Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Makadam skrev 2012-02-29 12:45:25 följande:
    Nej, sant.
    Det jag behöver göra i den här situationen (gällande mamman/min vän) är ju att i så fall bekräfta hennes känslor, men det är svårt för mig när jag upplever det som att hon tycker att sonen är trotsig när han inte vill sova på en tidigare given tid.
    Men är det inte för trots är negativt för dig. Det kanske inte är det för henne och det kan få vara okej att tycka det är jobbigt att barnet inte vill somna. Vi har ett barn som alltid haft svårt att komma till ro och det var som värst i tvåårsåldern. Vi kunde ligga med honom 2h i sängen och betrakta när han flög rummet runt, inget hjälpte. Jag såg det inte som trots men jag tänker det hade med en utvecklingsperiod att göra. Trots eller inte var det väldigt frustrerande att hela kvällar gick till att lägga storebror. Maken lade sig med storebror vid 19.30 och var klar 21.30. Då hade jag lagt mig för natten med lillebror 20.00 i ett annat rum. Det var inte särskilt kul och jag skäms inte för att säga jag tyckte det var jättetrist att han inte somnade då jag ville så vi kunnat ha nån timme ihop i en krävande tid.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 12:56:04 följande:
    Ja, trots är negativt för mig, hur folk använder begreppet trotsåldern.

Ja....jag vet inte....intressant att se att det blivit många inlägga här.
    Jag tycker det är en viktig diskussion, hur man pratar med och om sina barn. Sen just ordet trots orkar jag personligen inte lägga nåt engagemang i att få bort ur min vokabulär. Däremot det här med "gör inte så", "nej" osv är verkligen något jag kan tänka på. Jag hör hur andra rättar sonen konstant och det stör mig. Jag är säkert inte bättre själv men inte sämre jag kan tänka på det.
  • chokladkaffe

På tal om dåligt samvete. Jag tror att det är viktigare för mina barn att jag jobbar på den biten snarare än förändra mitt ordförråd. Jag vill bara vara en mamma med bra och dåliga sidor, som är glad, snäll, ledsen, arg, irriterad, inkännande, nöjd...ja det mesta. Först då tror jag att barnen blir lugna i att allt mitt inte kretsar kring dem och det är det jag tror är ett bra föräldraskap. 

När det gäller begreppet trots, använder jag inte det som att "nu trotsar han" utan mer en liten suck inom mig när han blir oregerlig, typ mycket är nej, vill inte dit, inte hit, inte göra det, inte den lekplatsen, inte den maten, inte den boketn....allt jag gör är fel. Sen tänker jag inte att nu trotsar han utan mer, "tja, treårsåldern kallas trotsålder ibland, det kanske är detta". Jag är bara inte emot ordet precis som jag inte är emot "krävande" barn heller. För mig är det beskrivningar utan värdering.   

• chokladkaffe
    Your Mama Bear skrev 2012-02-29 13:07:38 följande:
    Jag har läst det inlägget men håller inte riktigt med. Jag tycker att det är onödigt att haka upp sig på ord.

Och som jag skrev tidigare: Visst är det så att det handlar om att föräldrar och barn reagerar på varandras beteenden. Men oavsett så är det ju en självständighetsfas som de allra flesta (alla) barn verkar gå igenom. De lär sig att de kan säga nej, de sätter upp gränser för sig själva och märker att andra människor också har gränser (som de inte gillar).

Texten hon länkar till är denna (och det ska tydligen vara Jesper Juuls ord):
    "Omkring tvåårsåldern börjar barn så smått att frigöra sig från det totala beroendet från föräldrarna. De börjar vilja och kunna tänka, känna och handla självständigt. De vuxna behöver aldrig tvivla när denna självständighetsålder inträffar. Bäst som man står en morgon och klär på dem drar de en i armen och säger: "Kan själv!" eller "Vill själv!". Vid den tidpunkten blir många föräldrar trotsiga och svarar: "Nej det kan du inte!" eller "Nej sluta nu, vi har inte tid med sånt trams" eller något liknande. Barnen blir självständiga och de vuxna blir trotsiga!
    Dessa månader i ett barns liv är samtidigt ett av de tydligaste exemplen på hur väl barn samarbetar. När två-åringens försök att utveckla en självständig kompetens möts av de vuxnas motvilja och trots, blir barnet redan under loppet av några månader antingen trotsigt - och möter trots med trots - eller initiativlöst och beroende. 
    Begreppet trotsålder är typiskt för en makthavares beskrivning av besvärliga undersåtar. Små barn blir som ett nödvändigt led i sin utveckling allt mer självständiga och klarar sig allt bättre själva och det är bara ett totalitärt system som kan ha intresse av att problematisera denna kontinuerliga utveckling av en unik, inifrånstyrd personlighet."

Jag förstår nog inte riktigt. Antingen blir barnen trotsiga, eller initiativlösa. Är det så han menar? Och hur menar han i så fall att en förälder ska bete sig och vara? 

Jag håller absolut med om att det inte finns någon mening med att sätta gränser och säga nej bara för sakens skull, för att vi är vuxna och kan, men sanningen är väl att vi lever i verkligheten och inte i lala-land där man har all tid i världen till att låta barnet göra allt i sin egen takt. Tyvärr (?).
    Jag tänker lite så också. Det inlägget lägger ju verkligen fokus på nåt som det inte vill lägga fokus på. Om mitt barn säger "kan själv" låter jag honom göra det själv i mån av tid och om det inte är farligt. Han får inte köra bilen själv men ta på en tröja får han göra, om inte lillebror skriker och vi är sena som det är. Men visst är det så, alltid finns inte tiden och det är ju på nåt sätt nåt problem när det gäller barn. De behöver tid och "motståndet" kommer ju när saker går för snabbt för barnen, är min erfarenhet. Och där kommer mitt dåliga samvete, att jag inte alltid har tid eller för den delen tålamod. Jag går jätteofta hem från dagis direkt utan att låta sonen gå själv hit och dit för jag helt enkelt inte har tålamodet...särskilt inte när lillebror är missnöjd i vagnen.
  • chokladkaffe
    Me like coffee skrev 2012-02-29 13:29:40 följande:
    Tack Mama Bear för länken till ditt blogginlägg! Känns skönt att läsa det då jag verkligen befinner mig mitt upp i allt vad en depression innebär. Det känns otroligt skönt att läsa dina tankar och erfarenheter. Jag behövde verkligen det. Tack!
    Jag hann bara läsa "passa på att njuuuuut" och tänkte det här ska jag läsa. Blev så sjukt provocerad av just de orden när jag hade nyfödda. Har alltid hatat att ha mjölkstockningar, världen är upp och ner, vakna varje timme och byta blöja, amma osv. Har vrekligen inte kunnat njuta av det. Ska läsa det när jag kommer hem men idag ska jag vara redig mamma och hämta i tid på dagis och gå till lekplatsen Och när storebror skriker att han itne vill gå hem så ska jag inte få dåligt samvete då jag en gång förklarar att vi måste gå hem och sen sätte rhonom i vagnen.
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 14:05:20 följande:
    Min man frågade mig lite finurligt häromveckan; "Jaha, är det det här som andra skulle kalla trotsåldern nu då...? "

Ja men lite så tänker väl jag också. Men det är väl skillnad mellan ett sånt uttryck än att stå över barnens huvud och säga "nu är han i trotsåldern" när barnet är med (jag har såna kompisar). Etiketter har man för sin egen skull, för att göra sin värld begriplig och hanterlig men inte på ett sätt som skadar omgivningen. Jag vet inte om jag är präglad av mitt jobb (är socionom) där jag hela tiden har teorier i huvudet för att göra det jag möter begripligt. Jag ser det inte som ett hinder att se människor i deras sittuationer för det, kanske därför jag inte sparkar bakut för uttryck som trots, high-need, krävande och annat som diskuterats här.  

Det här med tid. Jag tror det är en del men samtidigt hu rman är som person. Jag stressar aldrig till dagis, de vet att jag kommer 8.45-9.45 och blir det senare kan jag strunta i att ta dit honom, hellre än stressa. Däremot är jag rätt otålig som person. Jag har väldigt svårt att stå och stampa still vilket jag antar är en del av min personlighet. Jag har svårt att vända och vrida på en sten i en kvart för barnet tycker det är kul. Detta är som jag är, inget jag är stolt över eller önskar. Försöker ta det lugnare eftersom barnen inte mår bra av mitt "stressiga jag", samtidigt finns det en gräns. Mycket ligger i samhället också, man ska vara stressad, det är bara så. Folk, jag också, är kassa på att ta en sak i taget och tagga ner lite på förväntingarna kring vad man händer.  
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 20:12:31 följande:
    ...men visst är det så, det ska gå fort. När det kommer till barn så ska de bli självständiga fort; sova i egen säng i eget rum, somna på egen hand. Sluta amma och lära sig äta mat. Börja på dagis vid 14 månader.

Ja herregud, stackars dessa barn! Tänk att de faktiskt gått rätt bra för många barn som slutat amma vid 6mån och sover i egna sängar. Ibland får man kanske ha lite perspektiv som Flickan och kråkan kommer till längre ner. Stackars mina barn som bara ammat ett år. Jag tycker faktiskt mer synd om dem att de ammade så pass länge eftersom jag inte orkade på slutet att ligga med en tutte i deras mun natten igenom. Men men lätt att vara efterklok.

Jag sa inte att jag har bråttom till något, jag sa att jag var en rastlös person som har svårt att inte vara på väg nånstans. Det kryper i hela min kropp att titta på en sten i en kvart. Det gör ju inte mig till en sämre mamma tycker jag. Mina barn får ju istället uppleva rätt mycket iochmed vår familj är den sorten som gärna aktiverar oss och barnen får hänga med. Storebror dog inte av att bo i tält och husvagn hela första sommaren för vi utförde vår fritidssysselsättning. Inte heller att vara med oss varje helg halva året och titta på när vi gör vårt.  Andra barn får kanske mer lugn och ro och det har väl sina fördelar. Ibland missar vi helheten kan jag tycka.   

SEn förstår jag inte att kulturellt framställs som ett problem här. Det är väl inte konstigt att kulturella fenomen finns. Jag tycker inte heller vår kultur är ett jätteproblem jämfört med många andra kulturer. Jag ser hellre att mitt barn slutar ammas lite tidigare än i andra delar av världen. Vi har ju mat, det är väl bra. Därmed inte sagt amma längre än ett år är dåligt men kanske ingen nödvändighet. Det blir inte helt genomtänkt här men ibland får jag intrycket av att vår kultur skulle vara ett problem och så jämför vi oss med andra delar av världen där vi kanske vunnit en del men förlorat så många andra. Mat på bordet, nån form av jämställdhet, fred osv. Jag tycker att somna själv i egen säng kan vara ett litet problem i sammanhanget.       
  • chokladkaffe
    Makadam skrev 2012-02-29 20:12:13 följande:
    Jag har också sådana bekanta och jag tycker det är jättetråkigt att behöva höra och tar illa vid mig när de pratar över huvudet på sina barn och fäller t ex en sån kommentar och jag kommer inte delta i den klagosången.

Vad är det du ska göra istället för att titta på den där stenen?
    Vill du bygga LEGO,rita, läsa istället för att titta på stenen/pinnen/lastbilen eller är det att du vill putsa fönster,surfa, baka bröd?

Ett annat uttryck jag inte kan med är "det bara är så" - och just i framställningen att samhället "bara är så".
    Det var, eller är (?), väl för en herrans massa år sedan nu status att ha en fulltecknad filofax (idag iPhone). Jag har inte koll på hur det är idag. Jag bor på landet. Vad är status idag - dubbelbokningar eller mindfullness?
    JAg säger ofta "det är bara så". Idag måste vi gå till dagis, det bara är så. Visst vill man alltid vara hemma och leka men ibland måste man gå till dagis. Jag vet inte vad som är status. Att äta rawfood och ha mängder med tid (pengar) är nog för många status. Men å andra sidan, antal barn läste jag var status Vem lever utifrån vad som är status. Eget hus när man har barn verkar vara det. Vi väljer bort hus och bor i lägenhet för att få bättre ekonomi och mer tid för oss själva och barnen. Det är ju något som möter frågetecken, ska ni inte flytta snart? Nej tack, vi kan lägga vår tid på annat än rensa stuprännor, klippa gräs, måla fasader, skotta snö och allt husägare får göra. Men det möts av förvåning.  
  • chokladkaffe
    Flickan och kråkan skrev 2012-03-01 06:41:03 följande:
    Vad gäller diskussionen om västerländsk kultur kontra övriga världen, så måste jag lägga in en brasklapp gentemot romantisering av något slags ursprunglig utopi, men också mot en bilden av "övriga världen". Att prata om barn som trotsar är ett "lyxfenomen". För en kvinna på den malawiska landsbygden är hennes barns strävan mot ökad självständighet som 2-åring det minsta av hennes problem så att säga. Vi har på grund av vår goda ekonomiska situation möjlighet att överhuvudtaget bekymra och "oja" oss över 2-3-årsfasen eller vad vi nu väljer att kalla den.

Visst utsätts svenska barn för stress, men den är ju i mångt och mycket "en piss i havet" i jämförelse med den som en stor del av världens barn får uppleva. Det innebär inte att vi inte ska bättra oss och ta en funderare över vad som är viktigt etc, eftersom vi har möjligheten vilket majoriteten av världens föräldrar inte har, men som samhällsvetare och historiker så är jag förbaskat tacksam för att mina barn får leva i den här delen av världen och i en tid då de har möjlighet att få vara just barn.
  • chokladkaffe
    k girl skrev 2012-03-01 09:00:22 följande:
    Att kunna vara länge hemma med sina barn, inte minst att kunna vara hemma båda två, skulle jag vilja påstå inte ger status. Lika lite som att ha tre barn istället för två. Däremot pekar det ju på att man har råd.

Övriga diskussionen... Flickan och kråkan uttrycker det egentligen bäst i sitt inlägg, håller med om romantiserandet av ursprunglighet och bilden av den övriga världen. Den västerländska kulturen utmålas ofta som någon slags förfelad "kulturhärdsmälta": I det perspektivet är det inte konstigt att självhushållning och lantliv ligger oerhört rätt i tiden. Jag tycker också att man får komma ihåg att det är ju i det västerländska samhället vi nu lever... och att det kanske inte fungerar att göra som "där trotsåldern inte existerar". De sociala spelreglerna är annorlunda.

Det med tre barn är läst, inget jag upplevt eftersom ingen hunnit dit ännu att vi har tre barn. Av mina kompisar alltså. Vara hemma länge är väl defintivt en statusfråga, att lämna på dagis vid 12mån är ju verkligen en lågstatusmarkör. Att vara hemma längre än 24mån är dock inte heller nåt eftersträvansvärt. Men detta är ju mina upplevelser av hur folk pratar kring mig, inget faktabaserat alls.
Svar på tråden AP-snack & babbeltråd