• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Ringtail
    Ringtail skrev 2010-11-06 14:01:20 följande:
    Hallå tråden!

Jag vill bara tipsa om att Åhléns säljer en silikon-chokladform bland sina bakredskap. 60 kronor för en form som ger 6 stycken lövformade praliner. Superfina!
    Oj, jag var visst lite virrig när jag skrev. Åtta stycken praliner blir det med den formen.
  • strojes

Nu är pralinerna färdiga, bara bottnen som ska stelna. Snart dags att få loss de ur formen.... Tempereringen gick bra iaf. Jag körde i vattenbad så jag kunde ha termometern hela tiden och direkt ta bort från värmning/kylning vid rätt temp.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-06 08:22:24 följande:
    Jag har precis tagit ur dem ur pralinformen. De ser jättefina ut! Iallafall idag
    Jag har bestämt mig för att ge bort dem ändå, och förklara vad som kan hända efter några dagar,
    ifall att tempereringen misslyckats. Men tack så jättemycket för ditt svar, det ger mig hopp!

Tyvärr har jag inte tid att visa hur otroligt fina de blev, men det kanske jag kan göra senare.
    Nu måste jag skynda iväg! Ha en fin dag allihop!
    Ja du måste lägga upp en bild!
    Och hur blev pepparkakfyllningen?  Lägg gärna upp recept för jag är också sugen på att testa den smaken.
    strojes skrev 2010-11-06 16:31:09 följande:
    Nu är pralinerna färdiga, bara bottnen som ska stelna. Snart dags att få loss de ur formen.... Tempereringen gick bra iaf. Jag körde i vattenbad så jag kunde ha termometern hela tiden och direkt ta bort från värmning/kylning vid rätt temp.
    Vad gjorde du för smak på dina praliner?
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-07 09:41:12 följande:
    Ja du måste lägga upp en bild!
    Och hur blev pepparkakfyllningen?  Lägg gärna upp recept för jag är också sugen på att testa den smaken.
    Vad gjorde du för smak på dina praliner?
    Jag har tagit bild, ska snart lägga upp! Pepparkakasfyllningen blev jättegod! Men, jag skulle rekommendera att göra skalet i samma sorts choklad som fyllningen. Jag gjorde skal av mörk choklad, men fyllningen är mjölkchokladtryffel. Den mörka chokladen tar över lite Jag gjorde enligt det här receptet:
    http://mingodasida.blogspot.com/2009/12/pepparkakstryffel.html
    Härligt! Får vi se bild? =)
    Jag tänker också köra med vattenbad nästa gång. Jag gjorde det med botten av pralinerna, och dom är perfekta, det är tyvärr inte resten av pralinen.. Den blev rätt misslyckad, men god ändå! =)
  • strojes

Det blev total pannkaka av alltihop när de skulle lossna.... bläääääääääää. Jag fick ur 13 av 21 praliner ur formen med våldsamt bankande och då var endast 2 av de hela. Kardemummatryffel (mjölkchoklad som fylning och mörk choklad som skal. Hade köpt marabous 200g mörk choklad (brukar använda 100 grams kakorna annars) så jag vet inte om det var den eller vad. Formen var helt ny, kanske skulle ha smörjt den eller nått innan användning. Den är köpt på pralinformar.se

Brukar ni temperera chokladen till bottnarna också? Det gjorde inte jag, tänkte att den är ju inte synlig iaf sedan så jag orkade inte hålla på en gång till med det.

Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-11-07 15:56:30 följande:
    Det blev total pannkaka av alltihop när de skulle lossna.... bläääääääääää. Jag fick ur 13 av 21 praliner ur formen med våldsamt bankande och då var endast 2 av de hela. Kardemummatryffel (mjölkchoklad som fylning och mörk choklad som skal. Hade köpt marabous 200g mörk choklad (brukar använda 100 grams kakorna annars) så jag vet inte om det var den eller vad. Formen var helt ny, kanske skulle ha smörjt den eller nått innan användning. Den är köpt på pralinformar.se

Brukar ni temperera chokladen till bottnarna också? Det gjorde inte jag, tänkte att den är ju inte synlig iaf sedan så jag orkade inte hålla på en gång till med det.
    Åh, vad trist! :/
    Jag vet tyvärr inte om man ska smöjra in den innan, är den i silikon borde det ju inte behövas.
    Jag tempererade ju till botten också, men det var för att jag ville testa vattenbad också,
    jag tycker det var mycket lättare än att hålla på med micron faktiskt. Men kardemummatryffel lät HELT otroligt gott! =)
  • myskatt
    strojes skrev 2010-11-07 15:56:30 följande:

Trist!

Nej, jag brukar inte tempa till locket. Däremot skulle jag inte använda Marabou choklad alls till skalen. Gjorde det en gång, fick sitta på golvet och banka livet ur den stackars formen och fick ut fem hela. Sen anmälade jag mig till en kurs .
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • strojes
    myskatt skrev 2010-11-07 16:49:38 följande:
    Trist!

Nej, jag brukar inte tempa till locket. Däremot skulle jag inte använda Marabou choklad alls till skalen. Gjorde det en gång, fick sitta på golvet och banka livet ur den stackars formen och fick ut fem hela. Sen anmälade jag mig till en kurs .
    Nåja, goda blev de iaf. Bra att jag testade med den chokladen nu och inte när jag skulle bjuda på dem.
    Har ett recept på vit chokladtryffel med limesmak. Ska nog testa det nästa gång. Tycker det låter mums.
  • Mysanochmimer

Har följt eran tråd lite diskret och kände att jag bara MÅSTE testa praliner själv

Det blev två smaker i samma form
    Fyllda med jordgubbsmousse och fyllda med mörk tryffel smaksatt med Baileys mint

bröllopspraliner.JPG

Använde IKEA's isbitsform (som jag såg att ni diskuterat)
    Var lite meckigt och lärde mig ett och annat, såg till att jag hade fått loss formarna en gång innan jag fyllde dom och det tror jag var rätt för av 36 formar fick jag 20 hela, sen drog jag inte över locket utan fyllde dom 1 och 1.

Men det gav mersmak och nu har jag beställt "riktiga" formar

Svar på tråden Pralintillverkning!