Spännande att läsa allas tankar! Jag tror helt enkelt att vi har lite olika inställning till vad AP är Chokladkaffe för i min värld verkar du absolut ha ett sådant förhållningssätt. Däremot håller jag med om att amning, bärande och samsovning ofta står i fokus och att balans i familjen glöms bort litegrann men det tror jag mycket beror på att de som dras till AP på liknande forum som detta gör de för att de har barn som behöver väldigt mycket närhet för att fungera och i en värld där de flesta barnen åker vagn från dag ett, sover i egen säng tidigt osv blir det ganska ensamt när man har ett barn som behöver mycket hjälp för att somna, vägrar åka vagn, ligga själv osv. Därför tror jag att just verktygen framhålls väldigt mycket. Sedan blir barnen större och då blir verktygen inte riktigt lika användbara utan AP övergår mer och mer till att vara enbart hur man förhåller sig och möter barnen i andra situationer än just de som är fysiska. Jag har inte heller upplevt så mycket ifrågasättande eller kritik, däremot har jag många gånger känt mig annorlunda med ett barn som har krävt närhet i alla lägen medan vännernas barn har suttit stilla, somnat själva, åkt nöjda i vagnen osv. Så i mitt fall har nog känslan av att känna mig annorlunda ibland lett till att jag har tolkat andra människors nyfikenhet som ifrågasättande och kritik. Frågor som "men kan hon inte ligga på golvet?" behöver inte betyda att de tycker att det är så det ska vara utan kanske snarare att det är så det oftast är, om ni förstår vad jag menar