-
Jag tror också mer på föräldrakooperativ. Eller kanske inte generellt men jag vänder mig emot att ha stora åldersindelade grupper. En kompis sa de var två pers på åtta st ettåringar. Hon sa det var fruktansvärt, de hann helt enkelt inte med att trösta. Då känns det bättre med olika åldrar även om pedagogiken blir lidande (enligt henne som är fsklärare). För mig är pedagogiken underordnad trygghet i att det finns en famn.Hervor 1 skrev 2010-09-04 15:09:04 följande:Ingen särskild pedagogik men ett väldigt bra föräldrakooperativ med fantastisk personal
Tack vare dem har jag inte en enda gång känt mig annat än trygg vid hämtning och lämning av dotra. (trots att jag överlag är lite skeptisk till dagis med allt vad det kan innebära), fantastiskt skönt 
-
Sonen blir ledsen vem som än lämnar, momor och pappa och jag har det varit. Han blir jätteglad när vi kommer sen igen. Däremellan är han glad och nöjd, äter massor och sover i famnen. För mig är detta bra tecken. Han tycker det är lönt att visa att han blir ledsen när han blir lämnad och inte får som han vill. Han visar gläde när vi kommer tillbaka. Han är glad däremellan vilket för mig innebär att han är nöjd.Me like coffee skrev 2010-09-05 12:33:05 följande:Jo, tackar som frågar
Hon verkar trivas rätt bra tycker jag. Sover bra (somnar i famnen hos en av pedagogerna), äter bra och verkar vara sig själv (har tjuvkikat lite på henne "in action" när jag hämtat henne och hon inte hunnit se mig). Känns skönt att se!
Men jag har lite funderingar som jag tänkte att jag kanske kunde lufta lite här så kan ni likasinnade ge lite av era tankar kring situationen.
I onsdags var det första gången som jag lämnande dottern. Tidigare har det varit min man och då har det alltid gått bra. Men nu när jag lämnade så blev hon jätteledsen (inte helt ovanligt heller när jag går hemifrån) men personalen ringde redan efter 5 minuter och hon hade blivit glad och satt igång och lekt så fort de kom in i lekrummet. Skönt! Men det jag funderar på är vad det här egentligen betyder och hur mycket vikt man ska lägga vid att hon blev ledsen. Självklart gör det jätteont i mamma-hjärtat att lämna henne så men samtidigt var jag helt övertygad om att det skulle gå över ganska omgående annars hade jag inte gått. Kanske ska man inte analysera sönder situationen men det känns verkligen hemskt att lämna henne. Hur upplever hon situationen? Kan vår relation skadas på något sätt? Rent krasst så vet jag ju att vi har en så pass bra relation och hon verkar vara väldigt nöjd på dagis men ständigt så spökar dessa tankar hos mig...
Sen funderar jag lite på detta att hon är nöjd på dagis men ändå tycker jag att hon är annorlunda hemma nu jämfört med innan dagis. Hon är mer ledsen, vaknar väldigt ofta på kvällen och natten och är då jätteledsen. Hon är väldigt lättstött (har tidigare varit väldigt tålig) och gråter för det lilla minsta rätt ofta nu. Verkligen inte likt henne. Vad säger det er? Är det helt enkelt pga alla nya intryck? Är det ett tecken på att hon inte riktigt fixar dagis så bra som hon ger sken av när hon är där eller är det helt enkelt bara en "inskolningsfas" som går över när dagis har blivit "normalt"? Hur skulle ni tolka det?
Sen sover han mycket, väldigt mycket mer än vanligt men det konstiga känsliga humöret som var första veckan är borta. Det känns som han helt enkelt anpassar sig som vem som helst. Jag känner själv av mitt nya jobb och är inte mig själv men jag vet det går över. Jag kan känna igen hur det är med förändring.
Jag har inte märkt att vår relation skulle lida något. Hur tänker du att den skulle göra det? Att du lämnar henne där och hon blir ledsen är ju helt naturligt, det tänker inte jag innebär att hon automatiskt tror att du sviker henne och relationen är körd. Du är hennes mamma ju, du finns där alltid för henne i alla lägen.
Så länge det är lyhörda pedagoger som ser barnen, de inte är där för långa dagar i början och det är hyfsat lugn och ro tror jag inte det är dåligt för barnen. Men nu tillhör jag kanske den lite mer dagisförespråkande i ap-skaran. Kanske för vi inte har något val. Jag är bara så glad att han är där så lite som 8.30-15 ibland 16.
Hm, kanske inte mycket till svar på din fråga, mest hur jag tänker i samma situation. Jag kallar mig lite ap-inspirerad för parallellt tror jag mycket på good enough med barn. Det är tillräckligt bra så här, att sträva efter mer än så är inte enligt mig heller sunt. -
Hehe det är så himla lätt hänt att överanalysera. Jag har också fäst mig länge vid det där att man sviker och inte är lyhörd om han blir ledsen när vi går.Me like coffee skrev 2010-09-05 19:27:43 följande:Tack Madeleineh för ditt svar! Visst inte tror jag att vår relation sabbas men nog känner jag ändå att jag sviker henne lite när jag lämnar henne då hon är ledsen. Kanske för att jag inte riktigt har kommit överens med att hon faktiskt ska gå på dagis fast hon är så liten... Men samtidigt så känner jag mig trygg med personalen och framförallt så verkar min dotter känna sig trygg med dem! Jag ska nog bara landa i detta, vara glad för att hon trivs och har det bra. Hon är ju trots allt ändå hemma fler dagar än vad hon är där och det känns skönt. Återigen tack för att du delar med dig av dina tankar. Jag ska nog sluta överanalysera detta nu och istället vara glad över hur bra det går.
Sen samsova tänker jag är ett stort plus också, det är ju rätt många timmar man ligger och knör ihop
-
Det är så jag resonerar också. Att de lär av varandra och att de ibland är delade grupper. Men vissa förskolelärare som värnar om sin yrkesstolthet verkar inte riktigt se poängen med det. Jag tycker det är fint att de inte är så åldersindelade från början.Hervor 1 skrev 2010-09-05 21:32:30 följande:Fast jag köper inte det där med att pedagogiken blir lidande, tvärtom tror jag! Eller, det beror på hur personalstyrkan ser ut mer.. hos oss är det gott om personal och vissa aktiviteter har de större barnen för sig och de små för sig. Sedan tror jag att både de små och stora lär sig oerhört mycket av varandra. Hos oss är de stora exemeplvis väldigt fina med de små och de har helt klart lärt sig att visa hänsyn och omsorg om dem, de små barnen tittar i sin tur ofta på de större, hur de gör och fungerar i lek och lär sig massor i detta. Super tycker jag!
-
Peap: Kanske hon har trappat ner på amningen om mjölken minskar? Hemma sinade det lite i perioder också för han nog mer snuttade än verkligen sög ut mjölk. Det behöver ju inte innebära slutet utan kanske en svacka och det kommer igen eller helt enkelt en minskning?
Jag tänker att amningen förändras när de börjar med mat och särskilt när de fattar att mat ger mättnad utöver mjölk. Att amningen får en annan karaktär, inte sämre, inte bättre, bara annorlunda. Myset och närheten kvarstår ju även om mjölken inte flödar som förr. -
Jag slutade förvisso amma vid 14mån. Innan han föddes sa jag max 3mån, sen får det anses att jag gjort enough. När jag väl kom igång med amningen trivdes jag super med det och fortsatte i rätt stor mängd fram till 10mån. Sen blev det mindre för jag började jobba. Därefter ammade han på kvällen och helgerna men tappade gradvis intresset den sista månaden. Efter att ha varit iväg en helg bestämde jag mig. Det kändes konstigt för jag var precis som du Peap, det kändes ledsamt. JAg som numera skulle amma så länge. Två år helst. Nu i efterhand inser jag att jag lade väldigt stor vikt vid amningen. Faktum är att vi fick mycket mer mysiga stunder när han inte ammade, det gick att ligga tätt intill på natten utan grävandet efter tutte exempelvis. Jag tyckte allt blev mysigare utan amningen. Inser att mycket handlade om min egen sentimentalitet snarare än hans behov.
Kanske allt varit annorlunda om jag varit hemma längre. Vill nog bara delge hur det kunde bli för en amningsfantast
Att det kan ändra sig en sväng till. Nu saknade ju aldrig sonen amningen eller efterfrågade den, då hade jag inte slutat.
Frösöblomster: Det låter ju hemskt med ryggen! Jag känner igen mig över våndan att det är färdigburet. Imorse kände jag av fogarna när jag gick till jobbet...tänk om det är för jag bär fortfarande
-
Usch jag som varit ganska positiv till förskolan har nu börjat vackla. Tredje veckan går det inte så bra längre. Han har varit orolig på kvällarna, sover förvisso bra. Idag hade lämningen varit hemsk. Pappa hade varit med länge men när han skulle gå blev sonen jätteledsen och sträckte sig desperat efter pappa som skulle gå, panik i ögonen beskrev sambon det som. Igår när han blev hämtad var där ingen i personalen kvar, bara förälder. Det var inte så jag fattade det hela, jag trodde det var en förälder som städade, inte städade och skötte de sista barnen. Jag får ont i magen av tanken på att det kanske inte var ett undantag, då blir det ju nya människor varenda gång han får stanna efter 15.
Problemet är att vi inte har någon annan lösning. Jag är den enda i familjen med inkomst. Sambon pluggar termin 1 på det program som sannolikt är svårast att komma in på av nåt. Hoppar han av skrivs han av och får söka på nytt och det är inte säkert han kommer in. Nu ska jag gå på föräldraledighet för tvåan efter jul men det är många månader kvar.
Jag vet inte riktigt vad jag vill, mest skriva av mig om att det känns otroligt jobbigt
Lilla plutten, han trivs ju inte verkar det som. -
Sånt engagemang för oss
Jo jag ska prata med personalen idag och göra klart att jag inte tänker ha sonen där om det inte finns personal där. Det är inte alls okej tycker jag. Jag kan gå ner i arbetstid men eftersom jag ska vara föräldraledig i februari kan jag inte försämra min SGI eftersom det är föräldrapenningen vi ska leva på sen. Då hamnar nästa barn i kläm (som jag nu bestämt ska vara hemma 2 år). Därför väljer jag att komma till jobbet 7 på morgonen för att kunna sluta tidigare de andra dagarna. Känns som en kompromiss.
Sambons föräldrar jobbar och är inte dem man ber om hjälp så, och mina bor långt borta. Min mamma hjälpte oss förra veckan och hämtade vid lunch, funkade jättebra då de har sån bra kontakt. Sonen älskar henne. Men det går ju inte att hon bor hos oss heller. Det enda jag kan tänka nu är att sambon får hämta när föreläsningarna är slut, bara vara med på sånt som är skolanförlagt och sen får han plugga på kvällarna när jag är hemma och sköter allt. Åh jag hatar verkligen den här ensamhetskänslan jag har med våra familjer. En mormor som vill men bor långt borta, farmor och farfar som man inte ber nåt om för man inte gör så.
Jag ska iaf åka och hämta 15 idag och prata lite med dem, det kanske går att reda ut. Dt kanske blev bra sen idag ändå.
-
Jag pratade med hans lärare idag, var så bra, hon var kvar när jag kom in. Sonen var jätteglad och jag frågade vad som gällde med bemanning. Hon sa att de har lagt sitt schema så att mellan 16 och 17 är där ingen personal, bara förälder. Vi har nu bestämt att i längsta möjliga mån ska han hämtas senast 16. Känns mycket bättre med det nu. Sen sa hon också att han är ledsen när han lämnas men att det går över väldigt snabbt. Hon sa att ibland är han lite ledsen i samband med vilan men han får alltid sova i hennes famn och då går det bra. I övrigt var han glad, lekte mycket och hade börjat gå till de andra lärarna också. Jag tyckte jag fick ärliga och bra svar.
Sen ska vi göra så att så fort sambon inte har föreläsningar och annat hämtar han så tidigt det går. Jag börjar 7 och får då en timmes flex varje morgon vilket jag kan ta ut för dagar han måste stanna i skolan. Så det ska lösa sig det här med lite pusslande. Nu känns det mycket bättre. Jag tror bara jag fick sån panik till slut med förskolan. Jag är ju inte som många andra, tvärsäkra på sin ståndpunkt. Jag tror ju detta kan bli bra men så tvekar jag ibland och ifrågasätter mig själv.
Nu känns det helt rätt med barn tätt så jag får gå hem snart igen, men den lilla kommer ju att hamna i samma. Det minsta barnet får ju alltid mest dagistid
Fast då ska jag bara jobba 80%, detta måste vara tillfälligt. -
Glömde att säga tack era svar, det var bra tips och funderingar och det känns skönt att få höra från andra som tänker lite lika