• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • AMC80
    Mysanochmimer skrev 2010-11-21 12:44:05 följande:
    Ja när man gör botten ja, men själva skalen blir det juh annat.
    Jag svarade bara till hälften ser jag nu. Sorry!

Häll i choklad, skrapa av. låt stelna en stund och sedan vänd formen upp och ned. Då blir det ett skal. Tjocklek beroende på hur länge man väntar.
  • FannyN

Nu ska jag börja! Jag har beställt massa formar och verktyg från England och ska gå kursen i Nora i December. Det ska bli så kul!

• Shaun the sheep
    FannyN skrev 2010-11-22 21:44:38 följande:
    Nu ska jag börja! Jag har beställt massa formar och verktyg från England och ska gå kursen i Nora i December. Det ska bli så kul!
    Vad roligt! =) Jag vill också gå en kurs, mest för att bli bättre på tempereringen. Vi får se hur det blir! =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • CoolJen

Jag var på en kurs förra veckan och har nu letat upp denna tråden.
    Ska beställa formar och choklad så fort jag vet att lönen kommer räcka till det, sen ska här pralintillverkas

Jag brukar annars göra massa olika julgodis så har ju lite vana inne med praliner oxå.

Synd bara att allt ska bli så dyrt

• myskatt
    FannyN skrev 2010-11-22 21:44:38 följande:
    Härligt! Du kommer inte ångra dig, Ingela är så duktig!
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 13:33:58 följande:
    Vilken är fördelen med en siliconform egentligen?
    På kursen jag var på så rekommenderades INTE silkionformar, har dock själv aldrig provat.
    Vore kul med svar från folk som provat bägge!

Vad jag vet om hårdplast är att man verkligen kan banka ut bubblor, att formen håller väldigt väldigt länge, att man lätt kan 'banka' ut pralinerna.

Däremot så såldes formarna på kursen till ett väldigt överpris
  • FannyN

Ja det skulle vara spännande att veta skillnaden för som sagt prisskillnaden är rätt stor. Men det är säkert en del beroende på att de finns ett stort utrymme för prissättningen. Jag betalade 80 kronor för mina i silikon som är det där märket på filmen på youtube och sen ser jag samma form för 239 på en internetshop.

På bagaren och kocken finns ju billiga i silikon och riktigt billiga i plast. Om de där formarana för 29 i plast funkar bra så fattar jag inte vilka som köper de för 239 faktiskt.

Jag vet med mig att jag kommer att vilja ha massor med formar på en gång och det kan tydligen gå på mellan 500 och flera tusen...lite skillnad. Varje gång jag börjar med något nytt vill jag ha allt på samma gång liksom.

Det ska bli kul med kursen, t ycker jag om det ska jag gå många kurser jag älskar att gå på kurs!

Jag är orolig för chokladtempereringen för jag har ingen skiva utan vill göra i bunkar hoppas man får lära sig det också.

Det är riktigt kul att läsa om er och vad ni gör och det är roligt att ni och tråden finns!!

Svar på tråden Pralintillverkning!