• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    strojes skrev 2010-11-07 16:52:47 följande:
    Nåja, goda blev de iaf. Bra att jag testade med den chokladen nu och inte när jag skulle bjuda på dem.
    Har ett recept på vit chokladtryffel med limesmak. Ska nog testa det nästa gång. Tycker det låter mums.
    Jag vet vad du menar! Smaken påverkas ju (som tur är) inte av utseendet!
    Mina ser för hemska ut, men de smakar gott!
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-07 17:25:37 följande:
    Har följt eran tråd lite diskret och kände att jag bara MÅSTE testa praliner själv

Det blev två smaker i samma form
    Fyllda med jordgubbsmousse och fyllda med mörk tryffel smaksatt med Baileys mint

bröllopspraliner.JPG

Använde IKEA's isbitsform (som jag såg att ni diskuterat)
    Var lite meckigt och lärde mig ett och annat, såg till att jag hade fått loss formarna en gång innan jag fyllde dom och det tror jag var rätt för av 36 formar fick jag 20 hela, sen drog jag inte över locket utan fyllde dom 1 och 1.

Men det gav mersmak och nu har jag beställt "riktiga" formar
    Hej och välkommen! Kul att du också blivit inspirerad!
    Aha, det här är nog trevlig info för Snuttjulla, hon ville ju så gärna testa isformarna
    Fast om jag inte missminner mig så har eller ska hon beställa "riktiga" formar.

Jag tycker de såg jättefina ut! Kul med olika färger
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-11-07 19:01:39 följande:
    Hej och välkommen! Kul att du också blivit inspirerad!
    Aha, det här är nog trevlig info för Snuttjulla, hon ville ju så gärna testa isformarna
    Fast om jag inte missminner mig så har eller ska hon beställa "riktiga" formar.

Jag tycker de såg jättefina ut! Kul med olika färger
    Ja, har aldrig testat det här med att gjuta praliner, har gjort mycket godis i mina dagar både på jobbet och som julklappar varje jul dom senaste åren (jag och min bästa Evelina har som tradition att ge bort stora välfyllda korgar varje jul ).

Ja det vart snyggt med tvåfärgade tycker jag själv .-)
    Penslade först i vit choklad lite slarvigt och penslade sen med mörk choklad.
    Penslar du också i formarna eller häller man liksom runt den?
  • Sarah f

Viktigast är chokladen, köp från bagaren och kocken eller kakburken. Funkar så dåligt med billig choklad, trist nog.

• Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-07 19:22:34 följande:
    Ja, har aldrig testat det här med att gjuta praliner, har gjort mycket godis i mina dagar både på jobbet och som julklappar varje jul dom senaste åren (jag och min bästa Evelina har som tradition att ge bort stora välfyllda korgar varje jul ).

Ja det vart snyggt med tvåfärgade tycker jag själv .-)
    Penslade först i vit choklad lite slarvigt och penslade sen med mörk choklad.
    Penslar du också i formarna eller häller man liksom runt den?
    Jag spritsar! Spritsar i formarna med choklad och låter det stå så nån minut. Sen häller jag tillbaka den i skålen och så in i kylen medan jag gör tryffelsmeten
  • strojes
    Ängelii skrev 2010-11-07 20:19:42 följande:
    Någon som kan tipsa om en bra termometer att använda när man smälter choklad?
    Jag har köpt en digital på Clas Ohlson för 129:-. Den funkar bra och lätt att läsa av exakta grader när den är digital.
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • strojes
    Ängelii skrev 2010-11-07 20:19:42 följande:
    Någon som kan tipsa om en bra termometer att använda när man smälter choklad?
    strojes skrev 2010-11-07 20:46:13 följande:
    Jag har köpt en digital på Clas Ohlson för 129:-. Den funkar bra och lätt att läsa av exakta grader när den är digital.
    www.clasohlson.se/Product/Product.aspx
    Ta chansen att skapa din DRÖMHELG på Familjeliv. Bli Familjelivs helgvärd! www.familjeliv.se/Forum-5-163/m55171873.html
  • Shaun the sheep

Jag har också den från Clas Ohlson!

Jag tycker att den är lite för långsam dock, iallafall om man ska smälta i micron. Men när jag provade över vattenbad så gick det hur bra som helst! Kollade på en video på youtube:
    ">

Tyckte den var riktigt bra! =)

Svar på tråden Pralintillverkning!