• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Trinity78

Ska man temperera chokladen till pralinerna? Är det likadant med tryfflar? Vad har man marmorskivan till?

Reproductively challenged
  • Shaun the sheep
    Trinity78 skrev 2010-11-23 17:42:33 följande:
    Ska man temperera chokladen till pralinerna? Är det likadant med tryfflar? Vad har man marmorskivan till?
    Man ska väl helst temperera skalen till praliner, för att slippa att de blir gråa och fula i färgen efter några dagar.
    Men själva tryffeln behöver man väl inte temperera eftersom den oftast rullas?

Marmorskivan har man till viss temperering. Man kan antingen använda en sån, eller göra på det lätta sättet:

">

• CoolJen

Nu har jag lagt en beställning på 3 formar och 3 olika sorters choklad från pralinformar, dyrt men förhoppningsvis bra

• Zixi
    myskatt skrev 2010-11-24 06:34:12 följande:
    Problemet med vattenbad är att kommer det minsta vattendroppe i är chokladen körd.
    Funderade på om man kunde lägga en handduk i vattenbadet  så det inte kan stänka...

Har tjuvläst i den här tråden ett tag men inte skrivit nåt. Är väldigt sugen på att börja pralina men min lilla 4månaders tös kommer nog inte att låta mig ha tid till det på ett tag.
    2010-07-20 3040/50
  • Shaun the sheep
    myskatt skrev 2010-11-24 06:34:12 följande:
    Problemet med vattenbad är att kommer det minsta vattendroppe i är chokladen körd.
    Jag tyckte det verkade skitjobbigt innan jag provade! =) Ska jag bara smälta choklad och ha till nåt annat,
    så är micron helt klart bäst. Men när det gäller temperering så tycker jag vattenbad funkar bäst, eftersom man hela tiden ser temperaturen stiga. Det är svårt att få det för varmt, liksom :)
  • Mysanochmimer
    Zixi skrev 2010-11-24 08:24:53 följande:
    Funderade på om man kunde lägga en handduk i vattenbadet  så det inte kan stänka...

Har tjuvläst i den här tråden ett tag men inte skrivit nåt. Är väldigt sugen på att börja pralina men min lilla 4månaders tös kommer nog inte att låta mig ha tid till det på ett tag.
    Hon går säkert med på det om hon får ligga på golvet i köket och titta på, det gör min grabb iaf
  • Shaun the sheep
    Zixi skrev 2010-11-24 08:24:53 följande:

Lilltjejen kanske har någon vila då hon sover lite extra länge?
  • CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-23 16:15:10 följande:

Ja det är det jag misstänker att de lägger på riktigt mycket i vissa näthandla och även på kurser då. Jösses!

Det är samma sak om man håller på med smycken. Ett lås kan kosta 5 kronor på billigaste stället och 35 på nästa.

Frågan är nu då vad som skjiljer de formar du menar mot dem i plast för tex 29 som bagaren och kocken har?

Förstår inte vilka formar du menar från bagaren och kocken...de i silikon?
    Silikonen förstår jag att man inte kan banka ut bubblor lika bra, eller banka ut pralinerna
Svar på tråden Pralintillverkning!