Inlägg från: chokladkaffe |Visa alla inlägg
  • chokladkaffe

AP-snack & babbeltråd

Skrutt, blir glad att höra ni har bra dagar! Vi har fått det bättre sen vi började dela på lillebror o jag får sova ordentligt. Amning dör nog ut strax men det får vara så. Peap, klart kost är viktigt. Har det förvisso alltid varit för mig som tränar mkt. Det är det ju för alla egentligen. Det där med tillsatser tänker jag mkt på och att det ska vara rena råvaror. Rött kött max en gång i veckan o sällan sällan korv o sånt. Sista året har mina surdegar dött men annars blir det sånt. Socker går bort här förutom i form av frukt. Tror bröd, processad mat o socker är bovar till mkt orkeslöshet o dålig mage. Fast när vi har tuffa tider här handlar det ju mest om att äta alls

• chokladkaffe

Storebror här har oerhört svårt för förändringar överhuvudtaget. Är vi hemma vill han inte gå ut, inte till dagis ingenting. När jag ska hämta där vill han inte gå hem. Han är också så underbart spontan och lever i nuet. "Jag vill ha sojamjölk", Den är slut svarar jag, vi köper mer sen...följs av ett uppriktigt skrik/gråt attacka varpå jag säger "du vill ha sojamjölk nu"..."mmmmhhh" svarar han snyftande. Så här är det hela tiden. Så för vår del kan vi inte göra nånting om han inte får bli ledsen/arg/hysterisk över förändringar. 

Det enda jag vet om raw food är att det inte ska hettas upp över nån viss grad. Personligen har svårt att ta till mig trender på det sättet. Jag vill ha lagad mat och alla mina förändringar ska kunna hållas livet ut. Tror inte på att göra nån förändring om den inte kan vara beständig. Men det finns säkert många fördelar med raw food som jag inte känner till   

• chokladkaffe

msKitten, det låter onekligen tufft. Att inte få sova tar ju kål på allt...det finns liksom ingen energi kvar till nåt då. Att du orkar bekräfta och finnas där mellan barnen är imponerande, nå, vet ju att du inte har så mycket val men ändå. Det är inte roligt! Sen får man tycka det är pest att vara med bägge barnen och att i perioder kanske man får vara "två familjer" om det är vad som krävs för att orka. Kanske det är vad barnen behöver också. Myspys perioder är att komma sen. Klassikerförslaget, kan ni inte dela nätterna på nåt sätt så du får sammanhängande nånstans? Om jag utgår från mig själv funkar det rätt bra för mig bara jag får några timmar sammanhängande. Sen om resten är splittrat är okej.

• chokladkaffe

msKitten, hur gick det med barnflickan? Blev det något av det? Jag tycker verkligen du är en genomklok person och jag gillar verkligen hur du ser på dig själv i relation till barnen. Jag känner mig inspirerad av tillåtandet av dina egna känslor för allting, att det faktiskt får vara okej att inte var världsbäst jämt. Jag stör mig på mina egna krav på mig själv hela tiden. Jag lovade mig själv att barnen aldrig skulle bli projekt men likt allt annat är de ju det. Vill verkligen bli bättre på att bara vara, låta saker ha sin gång.

Men det sista ovan är svårt. Nu verkar det som om barnen inte får plats på samma kooperativ i höst vilket innebär vi får söka kommunal förskola. Då finns det ju ingen garanti att de får gå ihop vilket jag tycker känns vemodigt. De måste ju få ha varandra på dagarna. Men å andra sidan, så har ju de flesta andra syskon det, kanske faktiskt är bra. Jag har märkt att syskongrupper itne verkar optimalt för de mindre barnen. Inte på vårt iaf, de minsta tvååringarna är mycket ledsna. Ni med syskon på dagis, vad har ni för erfarenhet av att ha dem ihop eller inte ihop.   

• chokladkaffe

Tänkvärda ord fågelungarna. Jag tänker att det kanske kan vara bra för dem att få ha en egen arena också, att få utvecklas som du säger till egen person. De är ju täta (24mån) vilket gör att de sannolikt kommer att konkurrera om mycket (särskilt om de brås på mig som är alltför mycket tävlingsmänniska ). Jag vill egentligen bara kunna komma till ro med att det är så det kanske blir eftersom jag faktiskt inte är nöjd med det dagiset vi har nu. Ibland känns det som jag är den enda som inte är det men det bådar ju isåfall bra för en flytt.

• chokladkaffe
    msKitten skrev 2012-01-21 22:35:49 följande:
    Jag tänker ofta på dig och dina barn när jag har det som jobbigast med mina. Ni hade ju också en period av punktmarkering och konflikter. Det ingår väl i hela syskonpaketet liksom Glad 

Min stora pojke är en "krigare" som Jesper Juul kallar dessa barn 

"Det råder inget tvivel om att vi föds med olika temperament. En del av oss är filosofiska och tillbakadragna, vissa är sprudlande och initiativrika och andra är aggressiva – jag kallar dem krigare. De tycks betrakta varje utmaning och varje hinder som något som ska hanteras med all den kraft som krigaren besitter. 

Vissa barn gråter stilla när de lär de blir besvikna eller inte kan få leksaken att fungera som den ska, men krigarna skriker högt och kastar iväg den långt bort eller sparkar till den. De kommer ofta att göra på samma sätt långt upp i vuxen ålder och det lönar sig inte att försöka ändra på dem. Vi vet inte så mycket om varför de blir sådana, men vi vet att det ofta är slitsamt att vara funtad på det viset. Det kräver massor av energi och gör förhållandet till andra människor komplicerat."

www.family-lab.se/aggressivitet__en_nodvandig...

Min man är också sådär....det är därför vi är en så gapig familj Skrattande 

Det var en tänkvärd länk fast den förlorade en stor del av sin trovärdighet när jag läste exemplet om män och kvinnor, försörjning och allt det där. Det är där jag personligen drabbas känner jag, är inte den där kvinnan som kan ta över familj och relationer till fullo som jag kanske "borde", Det finns liksom inte i mig på det sättet.

Men, läsvärt om aggressivitet. Vi ju en del av det här, jag är defintivit en krigare hehe, fullt ös med allt och jag är ofta arg eller ledsen (är ju kvinna )  Vi har defintivit fastnat i den spiralen här, frågan är väl hur vi ska kunna bryta det. Både jag och maken står maktlösa, blir provocerade av aggressiviteten mot lillebror, vi skäller och tillrättavisar, storebror blir mer aggro och så håller det på.
  • chokladkaffe
    fågelungarna skrev 2012-01-21 21:38:09 följande:
    På många ställen delas grupperna ju ändå som du skrev, så att lillebror kanske hamnar i 1-3, och storebror i 4-5-gruppen? Men så möts de vid utevistelser och så. Själv står jag i sitsen att lillebror knappast får plats på storasysters förskola, eftersom det bara är en enda fullsatt avdelning där de äldsta är i ålder med min stora, dvs 08-or. Flera småsyskon vill in, så konkurrensen är stor. Sannolikt får han hamna på annan förskola, ev i annan ände av stan. Ska jag då byta över storasyster med, trots att hon trivs så bra där hon är? Eller ska jag helt enkelt se till att flytta innan det är dags, för någon gång framöver måste vi ju ändå lämna den här tvåan vi bor i? I så fall flytta till något av de mindre samhällena här i kommunen varför förskolebytet då ändå måste till? Suck, livet är fullt av svåra beslut... Eller utmanande.

Och ska jag passa på att kräka av mig lite, så är jag faktiskt lite trött på den här "varför det"-fasen vi är inne i sedan ett antal månader. I vanliga fall har jag inget emot att svara och berätta och diskutera, men när alla dessa tusentals "varför det" kommer just när lillebror skriker pga mat eller sov eller vad det kan vara man inte hunnit tillfredsställa hos honom, då blir det rätt enerverande. Stressad över att få lillebror nöjd, och så kommer helt okänsligt "varför det"-andet mitt i allt ihop. Pust. Lite finkänslighet om jag får be, min unga dam... Skrattande Men hon brukar acceptera att jag ber henne vänta med frågorna.

Jag känner nog att en förskola är ett måste. Det är därför vi kommer att byta om inte lillebror får plats på kooperativet. Jag kan inte tänka att lägga tiden pä två lämningar och tvä hämtningar. Eller det blir makens huvudvärk men ändå, blir ju dubbel tid. Det kanske blir så över en tid men målet är att ha samma ställe om än olika avdelningar.
  • chokladkaffe

Vad skönt Me likes Coffe Man får jobba på sig själv hela tiden när man har barn men det är ju det som är roligt också, att man faktiskt kan utvecklas och förändras själv. Jag jobbar också på att be om hjälp. Natten söndag till måndag var en mardröm. Ringde mamma på morgenen sen och bad henne komma hit och hjälpa oss. Hon kom glad direkt och hjälpte oss två dagar. Tog lillebror på natten då vi själva behövde sova och var helt slut. Han somnade direkt i hennes famn efter att jag försökt i en timme...han ska sluta amma på nätterna är det tänkt. Det söver honom inte längre utan tvärtom, håller oss båda vakna så det får tyvärr vara slut på det nu. Men det jag ville säga, ber man finns det ofta mer hjälp än man tror . Man måste bara våga sätta sig själv i det "underläget".

Svar på tråden AP-snack & babbeltråd