Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Skruttpåväg: Det låter ju underbart! Jag är glad jag var lite uthållig och tog de här jobbiga veckorna. Nu funkar det ju bra med förskolan

• chokladkaffe

Jag kan också känna den där maktlösheten ibland då inget är bra. Men då tänker jag att det måste också få vara tillåtet för dem att känna så. Mitt jobb som förälder är inte alltid att råda bot på en negativ känsla utan vara med i den. Det är jätteviktigt för mig att orka stå kvar i något jag itne kan påverka som tydligen påverkar sonen. Så jag försöker nog tänka att jag gör det jag kan och som Peap säger, inte göra så mycket annat än att finnas där. Värma en middag i micron den dagen.

• chokladkaffe

På tal om barn som inte är nöjda hur man än gör. Här är det tvärtom, han är jätteglad hela tiden. De här utbrotten är borta och istället har vi en leende glad liten son här. Hoppas det är att han kommit in i förskolegrejen, att det är normalt för honom att vara där.

Jag har ju fått lite ont av att bära på sistone så idag testade jag vagn. Döm av min förvåning när han med ett leende lät sig sjunka ner i den för att somna en stund senare. Han vaknade och åkte med inne i stan utan ett gny, det har faktiskt aldrig hänt. Jag som nästan isolerat mig hemma för jag inte vet hur jag ska ta mig runt när selen inte längre är klockren.

• chokladkaffe

Gällande plockmat (jag visste inte ens det hette något särskilt) så var jag rädd att han skulle sätta i halsen. Jag föredrog att han åt gröt med händerna och puréer, inte så plockigt, mest kladdigt men jag var nojjig helt klart. Efter ett tag provade jag kokta grönsaker som var väldigt mjuka att plocka med. Vi gav vanlig gröt i början och sen när han blev större blev det industrigröt. Dock har jag alltid sett det som ett dåligt alternativ men det var väldigt enkelt och han gillade verkligen den gröten. Jag har aldrig varit nån direkt sockerfashist (hur det stavas) utan har lagt på lite av vår hemmagjorda lingonsylt på havregröten och så, då har det gått lättare. Har också haft en del hemmakokt äpplemos som är osockrat vilket uppskattats.

Det finns många sätt med maten, det bästa tror jag är att inte göra sån grej av det som bvc gör. Dels när det gäller schema, näringsämnen men också hur de ska äta. Nästa gång kommer jag att köpa puréer på burk, inte stå och koka själv, känns så meningslöst , och erbjuda det. Äter vi nåt den lilla kan plocka så fine. Hemmagjord gröt eller industri, det får ge sig. Det viktigaste, inte göra nån grej av det på nåt sätt utan bara låta det komma för det är jag övertygad om att det gör.

• chokladkaffe

Hundägare: Jag kände precis som du när jag slutade nattamma. Började också jobba och kände att jag inte orkade. Sambon fick ta honom och jag sov på soffan två tre nätter, sen kunde jag flytta in igen. Jag vet inte hur det blivit om sonen visat mer motstånd men nu gick det smidigt och det var väldigt skönt att få sova när jag jobbade heltid på dagarna. Maten löste sig efterhand, han åt mer och mer på dagarna av det som erbjöds.

• chokladkaffe

Peap: Är inte samsovning bra för anknytningen, liksom bära? Sen tror jag inte anknytningen blir dålig om man har barnet i en egen säng och tar upp det när det blir ledset och så.

På tal om sömn, har följt en 5min-metod tråd. Det är verkligen hemskt hur vissa människor utsätter sina barn för det. Nu kanske inte alla är så ödmjuka när de påpekar vilka nackdelarna är vilket gör att förespråkarna går i försvar direkt och det inte går att förmedla någon kunskap. Men ändå, hur kan man och varför har många såna enorma behov av att styra sina barn till varje pris? Jag känner alltid att sonen faktiskt får vägleda och vad gör det att jag ammade honom till sömns i 8mån, bar honom i selen varje kväll 9mån och nu sista månaden ligger bredvid honom i sängen en halvtimme timme varje kväll. Vad är det i mitt liv som gör att jag inte skulle ha utrymme för det, att jag känner att jag måste tvinga barnet att sova själv trots att det så tydligt visar att det inte vill? Jag kommer aldrig att förstå det

Måste höra en annan sak. Sonen har blivit så "aggressiv" på sistone. Han slänger saker hårt, särskilt när han inte får som han vill tar han det som han kommer åt och slänger hårt. Han slår också på oss och nyps. Är detta något nån annan känner igen, kommer det från dagis?

• chokladkaffe

Peap: Jag tror inte på att saker blir svårare för man väntar men det kännetecknar väl oss alla. Jag är övertygad om att om vi gett sonen en egen säng hade han sovit i den, men om han vaknat och velat ha tröst hade vi fått lägga oss hos honom eller flyttat över honom till oss.

Somna själv tror jag tar tid...lång tid. Det gör de själva när de är redo men är det märkligt att man behöver vara gamma och kunna resonera logiskt för att klara det. Ett mörkt rum helt ensam i en säng...tja, jag klarar ju det som vuxen men jag vet ju också att där inte finns nån faror, mitt huvud vet det. Hur ska barns huvuden klara ett sånt resonemang?

Hm..jag var nog inte ritkigt med på vad du menade nu heller Har bvc sagt att det finns bra tidpunkter för att de ska läras sova själv och du behöver ett bra svar för dig själv?

• chokladkaffe

Hehe nej jag har aldrig hört talas om sovfönster. Däremot har jag hört att man ska sömnkura vid 6mån för det sovbeteende som är då kommer att hålla i sig sen. Att folk kan vara så dumma att gå på sånt!

Du mäter, väger och vaccinerar eller går på läkarkoller heller?

• chokladkaffe
    örtagård skrev 2010-09-30 22:59:23 följande:
    Han är runt två eller? Det är ett helt normalt beteende . De är ju inte så verbala och uttrycker sig fysiskt när de är frustrerade. Han är säkert bara trött när han gör så. Jag tror inte det är något han lärt från dagis - de blir sådan ändå . Men han kan ju vara trött efter dagis. Det är väl skönt att han får släppa ut känslorna även om det är tufft för slagpåsarna .

Våra kan blir jättearga på oss. DUUUMMMMA MAMMA!!! Slänga i dörren gör den stora och den lille kan slå till oss eller kastar saker. "Ja, ni får tycka vi är dumma, ja,  jag vet du tycker jag är dum men nu är det så  här" - säger vi men så tappar jag så klart tålamodet ibland och ryter att nu får det vara nog - skrika får du göra någon annanstans men inte här på oss! Arga får de vara men inte alltid bland resten av familjen för det bli helt hänsynslöst mot alla. Dock är min ju över tre och fem år - som tvååringar har de alltid fått en famn att skrika i.
    Åh tack för ditt svar. Vi är lite oeniga här hemma hur vi ska hantera det. Jag tänker att det inte är lönt att tillrättavisa en sån liten, jag tar undan handen och visar hur man "klappar fint" och så gör han det Tar undan grejer han inte får slänga och så. Sambon säger mer till honom "så gör man inte" med lite hårdare tonfall. Jag menar på att det inte är lönt...ännu.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2010-10-01 11:50:39 följande:
    Bara ett inlägg om hur olika man kan vara;
    jag ammar fritt vår dotter på 11 månader, ibland varannan timme.
    Jag har aldrig känt mig låst med amningen, men jag märler på bekanta hur de blir låsta nu när det ska värmas mat och de inte har möjlighet till det alltid.
    Amma var lättare men det var inte hela världen med burkarna heller. Nu har jag förvisso inget emot att ge barn burkmat, kanske därför det var så enkelt. Amma var väldigt smidigt för när de är så små finns inga mönster att följa, helt plötsligt vill de bara ha, då var det lätt. Men när maten introduceras blir det mer och mer regelbundet upplevde jag och då gick det att förutse. Samtidigt vill jag inte säga att det är lättare nu för man sitter ju ändå ner och äter allihopa, det gjorde vi då också fast jag hade uppskurna bitar och vi satt i soffan
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd