• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Shaun the sheep
    Shaun the sheep skrev 2010-12-02 07:52:56 följande:
    Ska det inte vara mer choklad? Jag tror att det brukar vara 200 g i det recept jag använder. Ska dubbelkolla och återkommer!

Jo, det stämmer. I mitt basrecept är det:

1 dl grädde

1 msk honung

200 g choklad

1-2 msk smör

Så det kanske är det som är fel? Prova googla annars, efter tryffelrecept och jämför med det du har! Det brukar jag göra när jag är osäker på nåt!

• Mysanochmimer
    Shaun the sheep skrev 2010-12-02 07:52:56 följande:
    Ska det inte vara mer choklad? Jag tror att det brukar vara 200 g i det recept jag använder. Ska dubbelkolla och återkommer!
    Och jag kör 200 g till 1½ dl grädde, blir perfekt att rulla dom tryfflarna, fast just det, då är det mörk choklad, ljusare och vit går det åt mer choklad såklart
  • Shaun the sheep
    Mysanochmimer skrev 2010-12-02 09:17:34 följande:
    Och jag kör 200 g till 1½ dl grädde, blir perfekt att rulla dom tryfflarna, fast just det, då är det mörk choklad, ljusare och vit går det åt mer choklad såklart
    Vad konstigt! För jag har alltid 200 g choklad till 1 dl grädde. Förutom om det är ganache då
  • MissMary

Hej alla glada pralinare=)

Har följt er tråd lite grann och fått mycket tips och inspiration. Ni är verkligen superduktiga!!

Tänkte sätta igån med lite julgodis här i dagarna men undrar hur det är med hållbarheten?! Hur länge håller de? Och hur ska de förvaras? Tråkigt om de blir gamla och inte lika goda till jul ju... Tänkte göra lite olika tryfflar och kolor och ischoklad m.m. Vad tror ni?

Ha en bra dag!!

• FannyN

Men kan man v ärma på den till 50 igen sen efter tempereringen då så den flyter bättre? kan verkligen 31 gradig rinna så där som på filmen?

• Shaun the sheep
    MissMary skrev 2010-12-02 09:55:44 följande:

Har följt er tråd lite grann och fått mycket tips och inspiration. Ni är verkligen superduktiga!!

Tänkte sätta igån med lite julgodis här i dagarna men undrar hur det är med hållbarheten?! Hur länge håller de? Och hur ska de förvaras? Tråkigt om de blir gamla och inte lika goda till jul ju... Tänkte göra lite olika tryfflar och kolor och ischoklad m.m. Vad tror ni?

Ha en bra dag!!
    Hej och välkommen!

Det har diskuterats hållbarhet förut. Någon säger minst 2 veckor, men jag personligen skulle inte vilja äta praliner som är så pass "gamla". Mest pga grädden, som ju är en färskvara. Det gör man såklart som man vill :) De förvaras bäst i sval eller vinkyl om du har någon sådan. Annars i rumstemperatur i en burk med tätslutande lock
    FannyN skrev 2010-12-02 09:59:35 följande:
    Men kan man v ärma på den till 50 igen sen efter tempereringen då så den flyter bättre? kan verkligen 31 gradig rinna så där som på filmen?
    Jag tror faktiskt inte han tempererat chokladen. Jag tror att det är mest för att visa på ett snabbt sätt hur deras formar funkar. Jag vet såklart inte, prova att se om du hittar nån annan video på youtube där de tempererar?
    Jag har sett nån med en fransk konditor, men jag minns inte hur konsistensen var faktiskt.
  • CoolJen
    Shaun the sheep skrev 2010-12-02 07:57:21 följande:

Jo, det stämmer. I mitt basrecept är det:

1 dl grädde

1 msk honung

200 g choklad

1-2 msk smör

Så det kanske är det som är fel? Prova googla annars, efter tryffelrecept och jämför med det du har! Det brukar jag göra när jag är osäker på nåt!

Jag har ju helt enkelt bara gått efter receptet från kursen jag gick men ska prova att ha i mer choklad.
    Tryffeln på mörk choklad är ganska lagom konsistens men det var när jag gjorde på mjölkchoklad som det istället är en chokladsmet i pralinen det smakar gott men jag vill ha fast.

En viktig grej jag lärt mig är att man kan inte ha för lite el precis tillräckligt med choklad till formarna utan minst 500 g(till de stora hårdplastformarna) för annars räcker inte chokladen till utan man får hålla på att försöka fylla på olika sätt= chokladen kallnar
    MissMary skrev 2010-12-02 09:55:44 följande:

Ha en bra dag!!
    På kursen jag gick sas det att pralinerna håller upp till 3 veckor och ska förvaras mellan 15-18 grader.
    Tryffeln som vi rullade och doppade i choklad skulle ätas upp på 3-4 dagar och förvaras i kylskåp
  • CoolJen

Dessa godsaker har jag gjort de senaste dagarna.
    De vita är fyllda med mjölkchokladkrisptryffel(smet )
    Till höger om dem är vanlig trillingnöt
    Hjärtan är fyllda med mörkchoklad/lingontryffel
    De till höger längst ner är fyllda med mörkchoklad/whiskeytryffel.
  • MissMary

Tack för era svar:) Nu har jag lite bättre koll på det med. Tror jag väntar ett tag till med det mesta, men tjuvstartar kanske med något för skojs skull. Choklad kan man ju inte få för mycket av!

Svar på tråden Pralintillverkning!