• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • CoolJen
    Livet30 skrev 2010-11-28 20:27:25 följande:
    Idag gjorde jag praliner för första gången. Jag hade pralinformar från Bagaren och Kocken. Trots att jag inte var så jättenoga med temperaturen så blev de helt ok. Med lite mer träning så blir det ännu bättre.
    Uppdatera gärna med fyllning och bild
  • neenoo

oj här trillar jag oxå in lite.

Så roligt att läsa om lite pralintilverkning!

Jag har testat lite och använt panduros plast formar och gjort passionstryfflepraliner.
    Idag slängde jag ihop lite saffranstryfflar och trilling nötter.

Men jag är ju sjukt dålig på att temperera chokladen. Jag lyckas ju aldrig med det. Förstår inte riktigt vad jag gör för fel. Är så sugen på att gå en ordentlig kurs för att lära mig temperera!

• Snuttjulla
    Shaun the sheep skrev 2010-11-27 14:45:38 följande:
    Men så smart! En sån måste jag nästan skaffa. Verkligen toppen att den går att stänga också,
    det är mitt största problem just nu faktiskt Allt bara rinner iväg innan man ens fått i hela tryffelsmetetn i spritspåsen :P
    den är verkligen supersmart! Mitt klart bästa köp till köket. Perfekt till mycket!
  • Mysanochmimer
    neenoo skrev 2010-11-28 22:17:40 följande:
    Men jag är ju sjukt dålig på att temperera chokladen. Jag lyckas ju aldrig med det. Förstår inte riktigt vad jag gör för fel. Är så sugen på att gå en ordentlig kurs för att lära mig temperera!
    vet att det finns en länk till ett youtubeklipp ang. temperering längre bak i tråden.
    Det är inte så svårt egentligen
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-11-29 11:50:00 följande:
    vet att det finns en länk till ett youtubeklipp ang. temperering längre bak i tråden.
    Det är inte så svårt egentligen
    Precis! Och orkar man inte leta så kan man bara söka på youtube efter "tempering chocolate"
    Snuttjulla skrev 2010-11-29 11:14:42 följande:
    den är verkligen supersmart! Mitt klart bästa köp till köket. Perfekt till mycket!
    Åh, nu är jag ännu mer sugen Haha. Jobbigt. Kanske kan önska mig den i julklapp?
    blir en dyr jul för min sambo, det här, haha
  • CoolJen

Tjohoo...idag har jag fått mina 3 st formar och choklad...snart ska jag sätta igång

• neenoo
    Snuttjulla skrev 2010-11-27 12:50:25 följande:
    den här att fylla skalen då? www.kakburken.se/product_info.php?products_id...
    visserligen är den slut i lager, men den finns på massa andra ställen och är så värd pengarna, köpte en förra året till ischoklad och knäck...!
    jag har en sådan mer är inte helt nöjd. Jag gillar inte att den rinner extra när den stängs. Men det kan ju vara vanesak. Får väl öva lite mer och se om det ger sig. Men väljer nästan alltid engångsprits påsar då det känns enklare.
  • CoolJen
    neenoo skrev 2010-11-30 15:33:37 följande:
    jag har en sådan mer är inte helt nöjd. Jag gillar inte att den rinner extra när den stängs. Men det kan ju vara vanesak. Får väl öva lite mer och se om det ger sig. Men väljer nästan alltid engångsprits påsar då det känns enklare.
    ja engångspåsarna är kanon...kanske inte det miljövänligaste...
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-11-30 16:44:47 följande:
    ja engångspåsarna är kanon...kanske inte det miljövänligaste...
    Är det bara jag som har problem med att fyllningen rinner ut direkt? Man hinner ju inte ens få i allt i spritspåsen..
  • CoolJen
    Shaun the sheep skrev 2010-11-30 16:54:19 följande:
    Är det bara jag som har problem med att fyllningen rinner ut direkt? Man hinner ju inte ens få i allt i spritspåsen..
    Jag klipper hål först efter att jag fyllt påsen, dessutom blir det ju oxå en liten luftficka längst ner så även när jag sen klipper så måste jag trycka till lit innan det kommer
Svar på tråden Pralintillverkning!