• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • CoolJen
    Shaun the sheep skrev 2010-11-25 11:11:35 följande:
    Åh, det är ju precis de formarna jag vll ha! Tyvärr är det inget som ekonomin tillåter just denna månad,
    inte med julklappar och inköp av min första diskmaskin!
    det verkar finnas många auktioner så chansen finns säkert nästa måmnad oxå, eller så får du hinta någon om julklapp till dig
  • FannyN

Oj det hade ju blivit bra mycket billigare än att beställa från England. Ja där ser man man kan inte lyckas jämt. haha jag betalade 880 för fyra formar en termometer några redskap och pappersformar och några kartonger att dem i. Men det kanske är bra att ha många formar....

• guppyn

Nu har jag skummat igenom tråden, köpt termometer och formar och lånat en bok om pralintillverkning på biblioteket så nu ska jag också pröva att göra några om jag någonsin får tid Annars får jag nöja mig med att läsa om det och vänta tills barnen blir tonåringar Tungan ute

• Shaun the sheep
    guppyn skrev 2010-11-25 12:51:58 följande:
    Nu har jag skummat igenom tråden, köpt termometer och formar och lånat en bok om pralintillverkning på biblioteket så nu ska jag också pröva att göra några om jag någonsin får tid Annars får jag nöja mig med att läsa om det och vänta tills barnen blir tonåringar Tungan ute
    Välkommen!
    Jag håller tummarna för att barnen tillåter dig att prova, hur gamla är de?
    Mina är 3½ och 1½. Fullt upp dygnet runt känns det som
  • guppyn

Har en på 22 mån och en på 6 månader, fötterna upp och huvet ner och man är sötsaksberoende

• FannyN
    guppyn skrev 2010-11-25 12:51:58 följande:
    Vad heter den boken?
  • guppyn

Den heter Choklad Praliner Marsipan och Karameller av Birger Lundgren. När jag tittat närmare i den så upptäcker jag att den är en slags lärobok för konditorstuderande så den är för avancerad för mig som bara tänkt göra det lite enkelt här hemma. Men kul att bläddra i iallafall, lite tips kan jag nog hitta.

• Shaun the sheep
    Snuttjulla skrev 2010-11-27 12:50:25 följande:
    den här att fylla skalen då? www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    visserligen är den slut i lager, men den finns på massa andra ställen och är så värd pengarna, köpte en förra året till ischoklad och knäck...!
    Men så smart! En sån måste jag nästan skaffa. Verkligen toppen att den går att stänga också,
    det är mitt största problem just nu faktiskt Allt bara rinner iväg innan man ens fått i hela tryffelsmetetn i spritspåsen :P
  • Livet30

Idag gjorde jag praliner för första gången. Jag hade pralinformar från Bagaren och Kocken. Trots att jag inte var så jättenoga med temperaturen så blev de helt ok. Med lite mer träning så blir det ännu bättre.

Svar på tråden Pralintillverkning!