Inlägg från: Me like coffee |Visa alla inlägg
  • Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Usch, maken berättade om en sak han bevittnade på affären idag. En mamma med två barn. En son runt 2 år och en dotter runt 5 år. Pojken började försöka klättra ur vagnen men mamman tryckte bryskt tillbaka honom med hårda ord och ett hårt grepp. När han sen försökte en gång till så slet mamman sonens snuttefilt ur handen på honom med orden "ja, så går det! Nu sätter du dig ner annars" Dottern försökte med all kraft dra i lillebrors ben så att han skulle sätta sig... :O Usch vad jag mår dåligt av sånt där

• Me like coffee

Madeleineh: Ja, visst är det tråkigt när man känner att man öppnar sig men då kommer sådana kommentarer... Jag menar om han sover oroligt så är väl att sova själv det sista han behöver (så länge han inte sover dåligt pga platsutrymme då vill säga ) Hur går det förresten för er på förskolan?

• Me like coffee

Gällande svärföräldrar. Här är inte problemet att de är påstridiga. Inte heller obrydda. Problemet är nog mest att min svärmor besitter egenskaper som jag inte vill att min dotter ska ta till sig. Hon är på enormt egostisk och icke ödmjuk. Jag ska inte gå in på detaljer men jag har så svårt att balansera detta. Jag vill ju att hon ska ha en bra relation med sin farmor men jag vill verkligen inte att min dotter ska ta efter hennes beteende. Ännu mer så vill jag skydda min dotter från att bli sårad av sin farmor. För det kommer att ske då hon i alla lägen sätter sig själv först. Till och med före sitt barnbarn...

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-09-17 11:35:29 följande:

Hur går det själv?

Jag tror det bästa med mor och farföräldrar att inte ta ställning. Min mamma snackade alltid skit om min farmor som var lite egen av sig. Jag älskade farmor för den hon var och såg så klart de sidorna själv, mamma hade itne behövt påpeka det. Har bara slutat med att jag alltid blir ledsen när mamma håller på att prata och försvarar farmor för saker jag inte borde. Jag har lovat mig själv att aldrig någonsin säga ett pip om sonens farmor (som jag stundtals retar ihjäl mig på), det är ju faktiskt hans farmor och sambons mamma. Samtidigt vill man ju inte att sitt barn ska behöva bli besviken.

Jag tror att det både jag och sambon kan uppleva som lite jobbigt nu är att vi får lite hjälp från dem. Båda sidorna påpekar dock hela tiden hur de vill hjälpa till men de erbjuder sig aldrig och det är alltid på deras villkor. Känns lite som falsk marknadsföring på nåt sätt. Men men, i helgen ska vi höra om de vill komma hem till oss så vi kan se en bio. Dagtid såklart, natta för dem är inte aktuellt.

Jo, jag känner igen det där lite hos min egen mamma. Att prata om farmor i negativt ordalag. Så jag har faktiskt gett samma löfte som du, att aldrig lufta dessa tankar i hennes närvaro. Hon gillar sin farmor och precis som med alla relationer måste hon få bygga sin egen relation till farmor utan att jag lägger dit några värderingar. Men jag känner mig fortfarande orolig över att dottern skulle ta till sig egenskaperna som jag verkligen inte vill att hon ska ha! Men å andra sidan så träffas de inte så där superofta och farmor sköter sig ju faktiskt då

Jo, jag tycker att det går bra på förskolan. Sen jag började amma i bilen innan vi går in så har hon aldrig varit ledsen vid lämning. Hon är glad där, sover bra, leker för fullt och äter bra så det är väl inget att klaga på.

En fundering bara. Normalt sett så är hon väldigt glad när jag kommer och blir lite extra mammig. Men sist nu när jag hämtade henne (såg detta beteende också någon gång under den första veckan då hon var själv där) så såg hon lite... vilsen ut när hon såg mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det bättre men det var som att hon såg på mig och inte fullt ut kopplade att det var jag och började gå runt lite på måfå... Känns inte bra sett ur anknytningsperspektivet men jag vet inte om jag övertolkar och analyserar lite för mycket nu. Nu sist, precis som de övriga gånger då detta har hänt, så har hon varit väldigt trött när vi kommit hem. Kanske var hon helt enkelt bara helt slut. Men det kändes ändå lite olustigt. Vad gör ni för tolkning?
  • Me like coffee

Här har det varit fullt upp, dock inte med barn utan med hundar. Nya saker händer och när man har barn inser man att förändringar på något plan tar lite längre tid...

Förskolan funkar nu fina fisken och när vi stannar ute på parkeringen och jag erbjuder tuttis så skakar hon bara på huvudet och pekar på bildörren. Hon vill bara in, in, in :D Härligt att se henne! Hon är glad och framåt och i början på veckan var vi på "efter-inskolningssamtal" och pedagogen som berättade om hur hon var och hur hennes dagar såg ut beskrev verkligen vår dotter så som hon är med oss. Väldigt skönt! Hade blivit orolig ifall hon hade beskrivit dottern på ett helt annorlunda sätt...

Roligt med lite fart i tråden igen!

Och välkommen hit FruGardin!

• Me like coffee

Yamma: Vi har nästan uteslutande gett plockmat. Hon är inte stor i maten (inte ens nu när hon är 16 mån) men hon gillar att plocka

Gällande gröt så behöver du verkligen inte ge pulvergröten. Vi har kokat och gjort puré av ekologiska torkade aprikoser för att få i henne mer järn. Sen har vi testat en massa olika grötsorter

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-10-01 10:00:54 följande:
    Åh tack för ditt svar. Vi är lite oeniga här hemma hur vi ska hantera det. Jag tänker att det inte är lönt att tillrättavisa en sån liten, jag tar undan handen och visar hur man "klappar fint" och så gör han det Tar undan grejer han inte får slänga och så. Sambon säger mer till honom "så gör man inte" med lite hårdare tonfall. Jag menar på att det inte är lönt...ännu.
    Jag tror absolut att detta är en del av utvecklingen och han försöker helt enkelt uttrycka något till er. Han är ju så liten och har ju inte något förråd med verktyg att kunna hantera ex frustration, trötthet, hunger etc och att då skälla på honom lär ju knappast ge honom ett bättre och större förråd med verktyg...

Tillrättaviselse i detta fall tycker jag bara är kopplat till samhällets förväntningar och är absolut inte det bästa för barnet. Precis som han grät när han var hungrig, trött eller ville ha sällskap som spädis försöker han ju även nu uppmärksamma er på något och att då komma med tillrättaviselser tycker jag personligen är helt fel väg att gå.

Jag tipsar återigen om The Natural Child's projects hemsida där det finns mängder med bra artiklar. Här är en om barns utbrott

http://naturalchild.org/jan_hunt/tantrum.html
  • Me like coffee

Jag har ju turen att ha ett väldigt flexibelt jobb där jag kan styra rätt mycket. Jag jobbar normalt sett knappt 70% men nu jobbar jag faktiskt ännu mindre... Skönt för lillstrumpan att få vara hemma med mamsen två dagar i veckan och sedan på dagis tre dagar. Hon verkar behöva det även om hon verkligen stormtrivs på dagis.

Jag fick verkligen en lättnadskänsla när jag lämnade på dagis imorse. Hon är glad och vill verkligen in till fröknarna och kompisarna, jag känner mig helt trygg med personalen och hela konceptet. Det är verkligen skönt när det funkar!!

• Me like coffee

Jag skulle nog klara mig rätt bra utan att jobba men då måste jag ha någon annan sysselsättning utanför hemmet med jämna (och täta) mellanrum Jag inser nu när dottern går på dagis 18 timmar i veckan (3 dagar) att det är väldigt skönt att få både och. Nu får jag jobba 3 dagar och dessutom slutar jag ju i god tid på dagen och sedan får jag vara hemma med henne i 4 dagar. Känns verkligen ultimat och jag är medveten om att alla inte kan ha den lösning som vi har. Men nu funkar det för oss och det är jag så glad över! Madeleineh: hur går det med graviditeten? Hur mår du?

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd