AP-snack & babbeltråd
Me like coffee skrev 2012-03-01 11:02:32 följande:
Gällande den kulturella aspekten så gäller det väl, som så ofta, att försöka se det med lite perspektiv. Vissa saker är bra andra inte. Vi i Sverige har våra fördelar men också nackdelar - precis som i så många andra länder och kulturer. Men jag håller absolut med om att det ofta finns en tendens att romantisera bilden av "ursprungsbefolkningar" eller bara andra kulturer i världen samtidigt som det finns en tendens att svartmåla stora delar vår kulturs sätt att fostra barn. I slutändan handlar det väl om att plocka russinen ur kakan, göra sitt bästa och försöka hitta balans i familjelivet. Ibland kanske det är så att det - sett ur ett helhetsperspektiv - är bättre att försöka lära barnet att sova i egen säng för att det bidrar till piggare och gladare föräldrar som faktiskt orkar möta sina barn med respekt (med det sagt menar jag absolut inte att man ska metoda sitt barn med allt vad det innebär). För mig personligen ville jag gärna ha dottern hemma mycket nu när lillebror kom och jag kämpade med dåligt samvete när hon var där. Till slut insåg jag att Jag behövde lite tid hemma utan henne och bestämde därför att hon fick gå på dagis. Kanske hade det varit bättre för henne att vara hemma om vi bara såg till just den aspekten. Men nu är vi en hel familj där alla ska må bra och därför får hon vara på dagis och vips har hon fått en mamma som faktiskt längtar efter henne och orkar möta henne för allt hon är.
Jag tycker nog att mitt föräldraskap har förändrats drastiskt sedan barn nummer två kom. Det är liksom en helt annan sak att ha två små som har sina behov som dessutom ska balanseras med övriga familjen så att alla i slutändan mår bra. Med första barnet kunde jag verkligen gå in för det hela på ett helt annat sätt. Jag tror inte att jag längtade ut från huset och ifrån henne förrän hon var över året. Lillebror är nu dryga fyra månader och jag är redan iväg på mina små korta ärenden (han är dock lite "lättare" än storasyster i den aspekten).
Kanske seglade jag iväg från ämnet lite men jag tycker ofta det handlar så himla mycket om att ge, ge och åter ge. Och visst, det är jätteviktigt att ge men det är också så otroligt viktigt att ge sig själv och inte bara ge av sig själv. Det är något som jag tycker har förändrats oerhört mycket när andra barnet kom. Fler med den erfarenheten?
Vad du sätter ord fint på hur jag ser på tvåbarnslivet

Visst är det så mycket svårare att vara förälder till två än till en och mycket av ens tankar och ambitioner fick stryka på foten när tvåan kom. Det var rätt tufft att ta. Jag landade i samma beslut som du, kanske med samma ångest inför dem men nu känns det ändå bra till slut. Jag har utmanat mig själv i att inte ha dåligt samvete, jag vill verkligen bli av med det för det gynnar ju ingen.
Däremot har jag identifierat mina svaga ögonblick och det är morgon och det är stunden innan middag om vi varit ute. På morgonen blir det bara för mycket med att ge alla frukost, hålla något sånär ordning så ingen slår på den andra och sen komma iväg. Det känns för mig som ett slagfält varje morgon, är inte tidsbrist som är problemet utan bara grejen. Det skriks och gråts vid påklädning och jag gråter ikapp varannan morgon. Varannan försöker jag stålsätta mig och bara ta mig ut. Innan middagen har jag lågt blodsocker vilket jag inte kan hantera. Har ni här några tips på hur dessa stunder ska kunna hanteras bättre. Förbereda maten är väl en sak, finns ju ofta tid för det under dagen. Lägga fram alla ytterkläder och sånt är en annan men det hjälper inte längre.