Oj, jag gruvar nog lite inför detta med fyra år känner jag... Dottern är ju redan väldigt mycket på det sätt ni beskriver så om hon, när hon närmar sig fyra år, ska lägga in ytterligare en högre växel... Ja, det blir minst sagt en utmaning
. Här hemma njuter vi av ledigheten tillsammans. Har dessutom tre veckor kvar innan maken börjar jobba (på sitt nya jobb i nygammal stad). Flyttat alla grejer har vi gjort men nu hänger vi kvar i Stockholmsområdet i sommarstugan då vi inte får lgh förrän 1 september. Ska bo två veckor hos mina föräldrar. Känns tungt! Känner att vi har det jobbigt där hemma. Dottern är van vid raka och ärliga besked hemifrån och då dom inte kan säga varken helhjärtade ja eller helhjärtade nej så blir det jobbigt. Hon blir förvirrad av deras bemöta den då de hellre undviker att svara henne, hittar på konstiga avledningar som är helt irrelevanta i sammanhanget och detta gör att hon blir förvirrad. Hon står länge på sig och kan ofta säga "mormor/morfar jag frågade dig en sak!"
, vilket gör mig glad att hon inte ger sig. Men jag vill inte att hon ska känna sig ivägen. Känner nu i skrivandets stund att jag återigen måste prata med dem om det. Har gjort det flera gånger tidigare men det verkar inte riktigt landa. Sedan är min pappa väldigt svår att ta upp sådana här saker med... Han tar det oerhört personligt och går direkt till motattack vilket gör att jag inte riktigt orkar. Det spelar liksom ingen roll om jag väljer att ta upp det i skarpt läge eller i en helt annan situation. Ja, skönt är iaf att vi, efter flytten, inte kommer att behöva bo tillsammans med dem längre. Då kan vi istället umgås när vi verkligen känner för det och i lite mindre doser.