AP-snack & babbeltråd
Jag är nog lite efter när det gäller den här syskondiskussionen, men men.
Tanken att syskon inte skulle vara bra har faktiskt aldrig slagit mig. Kanske för att jag har en rätt så hyfsat relation till min bror. Dock är han 7 år äldre än mig, så vi har ju aldrig haft det där extremt intensiva-leva-nära-inpå-och-behöva-komma-överens-och-dela-massa-grejer-och-uppmärksamhet-relationen. Han flyttade hemifrån när jag var 11 tror jag... Så det är väl inte riktigt rättvist att bedöma enbart utifrån min egen erfarenhet. Men även om min erfarenhet kanske inte spelar så nära den verklighet många andra har levt i så har jag ändå en mycket positiv tanke när det gäller syskon. Även när jag tittar till mina vänner så har de (kanske framförallt när de är vuxna) en mycket bra relation till sina syskon. Idag är nog alla mina vänner riktigt bra vänner med sina syskon. Faktiskt.
För mig handlar syskonskap mer om att respektera och komma till insikt om att alla är olika och min roll som föräldrer blir att guida flera olika individer på sin väg att hitta sin roll. Jag skulle aldrig drömma om att försöak skapa bästisar... Jag vill skapa en plattform där de respekterar varandras olikheter men där de samtidigt hittar styrka i varandras olikheter och där de kan vända sig till varandra för stöd och råd.
Jag blir så nyfiken på hur ni som ändå har fler än ett barn (eller kommer/vill ha fler än ett) gör för att denna syskonrelation ska bli något som barnen kan ha nytta av, där de kan trivas och inte behöva känna den enorma konkurrans som kan etableras mellan syskon (har jag förstått
). Rent konkret, hur tänker ni? Vad gör ni? För även om ni inte vill att de ska bli bästisar (vilket verkligen inte heller är min avsikt) så vill väl ändå de flesta att syskonen ska kunna trivas ihop och få en relation som är stark. Eller?
För övrigt så har jag några kompisar som inte har vuxit upp med syskon och som saknar det otroligt mycket nu i vuxen ålder. Jag tror också att det är mycket det som syskonskap handlar om, att ha någon i vuxen ålder. En vän till mig förlorade sin mamma för något år sedan och även om hon har kvar sin pappa så pratar hon ofta om hur underbart det är att ha syskon att dela detta med eftersom de alla var barn till deras mamma vilket inte var pappans roll. Nu menar jag inte attt man ska få syskon bara för att ha någon den dagen mamma eller pappa går bort, men jag tror att syskonskapet blir viktigare i vuxen ålder...