• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-11-21 09:05:38 följande:
    Mysan och mimer:

De blev jättefina! Vad roligt =) Den där paketformen har jag också funderat på,
    tycker det ser så sött ut att lämna ifrån sig ett paket med paketpraliner!
    Ja dom blev söta
    Beställde lite tårtgrejer från kakburken och kunde inte låta bli
  • Snuttjulla

nu har jag provat de där hjärtana, isformarna, från ikea, och ajg tyckte inte det funkade så jättebra, jag gav upp efter att gjort själva skalet, fyllde dem inte ens, det var meckigs att få det att täcka hela formen, vet inte riktigt vad jag ska använda för verktyg, provade påde pensel, spattel och liten slickepott, inget funkade. Sen när de hade stelnat ville jag ju prova att få ut en ur formen, men nja, sidorna var lite för tunna tror jag, medan botten var för tjock. därför bestämde jagmig för att skippa fynningen och istället antingen beställa bättre formar och öva däri, eller ge upp. Vet inte hur jag ska göra än. Lät resten av formen stå kvar i kylen, och nu, 3 dagar senare gick det att få ut hjärtat helt, men fortfarande så är botten alldeles för tjock tycker jag. Dessutom var chokladen grynig, något ja aldrig varit med om, kanske för att jag smälte i micron, brukar smälta i vattenbad.
    Var noga med att inte bränna chokladen, och den var inte grynig första gången jag provade. Hm, nån som vet varför det blev så...?

Men jag blir väldigt imponerad över vad ni andra åstakommer...

• Mysanochmimer
    Snuttjulla skrev 2010-11-21 11:09:32 följande:
    nu har jag provat de där hjärtana, isformarna, från ikea, och ajg tyckte inte det funkade så jättebra, jag gav upp efter att gjort själva skalet, fyllde dem inte ens, det var meckigs att få det att täcka hela formen, vet inte riktigt vad jag ska använda för verktyg, provade påde pensel, spattel och liten slickepott, inget funkade. Sen när de hade stelnat ville jag ju prova att få ut en ur formen, men nja, sidorna var lite för tunna tror jag, medan botten var för tjock. därför bestämde jagmig för att skippa fynningen och istället antingen beställa bättre formar och öva däri, eller ge upp. Vet inte hur jag ska göra än. Lät resten av formen stå kvar i kylen, och nu, 3 dagar senare gick det att få ut hjärtat helt, men fortfarande så är botten alldeles för tjock tycker jag. Dessutom var chokladen grynig, något ja aldrig varit med om, kanske för att jag smälte i micron, brukar smälta i vattenbad.
    Var noga med att inte bränna chokladen, och den var inte grynig första gången jag provade. Hm, nån som vet varför det blev så...?

Men jag blir väldigt imponerad över vad ni andra åstakommer...
    Ja använde pensel och penslade säkert 3-4 ggr på varje hjärta sen som jag skrev så fick jag juh inte ur alla hela, men det kanske har med lite övning att göra

Men måste tillägga att dom formarna jag köpt på tårtdecor och kakburken är myyyycket lättare att använda, även om det funkade att göra i IKEA-formarna
  • Shaun the sheep

Men är det inte lättare att spritsa i chokladen till skalet? Jag skulle nog aldrig orka stå och pensla faktiskt
    Bara en  tanke

• Snuttjulla
    Mysanochmimer skrev 2010-11-21 11:15:40 följande:
    Ja använde pensel och penslade säkert 3-4 ggr på varje hjärta sen som jag skrev så fick jag juh inte ur alla hela, men det kanske har med lite övning att göra

Men måste tillägga att dom formarna jag köpt på tårtdecor och kakburken är myyyycket lättare att använda, även om det funkade att göra i IKEA-formarna
    jag gick faktiskt in nyss och kollade på kakburken, och jag bor ju relativt nära, så jag funderar på ett besök där nu snart. De var ju ganska billiga. Jag vill inte gärna köpa dyra formar om detta inte är nåt jag fastnar för. (jag är tyvärr väldigt lättuttröttad på hobbysar, finns så mycket kul att jag gärna vill hinna proiva allt, och ger upp efter en kort period.)
    Shaun the sheep skrev 2010-11-21 11:23:59 följande:
    Men är det inte lättare att spritsa i chokladen till skalet? Jag skulle nog aldrig orka stå och pensla faktiskt
    Bara en  tanke
    Mm, funderade på det, men har ingen så liten tyll, och ja, då kändes det lite trist...
  • Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-21 11:38:40 följande:
    jag gick faktiskt in nyss och kollade på kakburken, och jag bor ju relativt nära, så jag funderar på ett besök där nu snart. De var ju ganska billiga. Jag vill inte gärna köpa dyra formar om detta inte är nåt jag fastnar för. (jag är tyvärr väldigt lättuttröttad på hobbysar, finns så mycket kul att jag gärna vill hinna proiva allt, och ger upp efter en kort period.)
    Shaun the sheep skrev 2010-11-21 11:23:59 följande:
    Bara en  tanke
    Mm, funderade på det, men har ingen så liten tyll, och ja, då kändes det lite trist...
    Fast, jag använder bara en sån där engångspåse med tyll som finns bland plastpåsarna Ett paket kostar runt 20 spänn, och då ingår 10 plastpåsar som är ganska starka, och tre olika tyllar, eller munstycken eller vad det heter Skäms Det funkar ganska bra tycker jag :)
  • Mysanochmimer
    Snuttjulla skrev 2010-11-21 11:38:40 följande:
    Ja, dom är i sån genomskinlig plast iaf och funkar kanon.
    Kostade 22 kr tror jag?
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-21 12:18:48 följande:
    Alltså, jag har försökt det men tyckte inte det blev nå bra :-S
    Inte? Vad var fel då? Jag är inte så van vid att använda sprits, så jag vet inget annat, haha. Jag har bara spritsat en gång innan, och då på cupcakes. Men eftersom jag föredrar cupcakes som är lite mer homemade i stilen så brer jag alltid på frosting med kniv och dekorerar. Hur "ska" en sprits vara? (Pinsamt att ens fråga egentligen)
  • Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-11-21 12:23:29 följande:
    Inte? Vad var fel då? Jag är inte så van vid att använda sprits, så jag vet inget annat, haha. Jag har bara spritsat en gång innan, och då på cupcakes. Men eftersom jag föredrar cupcakes som är lite mer homemade i stilen så brer jag alltid på frosting med kniv och dekorerar. Hur "ska" en sprits vara? (Pinsamt att ens fråga egentligen)
    Nej jag tyckte det bara blev kladdigt och för mycket choklad i själva skalet och att jag i slutändan fick lov att pensla ändå :-S

Haha, ja ja tror inte det är nått fel på spritsen, använder själv dom från toppit(?) som finns på typ Maxi med tyllar till i varje förpackning (om jag inte ska ha mycket i påsen då har jag köpt sen rulle stora påsar från jobbet).
Svar på tråden Pralintillverkning!