• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-11-15 14:33:08 följande:
    Åh vad gott med DDL, jag som älskar kola! Jag skulle nog göra med mörkt skal för att bryta av den söta kolan.
    DDL-blondies låter supergott, var hittade du det receptet?
    bakpassion.blogg.se! Kolla i spalten bakelser, ganska långt ner tror jag receptet är. :)
  • Snuttjulla

Idag har jag äntligen tagit mig ikragen och handlat billiga formar, från ikea, tänkte testa om detta är nåt för mig, eller om jag ska hålla mig till att äta choklad bara... Ska börja med detta...
    choklad.ifokus.se/Articles/Read.aspx&GroupId=9494b223-a345-4cf9-b4f7-77416886abeb&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-15 17:38:37 följande:
    Idag har jag äntligen tagit mig ikragen och handlat billiga formar, från ikea, tänkte testa om detta är nåt för mig, eller om jag ska hålla mig till att äta choklad bara... Ska börja med detta...
    choklad.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleI...
    Låter otroligt gott! Vad kul att du snart är i farten!
  • Trinity78
    Snuttjulla skrev 2010-11-15 17:38:37 följande:
    Idag har jag äntligen tagit mig ikragen och handlat billiga formar, från ikea,
    Vad är det för formar?
    Reproductively challenged
  • Snuttjulla
    Trinity78 skrev 2010-11-15 19:55:31 följande:
    Vad är det för formar?
    åh, det är isbitsformar, vissa säger det funkar, andra inte. vi får väl se. Hoppas kunna försöka ikväll när barnen lagt sig! återkommer med resultatet iaf...
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-16 16:31:14 följande:
    åh, det är isbitsformar, vissa säger det funkar, andra inte. vi får väl se. Hoppas kunna försöka ikväll när barnen lagt sig! återkommer med resultatet iaf...
    Ska bli så kul att se och höra!
  • kakau

Jag har beställt formar igår, hoppas de kommer innan helgen så jag kan göra lite praliner för i helgen. :)

Håller just nu på att göra Bailys tryfflar, chokladröran står i kylen för att stelna. Stod att det skulle ta några timmar innan de var redo för att rullas i kakao. Hoppas de blir goda i alla fall, rädd att de ska bli för starka då det är bailys med kaffesmak som jag tycker är starkare än den vanliga..

Min sambo lär nog uppskatta den i alla fall, han är inte lika känslig mot alkoholsmak som jag själv är

• Shaun the sheep
    kakau skrev 2010-11-17 19:36:17 följande:
    Jag har beställt formar igår, hoppas de kommer innan helgen så jag kan göra lite praliner för i helgen. :)

Håller just nu på att göra Bailys tryfflar, chokladröran står i kylen för att stelna. Stod att det skulle ta några timmar innan de var redo för att rullas i kakao. Hoppas de blir goda i alla fall, rädd att de ska bli för starka då det är bailys med kaffesmak som jag tycker är starkare än den vanliga..

Min sambo lär nog uppskatta den i alla fall, han är inte lika känslig mot alkoholsmak som jag själv är
    Jag är också lite känslig mot alkohol sådär... Känner mig ibland som en liten tolvåring eller nåt,
    gillar inte öl, vin eller whiskey. Men en alkoläsk eller cider kan gå ner Skäms

Hoppas de blir goda, lägg gärna upp en bild sen så får vi se mästerverken! :)
  • Queequeg
    kakau skrev 2010-11-17 19:36:17 följande:

Bailys tryffel är supergott, men så gillar jag verkligen bailys också.
  • kakau

Hur länge tror ni de behöver stå i kylen föresten? Jättesugen på att provsmaka!

Svar på tråden Pralintillverkning!