Inlägg från: Me like coffee |Visa alla inlägg
  • Me like coffee

AP-snack & babbeltråd

Kanske ska komma med ytterligare ett förtydligande kring mitt inlägg om konflikter. Tro inte på något sätt att det inte förekommer skrik här hemma, för dom är många Med ett väldigt bestämt barn som kastar sig i backen och skriker så fort det inte riktigt går som hon vill så finns det massor av tillfällen att lära sig "konflikthantering". Och tro inte heller att jag ständigt lyckas i min strävan att förstå vad som ligger bakom... Ibland liksom forcerar jag ner ungen i overallen för att vi bara måste gå just nu. Man kan ju inte alltid lyckas

• Me like coffee
    Makadam skrev 2010-11-22 16:36:13 följande:
    Kastar in ny fråga:

fick ni tillbaka mensen medan ni ammade?

När fick ni tillbaka mensen, i så fall?

Har mensvärk men det händer inget.
    Dottern är 1,5 år och ingen mens här... Börjar faktiskt vilja ha tillbaka den nu! Fick någon blödning för en vecka sen men det var typ en halv dag...

Ni som har fått tillbaka den, hur har första mensen varit?
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-11-23 13:20:48 följande:
    Jag hade nog nån halvmessyr på mens innan det kom igång som vanligt igen. Vill du ha möjligheten till att bli gravid igen Skruttpåväg? Inte för jag har med det att göra men jag kan inte komma på nån annan anledning varför man skulle vilja ha mens igen...
    Visst är det så Känner oss faktiskt sugna på en till men det är å andra sidan ingen brådska. Även om det gick fort att bli gravid förra gången så behöver det ju inte betyda att det gör det den här gången och då är det ju skönt om mensen kunde sätta igång snart...
  • Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-11-23 13:18:34 följande:
    Jag kunde inte låta bli att fnissa till när jag läste ditt inlägg "skruttpåväg" om att berätta vad vi ska göra, jag kom att tänka på hur det är hemma hos oss. Sonen älskar att säga nej på alla frågor och påståenden så jag fick tydliga bilder i huvudet hur det blir när jag säger "nu ska vi ha overall för det är kallt ute", han skakar bestämt på huvudet och säger nej i ett av sina tusen varianter Eller kängor "nej nej nej neh nä" Jag försöker ställa frågor så nejet blir ett ja på min fråga så att säga men det går inte alltid hehe. Min sötnos

Frösöblomster: Jag tänkte också så med tåggrejen. In med alla ungar på toan och låsa dörren snabbt Att jag bara sagt "nu ska vi alla gå på toa" och så är det bra med det typ.
    Jo, nej förekommer frekvent även hemma hos oss .Vill du ha macka/jordgubbar/ballong ja egentligen vad som helst? nä... Men så blir hon skitförbannad när jag inte ger henne Nej är liksom inte nej i den traditionella meningen utan nej verkar mest vara något som ska sägas Jag har också försökt mig på att ändra frågorna så att nejet blir ja men icke
  • Me like coffee

I teorin skulle jag absolut kunna tänka mig en hemmafödsel. Just för att få lugnet, främst för barnet. Sedan har jag alltid varit en "hemma människa" och ville hem snabbt från BB sist.

Men i praktiken tror jag aldrig att jag skulle välja det. Varför?

Egentligen av den enkla anledningen att jag aldrig skulle kunna förlåta mig själv om något hände och barnet dog... Även om det kanske inte hade gått att rädda på BB heller så hade iaf chansen varit större.

Sen hade jag en mycket bra upplevelse första gången. Födde ju på Södra BB i Stockholm och de jobbar ju för att det ska kännas som hemma. Eget rum med eget badrum, dubbelsäng, inte en massa sjukhusutrustning (de har till exempel begränsad direkt tillgång till smärtlindring) så det var mycket passande för mig. Jag är nöjd och hoppas få föda även nästa barn där.

• Me like coffee
    chokladkaffe skrev 2010-11-29 07:57:52 följande:
    Känner att jag behöver lite input från er. Min son har som sagt alltid varit "mammig" av sig. Förut har pappa kunnat lägga honom med visst missnöje men inga protester jag reagerat mot. Nu däremot, det känns som det blir värre och värre. Jag nattar oftast men ibland vill hans pappa natta också. Lite för att han ska känna att det funkar och även för att vi gillar att dela på saker. De sista två gångerna har det dock varit högljudda protester. Det börjar redan när pappa tar upp honom för att gå in till sovrummet och jag ska ge godnattkram. Han lutar sig mot mig med sträckta armar och säger mamma, signalerar jättetydligt att han vill vara hos mig. Väl inne i sovrummet skriker han efter mig och det kan vara ganska länge (enligt mig) typ 10-15min. Pappa tycker inte det är så kul men tänker ändå att han ligger ju hos sonen, kramas och finns där trots han är ledsen. Mitt hjärta går sönder när han skriker "mamma". Han är 21mån drygt. Hur har ni andra gjort med barn i den åldern? Jag har fått för mig att man ska respektera barnets önskan om den ena eller andra föräldern emellanåt och att han ska vara med pappa när han inte vill är nåt som inte kommer att minska mammigheten, tvärtom, han lär bara bli mer osäker och otrygg eftersom vi inte lyssnar. Samtidigt på 21mån har det fortfarande inte infunnit sig någon pappafas som alla pratar om kommer att komma. Snart kommer tvåan och jag börjar tvivla på att jag kommer att räcka till på nätterna. En liten plutt som ska ammas och en tvååring som alltid föredrar sin mamma om hon är hemma Nån tips, tankar, input?
    Åh vad jag känner igen det du beskriver. Fast här funkar det inte överhuvudtaget för pappa om jag är hemma.Isf tror jag att hon skulle gråta tills hon svimmade... Det funkade att han tog nattningarna fast jag var hemma (dock bara ibland) när han var pappaledig men nu när han jobbar heltid och jag är hemma med dottern varje torsdag och fredag samt hämtar tidigt på övriga dagar... ja då är det återigen bara jag som gäller. Vi har gjort så att jag tar nattningarna men det känns inte alltid som en rolig lösning, dels för att jag verkligen vill att min man ska få känna sig mer delaktig och dels för att jag verkligen skulle vilja slippa någon kväll ibland.

Jag förstår om du känner dig stressad över det faktum att det snart kommer ett barn till. Dock brukar ju saker och ting oftast lösa sig när man väl står där och det måste fungera. Jag oroade mig oerhört mycket när min man skulle gå hem och jag skulle börja jobba men även om det var en stor omställning för dottern så fixade det sig alldeles utmärkt! Oron var med andra ord helt obefogad.

Vi har börjat fundera lite här hemma ifall det skulle bli bättre om jag gick ut en stund innan nattning så att de är själva hemma. Det funkar ju bra då och kanske skulle dottern börja föredra pappa mer även när jag är hemma ifall de får många nattningar tillsammans när jag är borta. Dock känns det inte så himla kul att behöva lämna huset varje kväll, speciellt inte när det är så här kallt ute... Hade varit bättre om det var vår eller sommar

Ja, som vanligt blir det mest lite svammel från min sida och inte direkt några konkreta råd...
  • Me like coffee

Madeleineh: Jag är förresten lite nyfiken på vad du tränar? Du skrev ju tidigare att du ville åka på träningsläger... blir så nyfiken

• Me like coffee

Ja, här hemma märker vi också av en förändring som kan kopplas till det faktum att dottern nu är 19 månader... Det är MAMMMMMMMMAAA!!! så fort jag råkar försvinna bakom en vägg Inte alltid så bedårande... Men antar att det går över precis som alla tidigare faser. Märker också av att hon inte längre springer och hälsar när någon kommer på besök. Men när det sedan släpper så är det full fart framåt igen!

• Me like coffee
    msKitten skrev 2010-11-29 10:57:18 följande:
    Jag behöver lite hjälp. Är helt förstörd efter en urjobbig natt, jag känner mig förtvivlad.....Har fått utökning av familjen i torsdags, en fin liten lillebror. Allt funkar perfekt med honom, men det är den äldre sonen och familjen i övrigt som det inte funkar med. Jag är så ledsen för det här med tandemamning och samsovning med alla funkar inte!! Vi har haft en helt hysterisk natt....Usch.....

När jag var gravid med lillebror ammade jag stora pojken och jag tänkte att det här med tandemamning kommer vara jättebra för hela familjen. Jag brukade amma stora pojken till sömns, men inte alltid så han vet hur han ska göra för att somna utan tutte också. Jag ammade honom inte på natten när han vaknade utan sa att tuttarna sover och det accepterade han oftast helt utan protester.

Så kommer jag hem med den lilla och det funkar helt ok att tandemamma och den stora pojken är gullig och fin mot lillebror. Han blir något mer jobbig mot oss vuxna men vi klarar det ändå fint (förutom att min man börjar tappa tålamodet då och då....).

Så kom då nattningen, vi gjorde så att maken höll den lilla i famnen och jag la mig med den stora och ammade honom. Så somnade han. De första nätterna gick det bra, men så i natt vaknade storebror och ville ligga bredvid mig och tutta. Och jag sa nej, då ville han ligga bredvid bebisen, jag sa nej lägg dig hos pappa, han blir ledsen och börjar slå pappa (som blir sur för att sonen slåss). Till slut lägger jag mig hos den äldre sonen och vi kramas, han tjatar och gråter om tutte jag säger nej, han accepterar och han är SÅ nära att somna, då vaknar den lilla och vill ammas. Jag går över och lägger mig på andra sidan sängen där lilla sover och ammar honom. Då vill den stora sova bredvid bebisen, jag säger nej och hysteriska utbrott sätter igång. Han slår sin pappa, kastar sig på golvet, skriker sig hes, jag försöker trösta, min man blir bara mer och mer irriterad, då bajsar den lilla på sig, maken går upp för att byta blöja, den stora följer efter in på badrummet, sen kommer de tillbaka till sovrummet. Jag säger att sonen kan lägga sig bakom mig (jag måste amma den lilla) då startar samma hysteriska utbrott igen.....Och sådär håller det på tills sonen går ut i vardagsrummet och skriker för full hals: TITTA PINGU!!!!!!! jag går ut till honom, försöker trösta honom, han bara gråter och drar i mina kläder. Jag ger med mig och han får amma. Jag säger nu går vi och sover, då vaknar den lilla......och för att slippa kämpa med storebror om att han inte ska ligga bredvid lillebror plockar jag upp lillebror och sätter mig i soffan. Varpå min man kliver ut helt irriterad och fattar inte varför hela familjen måste lida för att storebror inte vill sova utan tutte, fast han får ligga bredvid oss. till slut lägger vi oss och sonen är kvar i vardagsrummet och skriker. Jag säger du får komma när du vill. Till slut lägger han sig bakom mig och somnar. Då hade hela karusellen pågått i 2 timmar.

Jag vet inte vad jag ska göra. Vi är desperata nu....Den älder är 2 år 9 månader och den lilla 3 dagar. Måste vi sluta samsova? ska jag sluta amma den stora, men han är så mammig att det nog kommer bli jobbigt speciellt med tanke på att vi har lillebror också....om jag och bebisen lägger oss i ett annat rum kommer storebror bli jätteledsen och vilja ligga där. Att pappa ska natta honom funkar inte.....
    Grattis till nytillskottet!

Jag förstår att det känns oerhört jobbigt! Det är inte lätt att få ett nytt barn och till råga på allt ska allting runt omkring också fungera. Inte så lätt!

Precis som Frösöblomster så tror jag nyckeln här är att prata med den äldre sonen. Prata igenom natten INNAN ni hamnar där s.a.s. Att försöka förklara när ni är mitt upp i alltihop är nog ganska lönlöst utan försök istället att förklara och kompromissa fram en lösning som ni tror skulle kunna funka för er alla. Det är helt säkert väldigt jobbigt även för storebror med dessa förändringar och då tror jag på att vara väldigt kommunikativ, lyssna in och vara övertydlig i de "regler" som ni gemensamt har kommit fram till. Kanske kan ni komma överens om att amning är ok vid nattning men att han på natten får ligga nära bredvid på en bestämd plats om han vaknar. Styr upp det så han vet vad han kan förvänta sig men gör det innan ni är mitt upp i det.

Sen tycker jag nog att din man måste försöka ha lite bättre tålamod och visa lite större förståelse för er äldre son. Han går från att vara ensamt barn i er familj tills att helt plötsligt måste dela på er och ta hänsyn (bara tre dagar sedan förändringen skedde + att mamma och pappa åkte ifrån honom och kom hem med en lillebror) Det är STORA förändringar för ett barn och eftersom du är trött efter lång graviditet, förlossning, amning osv så tycker jag att din man iaf kan bjuda till med lite mer tålamod gentemot den äldre sonen.
  • Me like coffee
    Hervor 1 skrev 2010-11-29 11:58:02 följande:
    Får du till det med tandemamningen så tycker jag att du/ni skall backa ett par steg och låta storebror amma även nattetid (om du tycker att det fungerar såklart). Det är ju en sorts livskris att få ett syskon, tillvaron blir helt upp och ner och helt plötsligt är det någon annan som behöver mamma mer..
    Jag tror att det är viktigt att låta det äldre barnet få lov att sörja, visa ilska men också acceptera att han/hon behöver få backa ett par steg. Min uppfattning är att det handlar om ett ökat närhetsbehov till mamman som ju på ett sätt har försvunnit litegrann.
    För oss var dett väldigt tydligt när vår tvååring blev storasyster. Helt plötsligt då så ville hon amma mycket oftare än tidigare, helst vid nästan varje gång som lilla behövde amma. Först hade jag någon idé om att behålla antalet amningstillfällen ungefär som innan men då blev det mest frustration (som smittade av sig bör väl tilläggas
    Jag funderade på det en stund och kom fram till att jag faktiskt sa "nej" utan att egentligen veta riktigt varför och då bestämde jag mig för att säga ja istället.. Hon behövde ju det!
    Amningsstunden botade i mångt och mycket hennes känsla av-/rädsla för att vara exkluderad och när hon fick amma mer fritt så blev allting mycket mer harmoniskt (men inte alltid friktionsfritt vad gäller annat - det är ju en kris på alla plan tänker jag). Dessutom, efter ett par veckor med intensifierad amning så lugnade det sig och återgick till det "gamla vanliga". Jag misstänker att hon behövde amningen som en brygga mellan gamla- och nya vardagen och när vi hittat en ny gemensam lunk där hon kände sig trygg och delaktig så minskade hennes behov av att amma.
    Vilket otroligt bra svar! Kom ihåg det tills det är min tur att vara mitt upp i det
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd