• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    kakau skrev 2010-11-17 19:56:01 följande:
    Hur länge tror ni de behöver stå i kylen föresten? Jättesugen på att provsmaka!
    Är det vanligt tryffelsmet? Ungefär en timme brukar det väl stå i recept, men jag tycker det är bäst över natten. Fast om det funkar som med ganache kan man kanske ha den i frysen i bara några minuter för att få den att stelna snabbare? Hm, jag vet inte, jag lämnar över ordet till någon annan
  • kakau
    Shaun the sheep skrev 2010-11-17 19:57:48 följande:
    Är det vanligt tryffelsmet? Ungefär en timme brukar det väl stå i recept, men jag tycker det är bäst över natten. Fast om det funkar som med ganache kan man kanske ha den i frysen i bara några minuter för att få den att stelna snabbare? Hm, jag vet inte, jag lämnar över ordet till någon annan
    Ja, egentligen har du rätt i att den hade nog behövt stå över natten, men jag lät den stå i nästan tre timmar i alla fall innan jag rullade, men då var den fortfarande så att den blev för mjuk och smälte lite om jag inte rullade tillräckligt snabbt. Men det gick bra om jag ställde in smeten i kylen igen och väntade ett tag när jag rullat några stycken så den kunde kylas ner igen.. Tänkte på frysen men vågade inte göra något som inte stod i receptet då jag aldrig lyckats med det Tungan ute

Resultatet blev jätte gott, både jag och min sambo mumsade i oss. Här är receptet om någon vill ha Glad
    www.kokaihop.se/recept/baileys-tryffel-2

När pralinformen kommer är jag sugen på att göra flera olika! Hallon och passionsfruktspraliner som jag redan hittat recept på, fast allt står i vikt enhet vilket gör det lite krånligt då jag inte har köksvåg.. får se om jag hittar någon på loppis i helgen eller om det finns andra recept.

Sen ska jag göra lite juligare också, en med saffran och en men pepparkakssmak ! Skrattande

Har ni börjat planera inför julen än, vilka smaker har ni då tänkt er? Glad
  • Trinity78
    Snuttjulla skrev 2010-11-16 16:31:14 följande:
    åh, det är isbitsformar, vissa säger det funkar, andra inte. vi får väl se. Hoppas kunna försöka ikväll när barnen lagt sig! återkommer med resultatet iaf...
    Hur har det gått? Jag är jättenyfiken på om det funkar! Är det såna isbotsformar i silikon?
    Reproductively challenged
  • myskatt
    kakau skrev 2010-11-18 08:22:26 följande:
    Ja, egentligen har du rätt i att den hade nog behövt stå över natten, men jag lät den stå i nästan tre timmar i alla fall innan jag rullade, men då var den fortfarande så att den blev för mjuk och smälte lite om jag inte rullade tillräckligt snabbt. Men det gick bra om jag ställde in smeten i kylen igen och väntade ett tag när jag rullat några stycken så den kunde kylas ner igen.. Tänkte på frysen men vågade inte göra något som inte stod i receptet då jag aldrig lyckats med det Tungan ute

Resultatet blev jätte gott, både jag och min sambo mumsade i oss. Här är receptet om någon vill ha Glad
    www.kokaihop.se/recept/baileys-tryffel-2

När pralinformen kommer är jag sugen på att göra flera olika! Hallon och passionsfruktspraliner som jag redan hittat recept på, fast allt står i vikt enhet vilket gör det lite krånligt då jag inte har köksvåg.. får se om jag hittar någon på loppis i helgen eller om det finns andra recept.

Sen ska jag göra lite juligare också, en med saffran och en men pepparkakssmak ! Skrattande

Har ni börjat planera inför julen än, vilka smaker har ni då tänkt er? Glad
    Har gjort ett långt inlägg om min planering i bloggen . myskatt.com/cake.
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • myskatt

Det pratatdes om non-tempchoklad tidigare i tråden. Har fått förklarat för mig att det är en choklad utan kakaosmör utan med tillsatt cocosfett, alltså igen "riktig" choklad.

Den är bra att doppa med och ger fin yta tom på kalla praliner. Används på konditorier till tex dammsugare som skall doppas kalla.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Shaun the sheep
    myskatt skrev 2010-11-18 16:49:48 följande:
    Det pratatdes om non-tempchoklad tidigare i tråden. Har fått förklarat för mig att det är en choklad utan kakaosmör utan med tillsatt cocosfett, alltså igen "riktig" choklad.

Den är bra att doppa med och ger fin yta tom på kalla praliner. Används på konditorier till tex dammsugare som skall doppas kalla.
    Hm, det låter ju bra! Kanske borde man prova iallafall Speciellt nu innan jul är det ju så viktigt att pralinerna blir bra, om man tänkt ge bort några. Fast jag kommer nog fortsätta prova med tempereringen också,
    vill så gärna lära mig =)
  • Mysanochmimer

Åh herre min gud va goda praliner jag har lyckats med!
    klippte i lite marshmallows sen fyllde jag dom med kola, dvs Leilas kolasås från A piece of cake som fick koka lite längre...

Ååhh så gott det blev, kanske inte så vackra eftersom jag fuskade med tempereringen idag.
    Sen har jag kommit på ett fel jag gör för att få botten bra, jag fyller dom för mycket, men gött blev det

pralin 101118 (2).JPGpralin 101118.JPG

• Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-18 20:23:51 följande:

Åh herre min gud va goda praliner jag har lyckats med!
    klippte i lite marshmallows sen fyllde jag dom med kola, dvs Leilas kolasås från A piece of cake som fick koka lite längre...

Ååhh så gott det blev, kanske inte så vackra eftersom jag fuskade med tempereringen idag.
    Sen har jag kommit på ett fel jag gör för att få botten bra, jag fyller dom för mycket, men gött blev det

pralin 101118 (2).JPGpralin 101118.JPG

Det låter jättebra! =) Skulle gärna smaka några, har du inte lust att skicka några med expressbud?
Svar på tråden Pralintillverkning!