AP-snack & babbeltråd
msKitten: Fast isåfall förväntar dina vänner sig en mängd olika grejer av sina "drömsyskon". Kanske hade deras syskon bott så långt bort att det ändå inte varit till nån hjälp när pappan gick bort. Kanske hade den som har en mamma som man behöver stöd för inte varit typen som pratar, som bor långt bort eller som missbrukar alkohol. Vi målar upp en massa bilder av vad det innebär att ha syskon vilka inte stämmer i alla fall. Vi är bra på att se de som är bästisar med sina syskon och kan dela mycket, de som bor nära och tänker lika. Vi är mindre bra på att se de som inte har någon kontakt, de som inte har något gemensamt och är väldigt olika i hur de hanterar sorg. Därför använde jag ordet "romantisera". Det är just det många gör när det gäller syskon. Så enligt mig saknar man inte ett syskon utan man saknar ett specifikt syskon. Liksom jag saknar en syster som jag kunde bytt kläder med, pratat om mamma hur en systerperspektiv eller haft mer gemensamt med när det gäller barn och familj nu. Som sagt, jag tänker att vi tillskriver "syskon" väldig mycket positivt och väldig mycket egenskaper som vi egentligen inte kan styra över.