• Shaun the sheep

Pralintillverkning!

Jag tänkte börja tillverka praliner på riktigt! Har gjort det förut,
    men då rullade jag dem vilket kändes kladdigt och tidskrävande. Så jag tänkte köpa mig några pralinformar,
    och efter lite googlande så verkar det som att iskubslådor funkar bra.
    På Ikea har de ju snygga såna, men på hemsidan står "Endast avsedd att fylla med vatten". Vad tror ni, vågar man prova ändå?
    Såg också att dom hade riktigt, riktigt snygga formar på Bagaren & Kocken, så jag kanske investerar i såna,
    men till att börja med kanske man kan satsa på något villigare

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-25 17:20
    Lite roliga länkar gällande pralintillverkning!

www.pralinformar.se

stores.ebay.co.uk/siliconesupplies

www.chokladsajten.com/

www.bagarenochkocken.se

www.tartdecor.se/group.asp

www.mumsigt.se/index.php

matnils.blogspot.com/2007/05/070511-chokladmockatryffel-det-enda.html

www.villa-kamomill.se/gor-dina-egna-praliner

sockerblomman.blogspot.com/search/label/Praliner
  • Svar på tråden Pralintillverkning!
  • Honey1982

Kan man köpa färdiga skal på nån webshop och sen fylla?

♥ Adam 060123 ♥ Amelia 100907 ♥
  • CoolJen
    Honey1982 skrev 2010-12-02 21:06:13 följande:
    japp
  • Honey1982
    CoolJen skrev 2010-12-02 21:13:36 följande:
    japp
    vart finns det att köpa?
    ♥ Adam 060123 ♥ Amelia 100907 ♥
  • CoolJen
    Honey1982 skrev 2010-12-02 21:33:18 följande:
    vart finns det att köpa?
    kommer inte ihåg men har sett det...googla
  • CoolJen
    Mysanochmimer skrev 2010-12-02 22:04:29 följande:
    Äh var dåligt med praliner i mina 3 chokladböcker..
    Trodde jag hade Jan Hedhs chokladbok men var hans dessertbok, där stod det dock lite om temperering och annat i kapitlet chokladdesserter.
    jag har bläddrat igenom en del böcker på bokhandeln och alla var om desserter och choklad i övrigt, kanske recept på nån enstaka tryffel
  • krikkelin
    Hormonella skrev 2010-12-02 18:53:59 följande:
    Hej pralinmakare! Jag gjorde goda praliner inför förra julen och gav bort. Skyllde då på hormonellt inducerad huslighet (var i 8e månaden), men har lust att göra om det i år igen. Ska läsa tråden från början, men tänkte höra om ni har några tips på bra böcker med pralinrecept? Finns ju ett antal chokladböcker om man tittar på t ex Adlibris. 
    Jag har Jan Hedhs bok Coklad-mer av det goda och i den finns det många pralin recept. Det är ganska avancerade recept med en del ovanliga ingridienser men jag tycker ändå att att  det är en bra bok.

Sen har jag också Choklad, praliner, marsipan & karameller av Birger Lundgren i den finns också massa pralinrecept men boken känns väldigt mycket som en lärobok så jag tycker den är tråkig och annvänder den sällan.

Vinterns söta är annars en bra bok. med en hel del pralinrecept, inte så många för gjutna chokladskal men man kan alltid göra om recepten lite om man vill annvända  formar.
  • Shaun the sheep
    krikkelin skrev 2010-12-03 07:01:58 följande:
    Jag har Jan Hedhs bok Coklad-mer av det goda och i den finns det många pralin recept. Det är ganska avancerade recept med en del ovanliga ingridienser men jag tycker ändå att att  det är en bra bok.

Sen har jag också Choklad, praliner, marsipan & karameller av Birger Lundgren i den finns också massa pralinrecept men boken känns väldigt mycket som en lärobok så jag tycker den är tråkig och annvänder den sällan.

Vinterns söta är annars en bra bok. med en hel del pralinrecept, inte så många för gjutna chokladskal men man kan alltid göra om recepten lite om man vill annvända  formar.
    Ja, Vinterns söta! Det var den jag tänkte på i mitt förra inlägg Haha.
    Jag funderar på att göra en ripoff på Åre Choklad i helgen eller nästa vecka,
    och göra en sån där fin pralinstrut. Vad tror ni om det? =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Queequeg
    Honey1982 skrev 2010-12-02 21:06:13 följande:
    Finns bla att köpa på chokladfabriken
Svar på tråden Pralintillverkning!