AP-snack & babbeltråd
Jag känner verkligen igen domderandet och dikterandet i vår dotter. Hon har hållt på så rätt länge men det har absolut blivit bättre på sistone. Jag försöker verkligen att skilja på när jag ber om något och när jag kräver något. När jag ber henne att ex hämta hushållspapper så är det hennes fulla rätt att säga nej eller vänta. Jag har bett henne och hon vill inte. Jag önskar ju självfallet att hon vill hjälpa mig men vill hon inte så blir det ingen grej av det. Ibland kräver jag saker, till exempel att hon ska plocka upp något hon slängt eller så, då vill jag att hon gör det innan vi påbörjar nästa sak. Det kräver ofta sitt lilla tålamod från min sida
. Jag tycker att det är viktigt att inte ha förväntningar på mina önskemål då jag vill att hon ska lära sig att säga nej till sådant som hon faktiskt inte vill. Även i sånt som vi kanske tycker är småsaker. Sedan försöker jag ofta vara tillmötesgående i hennes önskemål då jag gärna vill att mina barn ska vara hjälpsamma individer. Men de ska inte handla av någon annans förväntan utan av genuin vilja att hjälpa. Oj vad det var svårt att beskriva mina tankar!
. Sedan tror jag också att vi alla har högst normala barn!