• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-04 21:22:35 följande:
    Det är ju så svårt, jag ska ju ge bort de flesta... Jag ska prova googla, och se hur andra gör

Vad är Baci? Skäms lite för att fråga, hehe.

Jag har tänkt göra en blandning med lite exotiska praliner till min syster. Hon dricker inte egentligen,
    det enda hon dricker nån gång då och då är Bacardi Breezer med Mangosmak. Men den innehåller ju kolsyra! Kan man vispa bort kolsyran, och sen ha den som smak tror ni? Mango och vitchoklad låter ju kanongott, eller vad säger ni?
    Jag skulle  inte använda Bacardi breezer, när jag har gjort praliner med mango så har jag använt mangopuré och i ditt fall tillsätta lite vanlig bacardi i så fall.
  • Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-04 22:42:55 följande:
    Jag skulle  inte använda Bacardi breezer, när jag har gjort praliner med mango så har jag använt mangopuré och i ditt fall tillsätta lite vanlig bacardi i så fall.
    Av ren nyfikenhet, vad tror du händer...? :P
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-05 07:10:35 följande:
    Jag tror inte att det skulle smaka så mycket av bacardi breezern därför skulle jag också hellre använda mangopuré. Själva kolsyran tror jag inte spelar någon roll, men detta är alltså vad jag tror...
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-05 10:33:21 följande:
    Jag tror inte att det skulle smaka så mycket av bacardi breezern därför skulle jag också hellre använda mangopuré. Själva kolsyran tror jag inte spelar någon roll, men detta är alltså vad jag tror...
    Det kanske är sant. Fast jag har sån lust att prova, bara för att se
    Iofs blir det rätt dyrt att hålla på så, men.. Ja, vi får se =)

Snart blir det dags för pepparkakspralinerna! Ska lägga lillan om ett tag pch sen kör vi igång! =)
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-05 07:10:35 följande:
    Jag tror det samma Krikkelin att det inte skulle bli så mycket smak med bacardi breezer, därför som jag instället skulle använda mangopuré och iså fall tillsätta lite vanlig bacardi istället
  • Shaun the sheep

Okej, nu ska jag förklara mer utförligt vad som hände.

Jag smälte chokladen till skalen, tyckte det gick så himla bra men att termometern var seg som sjutton.
    Till slut så hade nästan all  choklad smält, och då började termometern på typ 35 och tickade sakta men säkert upp till 54!!!
    Jag rörde och rörde tills det blev 48, och sen ännu längre tills det blev 28. Då värmde jag lite igen, tills det blev 32 grader och sen hällde jag chokladen i formen.

Vad tror ni, kommer det gå åt skogen? Jag får väl strunta i att ge bort nåt när vi kommer imorgon, men det hade varit så himla kanon... :/

• krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-05 14:47:11 följande:
    Okej, nu ska jag förklara mer utförligt vad som hände.

Jag smälte chokladen till skalen, tyckte det gick så himla bra men att termometern var seg som sjutton.
    Till slut så hade nästan all  choklad smält, och då började termometern på typ 35 och tickade sakta men säkert upp till 54!!!
    Jag rörde och rörde tills det blev 48, och sen ännu längre tills det blev 28. Då värmde jag lite igen, tills det blev 32 grader och sen hällde jag chokladen i formen.

Vad tror ni, kommer det gå åt skogen? Jag får väl strunta i att ge bort nåt när vi kommer imorgon, men det hade varit så himla kanon... :/
    Jag tror inte att det är någon fara, jag råkar ofta värma chokladen till högre än 50 grader men bara man får ner temperaturen sedan till de rätta graderna så ska det nog gå bra, det har det i alla fall gjort för mig!
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-05 22:40:21 följande:
    Jag tror inte att det är någon fara, jag råkar ofta värma chokladen till högre än 50 grader men bara man får ner temperaturen sedan till de rätta graderna så ska det nog gå bra, det har det i alla fall gjort för mig!
    Jag har precis tagit ur dem ur pralinformen. De ser jättefina ut! Iallafall idag
    Jag har bestämt mig för att ge bort dem ändå, och förklara vad som kan hända efter några dagar,
    ifall att tempereringen misslyckats. Men tack så jättemycket för ditt svar, det ger mig hopp!

Tyvärr har jag inte tid att visa hur otroligt fina de blev, men det kanske jag kan göra senare.
    Nu måste jag skynda iväg! Ha en fin dag allihop!
  • Ringtail

Hallå tråden!

Jag vill bara tipsa om att Åhléns säljer en silikon-chokladform bland sina bakredskap. 60 kronor för en form som ger 6 stycken lövformade praliner. Superfina!

Svar på tråden Pralintillverkning!