Med hålla fast menar jag som en kram samtidigt som vi klappar honom lugnande och försöker lugna med vyssjande (inte shhhhh...utan mer försiktiga såja). Jag sitter ju inte över honom och trycker ner honom utan mer en kram så han inte kan smita iväg. Sen håller jag inte riktigt med om att jag inte vill att någon gör så mot mig, min sambo har gjort det när jag varit riktigt förtvivlad och bara gråtit och gråtit. Då har han hållt kvar mig och det blir som man slappnar av i det, tycker jag personligen. Nu handlar det om några tillfällen på 11år, vid ohanterbar sorg typ så det är kanske inte riktigt relevant för det här fallet. Eller kanske, barn har ju inte samma skills som oss i allting...?
Igår var det totalkaos vid läggningen. Vi hade lucia på dagis och när vi gick därifrån var det väldigt stökigt, på med overallen under protester men sen eskalerade skriken och inget, verkligen inget hjälpte så vi fick åka hem med honom skrikande i bilen. Han lugnade sig när jag väl var hemma (2min med bil från dagis) och satt lugnt i soffan med honom och pratade lugnt. Mormor och morfar har varit hos oss igår och vid läggningen ville han läsa saga med mormor i soffan. Sen ville hon natta, sen skulle sambon natta, sen skulle mormor och jag natta men inget dög när sagan var slut. Till slut sa jag att det här tar jag själv och efter 5min skrikande till den grad han fick hosta emellanåt så lugnade han sig. Det var samma sätt som soffan några timmar tidigare, sitta hos mig och få lugnande ord, ett visst mått av hindrande. Den här nattningen lät jag honom hållas sen, inte ner ur sängen men annars fick han stöka. Tog en timme och då somnade han till slut efter krupit tätt intill mig. Kanske allt beror på att vi lägger honom för tidigt?
Det är lite frustrerande för vi har inte haft såna här "problem" sen det stadiet Peap beskriver. Vid 9mån slutade han somna vid amning, vi försökte med det vi gör nu men det slutade med 2 nätters skrik i 45min och därefter införde vi kvällspromenader i selen för 9mån framåt. Det var det enda som funkade. Nu har vi liksom ingen liknande lösning.
Jag hade mycket väl kunnat lämna honom i sängen själv om det varit det som funkade för honom. Jag tycker jag får se skillnad på mina behov (en önskan om att vara nära mitt barn och tro på att det är bra) och hans behov, skulle han visa att han vill ligga själv och pilla för att sen somna i ro skulle jag låta honom göra det. Nu funkar det dock inte men principiellt tycker jag inte det är nåt fel om barnet säger det är okej.
Hm, det blev väldigt långt men jag är glad ni orkar engagera er lite i det här. Nån form av förändring är det nu iaf, han är inte riktigt sig lik i de här skrikutbrotten. Samtidigt är han överlag väldigt harmonisk andra perioder när han är inne i sitt "härmande" av saker vi gör när han leker.