• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Snuttjulla
    strojes skrev 2010-11-14 11:44:50 följande:
    Ni som gjort praliner med vit choklad, vilken choklad använder ni? Jag kikade lite häromdagen i affären och såg enbart vitchoklad med vaniljsmak, finns det inte ren vitchoklad? Smakar det mycket vanilj om den chokladen?
    Jag tänkte göra citrontryffel som fyllning och vill ju inte ha andra smaker som kan ta överhand eller störa tryffelsmaken.
    jag har inte gjort praliner, men om jag ska baka och ha vit choklad, använder jag lidl´s, bellarom tror jag den heter. kanske värt att testa...
  • Mysanochmimer
    Ni som gjort praliner med vit choklad, vilken choklad använder ni? Jag kikade lite häromdagen i affären och såg enbart vitchoklad med vaniljsmak, finns det inte ren vitchoklad? Smakar det mycket vanilj om den chokladen?
    Jag tänkte göra citrontryffel som fyllning och vill ju inte ha andra smaker som kan ta överhand eller störa tryffelsmaken.
    Du tittade i godis hyllan?

Kolla bland bakgrejerna istället
    Jag använder Odense, tycker den är kanon både som mörk, ljus och vit
  • strojes
    Mysanochmimer skrev 2010-11-14 12:04:20 följande:
    Du tittade i godis hyllan?

Kolla bland bakgrejerna istället
    Jag använder Odense, tycker den är kanon både som mörk, ljus och vit
    Jag har slutat titta i bakhyllan när det gäller choklad (blockchokladen tex innehåller ju knappt någon kakao...). Men det kanske är annorlunda när det gäller den vita chokladen. Ska kolla när jag ska handla till pralinerna.
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Queequeg
    De allra flesta vita chokladsorterna innehåller vaniljarom. Det gör det pga av att vitchoklad egentligen inte är choklad utan bara innehåller kakosmör som inte har någon smak i sig, men vaniljsmken brukar inte vara så tydlig.

Jag använder helst kvalitetschoklad som jag köper i specialbutiker som tillverkar egna chokladpraliner och dyl.

Om jag inte gör det så brukar jag använda Lints choklad.

När det gäller vitchoklad har jag tidigare blivit tipsad om Lidls vita choklad ( fick tipset i tårttråden här på FL) fick ett antal sådana i present när jag hade en tjejmiddg och måste faktiskt säga att det var faktiskt bra för en budgetchoklad.

Odense och dyl som man kan hitta i bakhyllan använder jag aldrig då det inte är choklad för mig samt dessutom är vidrig. Undantag är just just för den vitachokladen då den inte innehåller kakaomassa utan bara kakosmör då men av princip använder jag inte gärna den heller.
  • Shaun the sheep

Vilka fina praliner ni gjort! Härligt att se :)

Jag är sugen på att prova igen, men vi får se när det blir. Kanske till nästa helg. I veckan ska jag baka något helt annat, jag måste bara berätta: Dulche de leche-blondies! Det såg så gott ut på bilden så jag trillade nästan av stolen. Undrar om man kan göra praliner med DDL? Vad tror ni?

• Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-14 18:13:17 följande:
    Vilka fina praliner ni gjort! Härligt att se :)

Jag är sugen på att prova igen, men vi får se när det blir. Kanske till nästa helg. I veckan ska jag baka något helt annat, jag måste bara berätta: Dulche de leche-blondies! Det såg så gott ut på bilden så jag trillade nästan av stolen. Undrar om man kan göra praliner med DDL? Vad tror ni?
    Det går jättebra att ha DDL som fyllning.
  • Shaun the sheep
    Queequeg skrev 2010-11-15 00:12:24 följande:
    Det går jättebra att ha DDL som fyllning.

Kanske provar det någon gång! =) Vilken choklad tror du blir godast att ha som skal? =)
  • Queequeg
    Shaun the sheep skrev 2010-11-15 06:46:50 följande:
    Kanske provar det någon gång! =) Vilken choklad tror du blir godast att ha som skal? =)
    När jag har gjort praliner med kolafyllning har jag både använt mig av mörk och ljuschoklad, så det är nog mera en smaksak. Mest använder jag nog ljuschoklad, ska göra en salty caramel pralin till jul och då kommer jag använda mig av ljuschoklad till skalen.
Svar på tråden Pralintillverkning!