• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • FannyN
    CoolJen skrev 2010-11-24 11:19:53 följande:
    Förstår inte vilka formar du menar från bagaren och kocken...de i silikon?
    Silikonen förstår jag att man inte kan banka ut bubblor lika bra, eller banka ut pralinerna

My bad. jag har blandat ihop det lite. Jag menar dessa, de är ju riktigt billga om de är bra!

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-11-24 13:38:08 följande:

My bad. jag har blandat ihop det lite. Jag menar dessa, de är ju riktigt billga om de är bra!

kostar hälften av vad de i hårdplast gör och är även hälften så små. De som jag har beställt rymmer 30-32 praliner, de i silikon 14 st om jag minns rätt.
    Om de oxå håller hela livet och underlättar pralintillverkningen så blir det kanske inte så mkt dyrare?

Ingen som har provat både hårdplast och silikonformar?
  • FannyN

Nej det är ju en jäkla skillnad om detta blir ett kort intresse eller något man gör då och då. Det blir spännande med någon som har erfarenhet av båda svarar. Är det lätt att få ut praliner ur formen?

Jag tänker med spritsningen till fyllningen,kan det vara bra att ha en stor spruta då jag tycker det verkar meckigt med påse?

• Shaun the sheep

Jag har bara provat med silikonformar hittills men tycker det har gått jättebra! Men jag ska även prova de som finns i hårdplast, kanske får bli en julklapp? =)

Det som är svårt när det är att spritsa fyllningen (enligt mig alltså) är att när man häller fyllningen i påsen så börjar det ju direkt rinna ut genom munstycket.. Det är lite irriterande. Sist fick jag ta hjälp av min treårige son

• FannyN

Men om man då tänker sig en spruta som rymmer tex 150 ml som det stannar i och man jämt kan fylla i långsamt genom ett 4mm hål. Vore inte det bra. Sprutorna är ju lätta att fylla med för tar man bort kolven så är det ju ett stort hål upptill!

• Zixi
    Shaun the sheep skrev 2010-11-24 10:56:48 följande:
    Lilltjejen kanske har någon vila då hon sover lite extra länge?
    I wish   Hann dock med att göra pop cakes med henne i sjalen, men de kräver inte lika mycket engagemang som praliner. När jag bemästrat att knyta upp henne på ryggen så vågar jag kanske mig på temperering.
    2010-07-20 3040/50
  • Shaun the sheep
    FannyN skrev 2010-11-24 15:21:41 följande:
    Men om man då tänker sig en spruta som rymmer tex 150 ml som det stannar i och man jämt kan fylla i långsamt genom ett 4mm hål. Vore inte det bra. Sprutorna är ju lätta att fylla med för tar man bort kolven så är det ju ett stort hål upptill!
    Det vore nåt! Var kan man tänkas få tag på en sån?
    Zixi skrev 2010-11-24 15:30:53 följande:
    I wish   Hann dock med att göra pop cakes med henne i sjalen, men de kräver inte lika mycket engagemang som praliner. När jag bemästrat att knyta upp henne på ryggen så vågar jag kanske mig på temperering.
    Ja bebisar är inte det lättaste att ha hand om samtidigt som man bakar. Hoppas du lär dig knyta snart, jag tyckte det var jättekrångligt och provade bara någon gång typ.. :S
  • Queequeg
    CoolJen skrev 2010-11-24 13:48:22 följande:
    kostar hälften av vad de i hårdplast gör och är även hälften så små. De som jag har beställt rymmer 30-32 praliner, de i silikon 14 st om jag minns rätt.
    Om de oxå håller hela livet och underlättar pralintillverkningen så blir det kanske inte så mkt dyrare?

Ingen som har provat både hårdplast och silikonformar?
    Jag har både formar i hårdplast och i silicon och jag föredrar helt klart de i hårdplast.  Dels ryms det mindre praliner i siliconformarna, den är otymplig att arbeta med då formen är mjuk.
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-11-25 10:39:33 följande:
    www.tradera.com/SILIKONSET-CHOKLAD-HELT-NY-I-...

Kanske nåt för er som är villiga att köpa silikonformar
    Åh, det är ju precis de formarna jag vll ha! Tyvärr är det inget som ekonomin tillåter just denna månad,
    inte med julklappar och inköp av min första diskmaskin!
Svar på tråden Pralintillverkning!