• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Ringtail

Wohoo! Nu fick jag min pralinform med posten! Den ser sjukt mycket snyggare och proffsigare ut än vad jag hade räknat med och jag vill testa att göra praliner nu nu nu! (Men måste hålla mig i skinnet ett litet tag till...)

Allt som allt ett mycket lyckat köp. Kostade 40 spänn inklusive frakt från Hongkong. Glad

• queenofangels
    Queequeg skrev 2010-11-01 09:45:17 följande:
    Ska göra en pralin i vitchoklad, men kommer inte på någon smaksättning har ni några förslag?

Skulle vilja prova någon ny smaksättning med vitchoklad, har tidigare bla gjord med kokos, cognac, saffran, baileys, passionsfrukt, lime

Tänkte prova marabous ny choklad vintervit
    nougat o vit choklad e farligt gott ihop, men sen älskar ja också saffran
  • Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-01 09:45:17 följande:
    Ska göra en pralin i vitchoklad, men kommer inte på någon smaksättning har ni några förslag?

Skulle vilja prova någon ny smaksättning med vitchoklad, har tidigare bla gjord med kokos, cognac, saffran, baileys, passionsfrukt, lime

Tänkte prova marabous ny choklad vintervit
    Vit choklad med hallonfyllning kanske? Annars håller jag också på nougat
    Ringtail skrev 2010-11-01 13:56:24 följande:
    Wohoo! Nu fick jag min pralinform med posten! Den ser sjukt mycket snyggare och proffsigare ut än vad jag hade räknat med och jag vill testa att göra praliner nu nu nu! (Men måste hålla mig i skinnet ett litet tag till...)

Allt som allt ett mycket lyckat köp. Kostade 40 spänn inklusive frakt från Hongkong. Glad
    Ah, visst är det svårt tt låta bli?
    Brukar få abstinens när jag öppnar skåpet där pralinformen står, haha :)
  • Shaun the sheep

Blä, jag har precis insett att termometern jag köpte från Clas Ohlson inte funkar i micron
    Skit också, jag har aldrig lyckats få till bra smält choklad i vattenbad, det är ju helt värdelöst.

Ja, vad gör man nu? Typiskt alltså! :(

• vi3

hej hej. vet inte alls vad som står i tråden orkar inte läsa igenom allt men ville bara ge 2 tips iaf, jag är utbildad konditor och choklad konfektyr, har jobbat med det ett tag och ville dela med mig av vad jag lärt mig.. Kanske ni redan kan men men..

1) glöm inte att först värma formen noga, jag använder en blåslampa och putsa chokladformen noga med fetvadd vilket i sin tur gör pralinerna mycket vackrare och glansigare i färdigt resultat. 

2) Temperera chokladen innan användning av den, 3 ggr och du ska använda en blank stenskiva vilket då gör att chokladen inte blir vit och ränder bildas när chokladen stelnat.. Den förblir brun och glansig och vacker : ) 

• Shaun the sheep
    vi3 skrev 2010-11-01 17:07:45 följande:
    hej hej. vet inte alls vad som står i tråden orkar inte läsa igenom allt men ville bara ge 2 tips iaf, jag är utbildad konditor och choklad konfektyr, har jobbat med det ett tag och ville dela med mig av vad jag lärt mig.. Kanske ni redan kan men men..

1) glöm inte att först värma formen noga, jag använder en blåslampa och putsa chokladformen noga med fetvadd vilket i sin tur gör pralinerna mycket vackrare och glansigare i färdigt resultat. 

2) Temperera chokladen innan användning av den, 3 ggr och du ska använda en blank stenskiva vilket då gör att chokladen inte blir vit och ränder bildas när chokladen stelnat.. Den förblir brun och glansig och vacker : ) 
    Jag har en liten följdfråga!

Hittade en sida (tror det var Aftonbladet) där det stod att man kunde temperera på två sätt.
    Först så som du säger, eller genom att värma hälften av chokladen, röra i resten tills allt smält,
    och sedan värma igen, typ. Funkar det lika bra?

Smälter du chokladen i vattenbad eller micro?
  • Snuttjulla
    Ringtail skrev 2010-11-01 13:56:24 följande:

nu känns ju mina formar jag tänkt beställa jättedyra...
    Vi vill se bilden också ju, så tycker att du allt får göra nåra praliner...
  • Queequeg
    queenofangels skrev 2010-11-01 14:19:22 följande:
    nougat o vit choklad e farligt gott ihop, men sen älskar ja också saffran
    Låter gott men för mig låter det som att det kan bli på tok för sött och mäktigt eller?

Ska göra en mörk pralin med hallonfyllning så det går inte annars låter vitchoklad och hallon som en väldigt god kombination
  • strojes
    Shaun the sheep skrev 2010-11-01 17:01:07 följande:
    Blä, jag har precis insett att termometern jag köpte från Clas Ohlson inte funkar i micron
    Skit också, jag har aldrig lyckats få till bra smält choklad i vattenbad, det är ju helt värdelöst.

Ja, vad gör man nu? Typiskt alltså! :(
    När jag gick chokladkursen värmde vi chokladen lite i taget typ 20-30 sek och och rörde lite mellan. När den började bli rinnig så stoppade vi i termometern i bunken utanför micron och hade den då nått rätt temp så ställde vi bunken i en lite större bunke som vi hade kallvatten i och rörde med termometern i och sen in i micron igen för samma prosedur till rätt temp, värma lite i taget och kolla så att inte rätt temp passerades eftersom det är viktigt med graderna. Och så hålla på så tills hela tempereringen är färdig.
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-11-01 19:38:27 följande:
    När jag gick chokladkursen värmde vi chokladen lite i taget typ 20-30 sek och och rörde lite mellan. När den började bli rinnig så stoppade vi i termometern i bunken utanför micron och hade den då nått rätt temp så ställde vi bunken i en lite större bunke som vi hade kallvatten i och rörde med termometern i och sen in i micron igen för samma prosedur till rätt temp, värma lite i taget och kolla så att inte rätt temp passerades eftersom det är viktigt med graderna. Och så hålla på så tills hela tempereringen är färdig.
    Tack så jättemycket för ditt svar! Nu har du räddat mina framtida praliner!
Svar på tråden Pralintillverkning!