• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • FannyN
    CoolJen skrev 2010-11-23 13:40:26 följande:
    På kursen jag var på så rekommenderades INTE silkionformar, har dock själv aldrig provat.
    Vore kul med svar från folk som provat bägge!

Vad jag vet om hårdplast är att man verkligen kan banka ut bubblor, att formen håller väldigt väldigt länge, att man lätt kan 'banka' ut pralinerna.

Däremot så såldes formarna på kursen till ett väldigt överpris
    Var gick du kurs då och vad kostade formarana där?
  • myskatt
    FannyN skrev 2010-11-23 15:41:22 följande:

Ja det skulle vara spännande att veta skillnaden för som sagt prisskillnaden är rätt stor. Men det är säkert en del beroende på att de finns ett stort utrymme för prissättningen. Jag betalade 80 kronor för mina i silikon som är det där märket på filmen på youtube och sen ser jag samma form för 239 på en internetshop.

På bagaren och kocken finns ju billiga i silikon och riktigt billiga i plast. Om de där formarana för 29 i plast funkar bra så fattar jag inte vilka som köper de för 239 faktiskt.

Jag vet med mig att jag kommer att vilja ha massor med formar på en gång och det kan tydligen gå på mellan 500 och flera tusen...lite skillnad. Varje gång jag börjar med något nytt vill jag ha allt på samma gång liksom.

Det ska bli kul med kursen, t ycker jag om det ska jag gå många kurser jag älskar att gå på kurs!

Jag är orolig för chokladtempereringen för jag har ingen skiva utan vill göra i bunkar hoppas man får lära sig det också.

Det är riktigt kul att läsa om er och vad ni gör och det är roligt att ni och tråden finns!!

Nej, du kommer få lära dig tempa på skiva. Sen får du bege dig ut på blocket och leta skiva .
    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • FannyN

Först vill jag tacka dig för den roliga listan du hade i den presentation! Jag snodde den. Det ser ut som jag är helgalen om man läser de knasiga svaren men allt skedde ju inte förra veckan liksom. haha den var riktigt kul! Tack.

Okej, det knasiga är att jag haft en sån stor skiva med kavel till men gett bort det. Då kom det från IKEA men jag ansåg det till slut vara otympligt och jag använder diskbänken eller tupperwares bakduk när jag bakar. Men men nu får jag jaga lite alltså.

Gulligt att du svara på frågorna. Det kommer flera!!

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 15:42:12 följande:
    Var gick du kurs då och vad kostade formarana där?
    380:- st, och det är samma formar som från pralinformar.se

gick kurs i väsby
  • FannyN
    CoolJen skrev 2010-11-23 16:10:26 följande:
    380:- st, och det är samma formar som från pralinformar.se

gick kurs i väsby

Ja det är det jag misstänker att de lägger på riktigt mycket i vissa näthandla och även på kurser då. Jösses!

Det är samma sak om man håller på med smycken. Ett lås kan kosta 5 kronor på billigaste stället och 35 på nästa.

Frågan är nu då vad som skjiljer de formar du menar mot dem i plast för tex 29 som bagaren och kocken har?

• FannyN
    myskatt skrev 2010-11-23 15:45:26 följande:
    Nej, du kommer få lära dig tempa på skiva. Sen får du bege dig ut på blocket och leta skiva .

Räcker den här lilla till lite pyssel för hemmabruk? www.hemmakocken.nu/

Hur sjutton ska jag få plats med den stora? Jaja man får väl koka lite annars och ha den i förrådet. den lilla kan jag förvara i köket.

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 15:41:22 följande:

Ja det skulle vara spännande att veta skillnaden för som sagt prisskillnaden är rätt stor. Men det är säkert en del beroende på att de finns ett stort utrymme för prissättningen. Jag betalade 80 kronor för mina i silikon som är det där märket på filmen på youtube och sen ser jag samma form för 239 på en internetshop.

På bagaren och kocken finns ju billiga i silikon och riktigt billiga i plast. Om de där formarana för 29 i plast funkar bra så fattar jag inte vilka som köper de för 239 faktiskt.

Jag vet med mig att jag kommer att vilja ha massor med formar på en gång och det kan tydligen gå på mellan 500 och flera tusen...lite skillnad. Varje gång jag börjar med något nytt vill jag ha allt på samma gång liksom.

Det ska bli kul med kursen, t ycker jag om det ska jag gå många kurser jag älskar att gå på kurs!

Jag är orolig för chokladtempereringen för jag har ingen skiva utan vill göra i bunkar hoppas man får lära sig det också.

Det är riktigt kul att läsa om er och vad ni gör och det är roligt att ni och tråden finns!!

Vi fick på kursen lära oss att temperera utan marmorskiva och det blev kanon.
    Jag har även gått bagerikurs i gymnasiet där vi tempererade på marmor, vilket jag kan tycka var jobbigare/kladdigare
  • FannyN
    CoolJen skrev 2010-11-23 16:22:48 följande:
    Vi fick på kursen lära oss att temperera utan marmorskiva och det blev kanon.
    Jag har även gått bagerikurs i gymnasiet där vi tempererade på marmor, vilket jag kan tycka var jobbigare/kladdigare
    Spännande! Kan du inte göra en tutorial för absoluta dummies? 
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 16:57:55 följande:
    Spännande! Kan du inte göra en tutorial för absoluta dummies? 
    skitlätt.

Micra chokladen i ca 30 sek åt gången, ta ut rör om och mät hur varmt efter 3 ggr, fortsätt micra i mindre omgångar tills chokladen har mellan 48-50 grader.

Kyl sen ner i vattenbad genom att röra runt, speciellt i kanterna och botten tills chokladen är 28 grader.

Micra sen en kort stund igen, typ 10 sek tills den är 31 grader.

Man behöver en digital termometer!
  • FannyN

Tack!!!

Jag tror jag måste prova innan kursen! kan man ta Marabou mörk?

Svar på tråden Pralintillverkning!