• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-11-30 18:23:34 följande:
    Jag klipper hål först efter att jag fyllt påsen, dessutom blir det ju oxå en liten luftficka längst ner så även när jag sen klipper så måste jag trycka till lit innan det kommer
    Aha, jag har hittills använt såna där spritspåsar som det liksom redan är hål i. Såna där med munstycke eller vad det heter. Nästa gång ska jag skippa dem och bara köra på vanlig påse!
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • CoolJen

alltså de jag köper är på rulle i plast och det är inga förklippta hål, till finns oxå 3 olika munstycken om man vill spritsa annat.

• krikkelin
    Shaun the sheep skrev 2010-11-30 18:39:56 följande:
    Aha, jag har hittills använt såna där spritspåsar som det liksom redan är hål i. Såna där med munstycke eller vad det heter. Nästa gång ska jag skippa dem och bara köra på vanlig påse!
    Om jag annvänder en spritspåse som det redan är hål i så brukar jag sätta en påsklämma för hålet så finns det ingen chans att det rinner ut när man fyller påsen.
  • Blåklockan79

Snygga. Själv har jag gjort tryffelsmet som står och väntar på att jag Ska hinna rulla dem. Är ledig idag så dottern är hemma så det blir nog till kvällen!

• CoolJen
    krikkelin skrev 2010-12-01 07:42:41 följande:
    Här är mina senaste praliner jag gjort, fyllda med mintchokladkola. Det belv väldigt gott!
    I skalen skvätte jag först lite vit choklad innan jag fyllde på med den mörka chokladen.
    Jättefina, synd att du inte kan skicka smakprov
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-01 09:34:38 följande:

Hade lite tryffellekstuga här hemma igår inför jul...

Shit vad du har arbetat! Ser smarrigt ut. Vad är det i alla?
Svar på tråden Pralintillverkning!