• Azusephre

Flashback - nejtack!

Brukar vara inne på Flashback ibland och enbart läsa trådarna, har aldrig skrivit.
    Började läsa en tråd som en tjej hade skrivit - hon vägde 170 kg och hade världens bästa självförtroende. Det var inte trevliga saker som skrivdes i den tråden, har aldrig läst något så jäkla taskigt. Där kan vi snacka om internetmobbning. Dom önskade livet ur henne rent utsagt, det skrevs: "jävla fetto, banta", "ingen tycker du är snygg" "alla överviktiga luktar äckligt och har dålig andedräkt" "jag önskar att du inte bantar så du dör i förtid" etc. etc. Varför? Jag har ingen jävla aning. Jag tycker att det är bra att man kan ha så högt självförtroende trots att man väger så mycket.
    Jag försvarar inte övervikten, jag försvarade henne. Jag personligen tycker inte man skriver så (kan tillägga att det BARA var taskiga kommentarer, ingen skrev bra saker till henne). Man kan uttrycka sin avsky mot överviktiga personer på ett helt annat sätt.

Och det värsta är att dom som håller i sidan FÖRSVARAR mobbningen!! Den som fick en varning var jag för att jag försvarade TS! Ska det verkligen gå till så?
    Nej ... Flashback är ingenting för mig. Jag som tyckte att familjeliv kan vara lite rått ibland, men det är ingenting jämnfört med den skitsidan.

Tack för ordet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 23:08
    www.flashback.org/t1327303

• Svar på tråden Flashback - nejtack!
  • CloudBerry 1
    Azusephre skrev 2010-10-19 11:18:43 följande:
    Eller så har hon ett liv utanför familjeliv och flashback?
    Men då är man väl inte inloggad?
  • Hugful80
    Azusephre skrev 2010-10-19 09:55:09 följande:
    Att man skriver inte så oavsett vad tråden handlar om.
    Jaha! Men vänta nu! Så själva problemet är egentligen att någon annan har lägre moral än vad du har och du anser att DIN moral ska gälla som norm?

Ahaaaa! Du vill alltså kväva, enligt dig, obekväma uttryckningar?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Stealth
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-19 12:06:28 följande:
    Men då är man väl inte inloggad?
    jorå, man stänger ju inte av sin dator
    Skaffa EGEN gillaknapp!
  • Gasolina
    7 små apor skrev 2010-10-19 09:41:34 följande:
    Jag hänger inte riktigt med, kan någon snäll själ förklara?

Någon är förbannad på FB därför att det bara är "idioter" som vistas där.
    Samma någon är förbannad därför denne fått inlägg raderad på FB och därmed förklarar ATT moderering fungerar.

Rätt uppfattat?
    Pallas skrev 2010-10-19 08:14:13 följande:
    Lite som personer som går och ser en scifi-film och sen klagar på att den var så overklig.
    7 små apor skrev 2010-10-19 09:59:20 följande:
    Du gnäller här för att du fick smisk på fingrarna där?
    Okiii.

Helt fel forum att fiska medhåll i.
  • Tiikeri
    Hugful80 skrev 2010-10-19 12:12:29 följande:
    Jaha! Men vänta nu! Så själva problemet är egentligen att någon annan har lägre moral än vad du har och du anser att DIN moral ska gälla som norm?

Ahaaaa! Du vill alltså kväva, enligt dig, obekväma uttryckningar?
    En fråga. Tycker DU att det är okej att skriva som de gjorde på fb?

Såhär står det på fb:
    "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer."

Hon är inte offentlig vad jag vet. Och de vänder sina trakasserier mot henne. De talar inte bara illa om tjockisar (vilket är okej enligt fb), utan de är rena trakasserier mot henne som person. De argumenterar inte ens, det bara kastar skit. Och är det ot att säga ifrån mot trakasserierna (ursäkta men vart tog yttrandefriheten vägen). Hur mycket ot är det inte då när folk bara skriver hat mot henne. Komentarer som inte ens säger något vettigt "Du är fet" - liksom, jaha? "Håll käften" - Okej? Jag kallar inte de kvalite!
  • Tiikeri

Folk diskuterar vad som händer på stan,dagis eller vad som helst här på familjeliv, varför är det så konstigt att man diskuterar ett annat forum? Vart ska man annars göra det, fungerar det att starta en sådan tråd på fb, har svårt att tro det, kan nog inte klaga på en sida på den sidan. I så fall är det ju lättare att få mobba en tjockis än att få diskutera om detta var rätt eller fel.

• MatsAtari
    Tiikeri skrev 2010-10-19 12:54:07 följande:
    En fråga. Tycker DU att det är okej att skriva som de gjorde på fb?

Såhär står det på fb:
    "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer."

Hon är inte offentlig vad jag vet. Och de vänder sina trakasserier mot henne. De talar inte bara illa om tjockisar (vilket är okej enligt fb), utan de är rena trakasserier mot henne som person. De argumenterar inte ens, det bara kastar skit. Och är det ot att säga ifrån mot trakasserierna (ursäkta men vart tog yttrandefriheten vägen). Hur mycket ot är det inte då när folk bara skriver hat mot henne. Komentarer som inte ens säger något vettigt "Du är fet" - liksom, jaha? "Håll käften" - Okej? Jag kallar inte de kvalite!
    Att kalla en person på 170kg för tjock är  fakta och inte trakasserier såvida man inte använder benämningen konstant.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tiikeri skrev 2010-10-19 12:54:07 följande:
    Och är det ot att säga ifrån mot trakasserierna (ursäkta men vart tog yttrandefriheten vägen).
    "Yttrandefrihet" på elektroniska anslagstavlor (som det kallas i lagen) är begränsad till vad ägaren eller av ägaren utsedda personer (= moderatorer) bestämmer att den ska innefatta. De bedömde uppenbarligen inlägget som ot i enlighet med sina regler.

Det är inte en yttrandefrihetsfråga, lika lite som det är en yttrandefrihetsfråga att få säga vad man vill på familjeliv.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Tiikeri

Ja, men hon säger ju det själv att hon är tjock. Det är det tråden handlar om. Så jag förstår inte läsvärdet i en sådan komentar. Ungefär som att jag skulle gå in i ett hett forum där det skrivs hej vilt med komentaren "Det är folk som skriver här" - Jaha?. Kallar inte just den komentaren för trakasserier. Tänkte väl snarare på de lite grövre komentarerna, t.ex. att det var någon som hoppades att hon inte skulle banta så hon dör i förtid.

Nu håller ni säkert inte med, men jag tycker sådant är ot. Ja hon är tjok, hon säger det själv. Men det var inte det hon ville få fram.

Inlägget jag syftade på som jag tyckte var ot:
    "
    Håll käften. Du är fet och försöker vara stolt över det?
    Du orkar inte gå ned i vikt och försöker intala folk att det är okej att vara fet.

PS. "Fetto", extremt, däremot, individuellt, etc, etc.

PPS. Din tråd kommer bli slängd i papperskorgen.

PPPS. Du är fet.
    DS.
    "
    Känns som att han går ifrån ämnet. Men strunt samma, nämne det bara för att få upp ögonen för att våran TS blev anklagad för att vara ot, men är de så kännsliga för ot så känns det som att han var ot också.

• Tiikeri
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-19 14:01:25 följande:
    "Yttrandefrihet" på elektroniska anslagstavlor (som det kallas i lagen) är begränsad till vad ägaren eller av ägaren utsedda personer (= moderatorer) bestämmer att den ska innefatta. De bedömde uppenbarligen inlägget som ot i enlighet med sina regler.

Det är inte en yttrandefrihetsfråga, lika lite som det är en yttrandefrihetsfråga att få säga vad man vill på familjeliv.
    De har säkert rätt att göra som de vill, ta bort de inlägg de vill och låta andra vara kvar. Det är deras sida, och jag misstänker starkt att jag inte kan luta mina åsikter på någon lag (inte för att jag skulle orka driva det vidre om det nu fanns någon lag jag kunde luta mig på). Det vi diskuterar nu är hurvida vi känner inför det. Jag känner att det är fel enligt mina värderingar och vad jag tycker, trots att det inte finns någon lag om det, så känner jag att de inte följer hur jag uppfatar deras regler.
Svar på tråden Flashback - nejtack!