AP-snack & babbeltråd
Inte alls dumt det där med att man avlastar varandra med det man tycker är tungt. Här utnyttjar vi våra olika preferenser om dygnsrytm. Jag är en morgonmänniska och maken kväll. Jag lägger mig vid 22, då tar han och röjer köket och hänger och sorterar tvätt. På morgonen tar jag barnen om de vaknar tidigt. Han åker vid möjlighet till skolan lite senare för att hjälpa mig ner med barnen eftersom jag verkligen ogillar det.
Här har dock något hänt. Vet inte om det är att lillebror helt enkelt blir större. Lättare nätter, han är inte så mammig längre utan jag kan återigen röra mig i lägenheten periodvis. Storebror är lite lugnare i sina lekar igen. Dock, behöver jag lite tips och råd från er kloka här.Storebror blir 3 år om några veckor. Han har fått väldigt svårt för förändringar i vad som händer. Förut kunde man alltid locka honom med nåt annat kul, typ "nu går vi ut" och han hängde på direkt. Nu vill han inte byta nånting. Varken aktivitet, kläder eller nåt. VI har ordnat lite i barnens numera egna rum men det var jobbigt för honom, han ville pappas dator skulle tillbaka osv. När vi var på ikea blev det väldigt mycket tårar och skrik över att jag var tvungen att byta kundvagn för att få med mig möbelpaket. Och alla situationer, vill inte gå ut, vill inte till dagis, vill inte hem från dagis, vill inte till farmor och farfar (el möjligtvis det enda han vill), vill inte hem från dem så han stannar hela dagar där och farfar skjutsar hem på kvällen. Igår var vi i källaren vilket han normalt älskar, men då ville han inte ner. När vi väl var klara med tvätten blev det ett utbrott över att vi skulle gå upp. Tårarna flödar, han skriker och gråter och springer omkring och skriker nej nej nej med fäktande armar. Hur hanterar man sånt här? Jag börjar dra mig för att göra saker med honom för utbrotten vid uppbrott. Igår åkte vi in till stan varpå han somnade i vagnen. Han skulle ju inte med från början men sen när vi var hemma och han insåg han missade stanrundan blev han jätteledsen. Han ville ju inte ens dit(!) så jag hänger inte med.
Jag har testat att förbereda, säga till många gånger att snart åker vi, snart ska vi det osv. Hjälper föga.