• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep

Qeequeg:

Yum! Såg riktigt gott ut det där! Det är tidigt här, men en pralin och lite kaffe vore inte helt fel.

(Nu när jag skrev den där meningen insåg jag att klockan faktiskt är 7.21 överallt i Sverige. Jag vet inte vad jag babblar om när jag är såhär trött!)

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Snuttjulla
    Mysanochmimer skrev 2010-11-07 17:25:37 följande:
    Har följt eran tråd lite diskret och kände att jag bara MÅSTE testa praliner själv

Det blev två smaker i samma form
    Fyllda med jordgubbsmousse och fyllda med mörk tryffel smaksatt med Baileys mint

Använde IKEA's isbitsform (som jag såg att ni diskuterat)
    Var lite meckigt och lärde mig ett och annat, såg till att jag hade fått loss formarna en gång innan jag fyllde dom och det tror jag var rätt för av 36 formar fick jag 20 hela, sen drog jag inte över locket utan fyllde dom 1 och 1.

Men det gav mersmak och nu har jag beställt "riktiga" formar
    Ser fint ut, nu vill jag ju verkligen prova, men jag har lagt det på is ett tag, har annat jag måste ta itu med innan. Sen velar jag, ska jag beställa pralinformar från england, eller ska jag strunta i det? Obestämd
  • Mysanochmimer
    Snuttjulla skrev 2010-11-09 09:34:41 följande:
    Ser fint ut, nu vill jag ju verkligen prova, men jag har lagt det på is ett tag, har annat jag måste ta itu med innan. Sen velar jag, ska jag beställa pralinformar från england, eller ska jag strunta i det? Obestämd
    Jag beställde faktiskt pralinformar frå Tårtdecor, dom borde komma idag eller imorgon *längtar*
  • Snuttjulla
    Mysanochmimer skrev 2010-11-09 09:42:56 följande:
    Jag beställde faktiskt pralinformar frå Tårtdecor, dom borde komma idag eller imorgon *längtar*
    de ser ut att vara i hårdplast, typ sån där som är i chokladkalendrar, är det så?
    Vill gärna ha en rapport om hur de blir, så jag hoppas du provgör nåra på en gång... glöm inte bilderna... ;)
  • Mysanochmimer
    Snuttjulla skrev 2010-11-09 10:17:43 följande:
    de ser ut att vara i hårdplast, typ sån där som är i chokladkalendrar, är det så?
    Vill gärna ha en rapport om hur de blir, så jag hoppas du provgör nåra på en gång... glöm inte bilderna... ;)
    ja jag tyckte det såg så ut, men dom var juh billiga så tål att testas
    jajamen, men troligtvis blir det först nästa vecka, dåligt med tid den här
  • krikkelin
    Sarah f skrev 2010-11-07 19:24:39 följande:
    Viktigast är chokladen, köp från bagaren och kocken eller kakburken. Funkar så dåligt med billig choklad, trist nog.

Jag annvänder marabous mörka choklad som skal till mina praliner, den funkar jättebra för mig. Skalen blir släta, glansiga och goda!  Jan Hedh rekomenderar i sina böcker marabou som ersättare om man inte vill annända den dyrara valhrona chokladen så man måste inte köpa dyrare choklad.

• Snuttjulla
    krikkelin skrev 2010-11-09 10:41:00 följande:

Jag annvänder marabous mörka choklad som skal till mina praliner, den funkar jättebra för mig. Skalen blir släta, glansiga och goda!  Jan Hedh rekomenderar i sina böcker marabou som ersättare om man inte vill annända den dyrara valhrona chokladen så man måste inte köpa dyrare choklad.

puh, för det är vad jag tänkt använda mig av, tycker marabou är godast. Och sen fazers mjölkchoklad förstås. Så jag kommer prova marabous när jag nu får tummen ur... nån gång...
  • Mysanochmimer
    krikkelin skrev 2010-11-09 10:41:00 följande:

Jag använder Odense till allt jag gör med choklad, eller ska erkänna att till monstertillverkningen av julgodis där mycket bara är smälta och blanda köper jag den billigare varianten på WILLYS, för att vara snäll mot plånboken.

Men Odense funkar kanon bra, 19 kr för 200 gr tror jag.
  • Mysanochmimer

Oj, här sitter jag väldigt impad på Tårtdecor för idag hämtade jag ut mitt paket, la beställningen i söndags

Pralinformarna är som sagt i tunn hårdplast, tänk chokladkalender, och vi får se hur dom funkar..
    Få som om jag kanske hinner på nått test ikväll, Arvids moster kommer förbi så jag kanske får några minuter över

Svar på tråden Pralintillverkning!