Your Mama Bear skrev 2012-03-26 14:17:52 följande:
Den är jättebra! Enkel men ändå väldigt informativ. Fast nu var det några år sedan jag läste den.
Jag tror, precis som ni säger, att vi omedvetet förväntar oss olika saker av barn beroende på vilket kön de har. Vi försöker verkligen att tänka på det i relation till vår son, men det är ju svårt att veta hur mycket jag faller dit själv ibland.
Jag är äldsta barnet och tjej och är idag en typisk storasyster som tar hand om allt och alla. Min bror föddes när jag var 5,5 år så jag gick från att vara Lilla Älsklingen till att mitt i allt behöva vara något helt annat. Jag upplevde det som väldigt jobbigt att få syskon, det minns jag fortfarande så tydligt. Mina föräldrar har nog alltid behandlat mig som om jag vore stor fastän jag inte var det, om ni förstår vad jag menar.
Haha en storasyrra till här. Projektledare sen 8 års ålder då mamma blev ensam till idag då jag tar hand om två egna barn och en man. Jobbar som socionom (inte alls en slump misstänker jag) där det dräller av likasinnade. Hursom, allt det här spelar ju roll, kön och vilken plats man har i ordningen bland syskonen. Inte för att jag tycker man ska cementera gamla könsroller på nåt sätt men jag vet inte hur mycket man kan göra egentligen. Jag försöker uppmuntra min son till att prata och prata och prata och lära honom uttrycka sina känslor så han slipper göra det genom att banka ner andra. Jag undviker könsstereotypa kläder och allt det där uppenbara. Men vad mer kan jag göra...bara genom att inte dela vår föräldraledighet den här gången exempelvis är jag en rätt kass förebild. Likaså att jag alltid lagar maten och maken gör annat. Barn gör som vuxna och de här bilderna tar barnen med sig hemifrån. Jag känner mig rätt uppgiven faktiskt. Sen om jag pratar annorlunda till flickor och pojkar...tja, det lär jag väl göra om alla andra gör det. Själv är jag ju ingen direkt flicka utan mer storasyster känner jag själv. Har alltid haft svårt för att titta på när killar gör saker, är inte särskilt omtänksam på det sättet flickor förväntas vara och alldeles för rak på sak för att vara tjej

Ibland får jag lite dåligt samvete då jag tänker jag är glad jag har pojkar, det verkar lite mindre komplicerat eftersom de fötts in i nån form av överordning. Så får man väl inte tänka misstänker jag men för mig hade det varit svårare att få en dotter, att förhålla mig till samhället.