Acelise, jag tänker lite så här. Nu gör du eller ni får man ju säga, ett val, du ska jobba lite mer än tidigare. DU väljer det för du tror det ger diverse olika fördelar och det är något du vill göra. Du är en lika viktig del i familjen som alla andra och i det här beslutet får din son vara mer på dagis. Han kanske gillar det, kanske inte gillar det. Oavsett är det inte ett dåligt alternativ som han kommer att fara illa av i längden. Snarare kommer han att lära sig att se sig själv som en viktig person, en som är värd att satsa på sig själv emellanåt och göra nåt som han själv tror på. Jag tycker du ska tro på vad du gör och förmedla det till sonen, du lär honom massor om självrespekt tycker jag.
Kan också dra en parallell med min närvaro. Jag lägger cirka 8-10h i veckan på träning inom min idrott. En del av timmarna är med lillebror sovande i vagnen på gymmet, eller lillebror åkandes i joggingvagnen. En del är när barnen är vakna och en del efter de somnat. Jag har många gånger ifrågasatt mig själv, har jag verkligen rätt att satsa så på mig själv nu? Mitt svar blir till slut, ja och jag känner det är förankrat inom mig och med maken. Det är klart jag har rätt att göra något jag brinner för. Det jag vill komma fram till är att barnen verkar inte ens bry sig. JAha, nu ska vi vara själva med pappa och så är det bra där. Det är så självklart, pappa är i skolan, pappa jobbar och mamma tränar. Jag menar här till dig att du är orolig för sonen men frågan är om sonen är orolig för sig själv. JAg vet hur det är att ifrågasätta sig själv, lägga ansvar på sig själv för barnen men ibland har jag med lite hjälp insett att det inte blir bättre.
Jag läste på tal om det här med gränser. Vad lär vi våra barn om vi aldrig blir arga och brusar upp? Att det är rätt att trycka undan känslor och hålla inne sin ilska. Det fick mig att slappna av lite mer i mina utbrott. Jag lär iaf barnen att det är okej att bli arg. Sen pratar vi om det. Idag blev jag arg, storebror blev arg. Storebror försklarade att han blir arg när jag blir arg. Jag förklarade varför jag blev arg osv...det blev ett väldigt bra samtal. Jag vet inte om det blivit bättre av att bita ihop där, kanske för vi var på stan
Nu blev det lite av varje här...bara en liten undran, sonens pappa kanske också kan bidra lite om ni som familj bestämmer er för att det inte känns bra att utöka dagistiderna? Att du ska satsa så du kan få ditt drömjobb och därmed bli en bättre mamma (det blir man om man inte är bitter över missade tåg) är för mig självklart. Men lösningarna är ju många, eller kan vara många