Inlägg från: Me like coffee |Visa alla inlägg
  • Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Flickan och kråkan skrev 2010-11-29 12:36:11 följande:
    Ja, fast jag hade inte orkat det på nätterna.......hur bra det än är. Jag hade inte pallat att amma båda mina två fritt på natten och dessutom ta nattkonflikter pga att de vill amma samtidigt. Wonder Woman, om du gjorde det, så all heder åt dig .
    Nä, visst är det självfallet så! Och ja, all heder åt dig Wonder Woman!
  • Me like coffee

Oj vilken jobbig tid för er! Och vad otroligt bra ni gör det som ändå orkar prata igenom det och komma fram till en lösning! Hoppas den nya lösningen fungerar. Ni kommer att hitta rätt i er nya familjekonstallation men det är ju en stor omställning och ännu svårare när man går igenom den så som du gör! Skickar styrkekramar till dig!

• Me like coffee
    Flickan och kråkan skrev 2010-12-02 10:53:54 följande:
    Jag, det var det jag menade med dum säsong......kallt så in i norden. Bibliotek? Lite idétorka här......beror ju var ni bor.

Vill också bara hälsa till "tröst" att jag skulle säga att jag generellt är en person med rätt mycket tålamod och jag hetsar inte upp mig så lätt, men om det finns något som triggar min stress och allt det där som jag inte vill så är det när båda gnäller/skriker och drar i mig samtidigt.

Tänkte på det där med pappa vs mamma också. Jag skulle tippa på att det inte bara har med mammig- resp. pappighet att göra utan åldern, dvs det här med äganderätt. Nu är ju mina liksom så "stora" att de vuxit ihop och har balans mellan sig, men fortfarande är det här med "ägandet" rätt viktigt för storebror (han är ju i den åldern). Vill lillebror ha sopborsten, så ja då måste ju storebror ha just den just då också. Ber lillebror om vatten så vill storebror också ha vatten.....FÖRST. Det handlar varken om sopborsten eller törst över huvudtaget. Kanske ska du och din man ha det perspektivet istället.......att det överhuvudtaget inte handlar om att välja mamma eller pappa, utan att han vill ha det som lillebror har.....och för tillfället får och har lillebror dina bröst och mycket av din uppmärksamhet.

Vattenincidenten: Visst han var säkert törstig, men med största sannolikhet hade han också tänkt att du nu skulle ge honom din uppmärksamhet och lämna lillebror = gå och ge honom vatten. När du då inte gör det utan pappa, så blir han arg, vrålar och skriker.....inte för att han är arg på pappa, utan för att det inte blev som han hade tänkt. När min äldsta vill ha min uppmärksamhet och tycker att jag är trist och tråkig så kommer han och säger att han är törstig och kissnödig......vad han egentligen vill är något annat. vad jag ville ha sagt, lite luddigt inser jag, är att det inte handlar om att pappa är fel.
    Oj vad bra du skriver! Det ligger nog mycket sanning i detta med äganderätten tror jag.
  • Me like coffee

MsKitten: Usch så jobbig er situation låter Måste vara fruktansvärt! Precis som konichiwa girl skrev så är ju Marlene hjälpmamma, kanske kan du skicka ett privat meddelande till henne och beskriva er situation? Jag vet faktiskt inte vad jag skulle ge för råd i detta fall så jag skickar en styrkekram istället

• Me like coffee

Mskitten: Så skönt det måste kännas att få en start till något nytt. Skickar styrkekramar igen!

• Me like coffee

Jag tänkte be om era tankar kring en situation här hemma.

Som ni säkert redan vet så är ju dottern mycket mammig av sig och föredrar mig framför pappa i många lägen. Framförallt om hon blir trött eller ledsen. Vi låter henne välja och hon väljer alltid mig. Däremot funkar det hur bra som helst med pappa när jag inte är hemma.

Men så är det en specifik situation där det känns som att det blir lite fel... Som igår till exempel. Min man höll på att städa toaletten och dottern går in och tar trasan (full med rengöringsmedel och just efter städning av toaletten) och stoppar den i munnen varpå min man snabbt tar ur den ur munnen och dottern, som var trött, blev väldigt ledsen. Min man försöker trösta henne men hon vill ju bara till mig och slingrar sig ur pappas famn och går till mig. Min man gick då tillbaka och fortsatte städa toaletten.

Visst ska hon få välja vem som ska tröst henne, det är vi helt överens om. Däremot tycker jag att det blir lite fel när han liksom lämnar över till mig (eller dottern väljer mig) och sedan går därifrån. De har haft en "konflikt" (vill nog inte kalla det för konflikt i den faktiska meningen men ni fattar) och sedan går hon till mamma som tröstar och pappa fortsätter med det han höll på med innan "konflikten". Det blir fel i min hjärna. Vad sänder det för signaler till henne? Vi pratade om det igår och min man är också inne på att det sänder ut lite tokiga signaler men frågan är hur vi ska göra. Vi var inne på att han också ska sitta med även om dottern sitter hos mig så är han iaf med i tröstningen på sidan av. Vad tror ni? Hur gör ni?

• Me like coffee

Tack för ditt svar! Visst handlar många situationer i den här åldern om att mamma och pappa är dumma rätt ofta men i den specifika situation som jag beskrev blev hon mer rädd för pappas reaktion än vad hon blev arg över att inte få ha trasan. Därför känns det svårt att veta hur man ska bemöta det hela. Om hon hade blivit arg hade jag nog inte gjort någon större grej alls av det, visst hade jag funnits där men inte tröstat i den bemärkelsen. Smart att "trösta" där den dumma föräldern var och inte tvärtom. Jo de är lika gamla En helt underbar ålder!

• Me like coffee
    Marlene skrev 2010-12-07 17:06:02 följande:
    jag tror inte att det är nått problem, varför är det fel att trösta dottern även om du tycker samma som pappan i frågan och det är mellan barnet och pappan problemet är? Ibland behöver jag också tröst eller stöd även om det är jag som har gjort nått galet och självklart så väljer jag ju vem jag vill bli tröstad av.
    Nä, jag ser absolut inget problem i att jag tröstar henne i denna situationen (eller någon annan heller för den delen). Problemet med hela situationen är att dottern alltid vill ifrån pappa när hon är ledsen och då lämnar han henne till mig (om han sätter ner henne så ställer hon sig bara där hon är och blir ännu mer ledsen) och går ifrån. Och det är den sista delen i detta, att han lämnar ifrån sig henne och går som känns som ett problem. Jag är osäker på vad det sänder ut för signaler. Men kanske övertänker jag bara situationen...
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-12-08 09:52:52 följande:
    Nu ska jag inte kasta sten i glashus när det gäller att övertänka situationer Men så här har vi det också ibland och inget jag funderat så mycket på. Han vill alltid tröstas av mig, pappa går bra ett tag men om jag kommer för att kolla vad som hänt när han är ledsen sträcker han alltid armarna till mig. Pappa lämnar över och går därifrån. Jag vet inte, det är ju som du säger, blir kanske märkligt men det är inget jag funderat mycket över och nu när jag tänkt lite på det kommer jag inte fram till något bra direkt. Det får nog vara så här lite till.
    Jamen det är ju lite så jag har tänkt tidigare (eller snarare inte tänkt ) men helt plötsligt slog det mig att det kanske blir jättetokigt... men men. Hon lär ju inte dö av det så
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-12-08 11:15:22 följande:
    Hehe nu är ju inte dö min utgångspunkt för good enough men jag har försökt fundera lite nu sen igår, brukar göra det när ni lägger ifrån er scenarion här. Men jag kommer inte fram till nåt direkt.

Va, är det inte!?! Nä, det ligger ju väldigt långt ifrån min egen utgångspunkt också

Men jag tror att vi i fortsättningen kommer att se till att jag tröstar i närheten av pappa. Jag vill inte att hon ska få en signal att pappa inte finns med i tröstningen. Jag själv har en väldigt bra relation till båda mina föräldrar men mamma är alltid den som går först vid tröstning. Inget fel med det. Men min pappa har alltid varit delaktig i tröstningen även om han har funnits med på kanten så att säga och därför känner jag mig väldigt trygg med även honom idag. Dock väljer jag nog helst mamma fortfarande.... Men jag skulle nog inte ha känt mig lite trygg med pappa om han inte hade funnits med på kanten i de lägena. Men vad vet jag om det i och för sig... bara spekulationer.

Men vi kommer iaf att köra på att pappa är med i närheten Men hennes valfrihet kommer vi aldrig att begränsa!
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd