AP-snack & babbeltråd
chokladkaffe skrev 2011-01-15 16:41:37 följande:
Jag säger inte att barnet blir klistrat till föräldern i flera år. Jag utgår förvisso från min egen uppväxt där det var jag, mamma och min lillebror. Vi gick inte till nån öppen förskola (detta enligt mig sjukt överskattade fenomen) eller nåt annat. Mamma var hemma med oss och that´s it. Jag kan tänka mig att alla hemmaföräldrar inte gör på det sättet men jag har också svårt att se hur barnet integreras i andra sammanhang på samma sätt som det gör på förskolan. Förskolans kvalitet är självklart jätteviktig, men jag utgår ifrån att förskolorna är bra. Vår känns bra iaf och jag hör ingen som är direkt missnöjd med sin överlag. Självklart förekommer det säkert dålig personal men det är inte dem jag avser när jag säger att jag tror att förskolan är bra.
Sen undrar jag lite vilka man faktiskt har umgänge med förutom en själv? Normen är ju idag att barn är på förskolan och föräldrar jobbar, men det kanske finns nätverk för hemmaföräldrar där man kan träffas vuxna och barn ofta så barnen får andra viktiga personer kring sig.
Självklart är det massa olika faktorer som spelar in, förskolan är en av dem. Föräldrarnas egen uppväxt, deras utbildning, socioekonomisk status, nätverk, förskolestart och massa annat. Det går inte att säga det ena eller det andra utan det är samspelet av faktorer som utformar utfallet. Därför är det för mig lite konstigt hur man kan vara jättesäker på sin sak åt ena eller andra hållet, men det är väl mest på fl som det är så

verkligheten brukar vara lite mer nyanserad.
Fast detta med att förutsätta att förskolan är bra tror jag dessvärre ibland kan leda en lite fel... Det är inte så att jag tycker att man ska gå och misstänkliggöra alla förskolor och dess personal men jag tycker att man ska hålla sig ajour med vad som händer, försöka se saker med lite kritiska ögon och aldrig vara rädd för att fråga om eller ifrågasätta saker som man inte förstår eller håller med om. Dessvärre är min yrkesverksamma erfarenhet inom förskolevärlden väldigt färgad av negativa erfarenheter, även om jag självfallet också har massor av positiva sådana. Många gånger blir det ju lätt så att man har några negativa erfarenheter som överskuggar de positiva även fast de positiva många gånger är väldigt mer utbredda. Jag kan inte riktigt svara på om så är fallet hos mig men jag har sett många saker som jag reagerade på då och som jag nu som förälder tycker var helt vansinniga. Jag har även pratat med personalen på den förskola där vår dotter går nu och även de har den erfarenheter att många förskolor och dess personal har ett sätt som många gånger dessvärre inte är för barnens bästa. Om det beror på resurser eller på personalens inställning låter jag vara osagt och det känns faktiskt helt irrelevant i sammanhanget men dessvärre finns det en hel del förskolor som verkligen inte håller den kvalitet man kan förvänta sig samtidigt som det också finns massor med bra och till och med riktigt bra förskolor. Därför tycker jag att man ska granska kritiskt och inte förutsätta att det bara är bra. Om jag idag skulle arbeta som förskolepersonal skulle jag välkomna om föräldrar engegerade sig i verksamheten och vågade ställa frågor kring dess innehåll. Sådan personal visar ju någonstans att de är stolta över det de gör och genom att välkomna en öppenhet visar de ju också att de inte vill dölja något som de inte kan stå till svars för.