AP-snack & babbeltråd
Jag funderar lite vi väntar lois, varför det "verkligen inte känns okej" att din ettåring skriker. Här skriks det också i jättestora mängder av lillebror när något går honom emot. Som du säger funkar det inte alltid med avledning men man kan behöver inte ignorera heller. Jag gör som med storebror, bekräftar honom verbalt och tröstar honom. "Ja du ville kasta ut det där från balkongen och så fick du inte...klart du blir arg" eller nåt sånt. Det är ju ettåringars sätt att uttrycka missnöje och inte så mycket att göra åt merän att finnas där.
Me like coffe: Instämmer helt i mitt hat mot gnällen
De är hemska verkligen. Dock minns jag att storebror var likadan som du beskriver när han precis blev 3. Han var jämt trött och ville ingenting. Var hans standardfras, även på dagis. På nåt sätt har det försvunnit. Det är verkligen som det kommit ett stort utvecklingssprång nu strax efter tre, han är född feb 09. Det jag vill säga är att det inte är säkert anledningarna ligger utanför henne och att det är något ni ens kan påverka. Också att det lär gå över men det fattar ju du också. Men i det ingår ju på nåt sätt att klara sig själv genom fasen. Vad behöver du för att orka? Är det att maken tar ut barnen hela kvällarna så du kan pilla naveln i soffan tre timmar så är det så. Bara du vet vad som gör dig piggare. Känslan av otillräcklighet tycker jag är lättare att hantera bara genom att säga det högt, inte så barnet hör men annars. "Vad han är sjukt gnällig nu och jag känner mig så otillräcklig, men det är inget personligt så ignorera det bara eller finns där för honom". Bara där känner jag mig starkare, sen behöver man såklart sina avbrott också.
På tal om alla de där grejerna du tar upp som du tänker att hon påverkas av. Min stora fattar inte sånt riktigt, eller han fattar väl men det verkar sakna betydelse för honom. Utskolning och sånt, jag vet inte om han greppat det om vi förklarat eller om det spelat så stor roll. Vi säger ju att de och de barnen slutar på dagis till hösten, lillebror ska börja osv. Han säger han förstår men det verkar inte vara nåt han påverkas så mycket av.