• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep

Mysanochmimer:

Vad fint! Jag blir så inspirerad, vill sätta igång nu på en gång! Hade tänkt göra lite praliner nu i helgen, men jag funderar starkt på att tapetsera om i ett av rummen här hemma istället. Vi får se Men de var verkligen jättefina!

• Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-01 15:03:51 följande:
    Mysanochmimer:

Vad fint! Jag blir så inspirerad, vill sätta igång nu på en gång! Hade tänkt göra lite praliner nu i helgen, men jag funderar starkt på att tapetsera om i ett av rummen här hemma istället. Vi får se Men de var verkligen jättefina!
    Tack

äh tapetsera  kan du väl göra nån annan gång
  • CoolJen

De senaste dagarna har jag gjort whiskeytryffel, choklad och lingontryffel, mjölkchokladtryffel och trillingnöt.
    Lyckas inte riktigt med formarna än...vet inte om jag gör fel i tempereringen...det var ju så lätt på kursen

• Queequeg
    krikkelin skrev 2010-12-01 07:42:41 följande:
    Här är mina senaste praliner jag gjort, fyllda med mintchokladkola. Det belv väldigt gott!
    I skalen skvätte jag först lite vit choklad innan jag fyllde på med den mörka chokladen.
    Vilka fina praliner
  • Queequeg
    Mysanochmimer skrev 2010-12-01 09:34:38 följande:

Hade lite tryffellekstuga här hemma igår inför jul...

Verkar väldigt smarriga
  • FannyN
    CoolJen skrev 2010-11-23 17:04:27 följande:
    skitlätt.

Micra chokladen i ca 30 sek åt gången, ta ut rör om och mät hur varmt efter 3 ggr, fortsätt micra i mindre omgångar tills chokladen har mellan 48-50 grader.

Kyl sen ner i vattenbad genom att röra runt, speciellt i kanterna och botten tills chokladen är 28 grader.

Micra sen en kort stund igen, typ 10 sek tills den är 31 grader.

Man behöver en digital termometer!

Tjohej! För mig är ingenting praktiskt enkelt men jag har ett gott humör! Var tvungen att testa mina fina formar kände jag. Tempererade efter din mall och det gick jättebra faktiskt. men sen skulle jag ha i smeten i formen och hälla ur den så där snoffsigt som snubben på youtube med samma form. MEN min 31 gradiga smet var ju inte direk lätflytande så det var ett elände att få i den och ur ja det gick ju inte alls fast jag var snabb som attan.

Har du eller någon annan pralinör någon reflektion så är klantfanny tacksam!

• CoolJen
    FannyN skrev 2010-12-01 22:53:46 följande:

Tjohej! För mig är ingenting praktiskt enkelt men jag har ett gott humör! Var tvungen att testa mina fina formar kände jag. Tempererade efter din mall och det gick jättebra faktiskt. men sen skulle jag ha i smeten i formen och hälla ur den så där snoffsigt som snubben på youtube med samma form. MEN min 31 gradiga smet var ju inte direk lätflytande så det var ett elände att få i den och ur ja det gick ju inte alls fast jag var snabb som attan.

Har du eller någon annan pralinör någon reflektion så är klantfanny tacksam!

Håller med...för mig var det skitlätt på kursen men hemma är det annorlunda...tycker chokladen stelnar väldigt fort då jag oxå snabbt häller i den i formen.
    Jag får även inte bort all choklad från kanterna utan drar mest ut fyllningen istället(har dock inte en palett än...kanske därför?)

Någon som vet hur man får tryffeln mer stel? Jag gör tryffelblandning ungefär så här:
    1 dl grädde
    1 tsk honung
    1 tsk smör
    kokar upp och häller över ca 130g hackad choklad
    sen ev 1 msk smaksättare

Om man vill ha mer fastare...mindre grädde?

Igår gjorde jag praliner med vit choklad med mjölkchokladtryffel i....gjorde efter samma recept som ovan fast med mjöljchoklad(marabou) och smeten var inte jättelös när jag sprutade i den men nu är det som mjölkchokladsås i vit choklad...inte riktigt det resultatet jag ville ha. Vad kan ha gått fel?
  • Shaun the sheep
    CoolJen skrev 2010-12-02 07:39:00 följande:
    Håller med...för mig var det skitlätt på kursen men hemma är det annorlunda...tycker chokladen stelnar väldigt fort då jag oxå snabbt häller i den i formen.
    Jag får även inte bort all choklad från kanterna utan drar mest ut fyllningen istället(har dock inte en palett än...kanske därför?)

Någon som vet hur man får tryffeln mer stel? Jag gör tryffelblandning ungefär så här:
    1 dl grädde
    1 tsk honung
    1 tsk smör
    kokar upp och häller över ca 130g hackad choklad
    sen ev 1 msk smaksättare

Om man vill ha mer fastare...mindre grädde?

Igår gjorde jag praliner med vit choklad med mjölkchokladtryffel i....gjorde efter samma recept som ovan fast med mjöljchoklad(marabou) och smeten var inte jättelös när jag sprutade i den men nu är det som mjölkchokladsås i vit choklad...inte riktigt det resultatet jag ville ha. Vad kan ha gått fel?
    Ska det inte vara mer choklad? Jag tror att det brukar vara 200 g i det recept jag använder. Ska dubbelkolla och återkommer!
Svar på tråden Pralintillverkning!