AP-snack & babbeltråd
Ja, det är inte lätt att komma med tips och råd... Men hur har det sett ut hos er då? Har beteendet kommit plötsligt eller har han hållit på så här länge? Hur har ni bemött honom hittills när han agerar så? Jag tänker lite mer i banorna vad det är som får honom att agera så än vad man bör göra åt det när han redan gör det. Sen så behöver det ju inte ligga något stort bakom men då har man ju iaf funderat på det. Jag kan till viss del känna igen det du beskriver då dottern mer och mer väljer att gå in i konflikt med mig för att liksom kolla läget och antagligen lära sig lite om konflikthantering. Däremot blir hon inte fysisk utan hon gör det verbalt i största utsträckning. Du skriver att han ska testa allt när ni säger ifrån. Kan det vara så att ni ger honom för lite inflytande och självbestämmanderätt? OBS, jag bara spånar och vill absolut inte skuldbelägga! Kanske försöker han hitta vägar där han kan få bestämma lite mer själv? Eller så försöker han lära sig hur man kan hantera konflikter och stöter och blöter på er för att få se er hantera konflikter och på så vis lära sig. Detta tänker jag på mer och mer att dottern på något sätt "iscensätter" konflikter som hon sedan studerar hur jag hanterar för att själv ta med sig i sin konflikthantering. Det är jätte nyttigt för mig att tänka på då jag blir lite mer medveten om mitt eget agerande mitt under vår konflikt
Annars tror jag på att andas och bara hinna tänka tanken på om det som händer är hela världen. Det funkar ju självklart inte om han slår lillebror eller sparkar dig men det funkar ju när han kissar i leksakslådan (som för övrigt är något som absolut skulle sätta mig ur spel och få mig att se rött!). Det blir ju lätt att när de väl sätter igång med sämre beteenden att det sedan eskalerar eftersom vi ofta är så snabba på att reagera på dessa beteenden. Oj, jag vet inte om jag skrev nåt vettigt. Och som vanligt från mobilen så styckeindelning får ni klara er utan