• Azusephre

Flashback - nejtack!

Brukar vara inne på Flashback ibland och enbart läsa trådarna, har aldrig skrivit.
    Började läsa en tråd som en tjej hade skrivit - hon vägde 170 kg och hade världens bästa självförtroende. Det var inte trevliga saker som skrivdes i den tråden, har aldrig läst något så jäkla taskigt. Där kan vi snacka om internetmobbning. Dom önskade livet ur henne rent utsagt, det skrevs: "jävla fetto, banta", "ingen tycker du är snygg" "alla överviktiga luktar äckligt och har dålig andedräkt" "jag önskar att du inte bantar så du dör i förtid" etc. etc. Varför? Jag har ingen jävla aning. Jag tycker att det är bra att man kan ha så högt självförtroende trots att man väger så mycket.
    Jag försvarar inte övervikten, jag försvarade henne. Jag personligen tycker inte man skriver så (kan tillägga att det BARA var taskiga kommentarer, ingen skrev bra saker till henne). Man kan uttrycka sin avsky mot överviktiga personer på ett helt annat sätt.

Och det värsta är att dom som håller i sidan FÖRSVARAR mobbningen!! Den som fick en varning var jag för att jag försvarade TS! Ska det verkligen gå till så?
    Nej ... Flashback är ingenting för mig. Jag som tyckte att familjeliv kan vara lite rått ibland, men det är ingenting jämnfört med den skitsidan.

Tack för ordet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-18 23:08
    www.flashback.org/t1327303

• Svar på tråden Flashback - nejtack!
  • Hugful80
    Tiikeri skrev 2010-10-19 12:54:07 följande:
    En fråga. Tycker DU att det är okej att skriva som de gjorde på fb?

Såhär står det på fb:
    "Flashback Forum ställer krav på både kvalitet och läsvärde. Trådar som saknar detta kommer att raderas eller låsas. Forumet ska inte heller användas för att starta eller bedriva trakasserier av icke offentliga personer."

Hon är inte offentlig vad jag vet. Och de vänder sina trakasserier mot henne. De talar inte bara illa om tjockisar (vilket är okej enligt fb), utan de är rena trakasserier mot henne som person. De argumenterar inte ens, det bara kastar skit. Och är det ot att säga ifrån mot trakasserierna (ursäkta men vart tog yttrandefriheten vägen). Hur mycket ot är det inte då när folk bara skriver hat mot henne. Komentarer som inte ens säger något vettigt "Du är fet" - liksom, jaha? "Håll käften" - Okej? Jag kallar inte de kvalite!
    Ja, jag tycker att det är helt okej att skriva som de gjorde eftersom de följer reglerna.
    Om jag tycker att det var elakt? Fullkomligt!

Uppenbarligen har du tolkat inläggen fel, eftersom ingen modererad bort dem. Eller ja, det har ju uppenbarligen skett en kraftig moderering av tråden, eller hur? De som står kvar uppfyller tydligen inte kriterierna för att bryta på Flashbacks regelverk.

Anser du annorlunda kan du starta en användare där (om du inte har någon) och börja rapportera inlägg.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Suck och suck

Alltså jag är så lycklig. Jag googlade på en strikt akademisk fråga om grammatik på universitetsnivå, och ÄNTLIGEN får jag ett intelligent och utförligt svar på FLASHBACK! Av alla ställen!
    Detta har jag ägnat flera år på universitetsnivå för att försöka förstå,
    men ingen föreläsare eller någon bok har kunnat förklara det så intelligent som på flashback.
    Jag tycker det stämmer som ni säger att den intellektuella nivån är hög på flashback,
    men måste tillägga att den är det som den samtidigt är ett hopkok av samhällets avskum och kriminella typer.

• Gasolina
    Suck och suck skrev 2010-10-19 16:14:56 följande:
    Alltså jag är så lycklig. Jag googlade på en strikt akademisk fråga om grammatik på universitetsnivå, och ÄNTLIGEN får jag ett intelligent och utförligt svar på FLASHBACK! Av alla ställen!
    men ingen föreläsare eller någon bok har kunnat förklara det så intelligent som på flashback.
    Jag tycker det stämmer som ni säger att den intellektuella nivån är hög på flashback,
    men måste tillägga att den är det som den samtidigt är ett hopkok av samhällets avskum och kriminella typer.
    Visst är det underbart ;)
  • Suck och suck
    Suck och suck skrev 2010-10-19 16:14:56 följande:
    Jag ska tillägga att jag själv ställt frågor om grammatik på universitetsnivå här på fl,
    men måste säga att utbudet på svar var väldigt skralt
    i förhållande till de svar jag nu sett på flashback.
  • artax
    Suck och suck skrev 2010-10-19 16:22:08 följande:
    Jag ska tillägga att jag själv ställt frågor om grammatik på universitetsnivå här på fl,
    men måste säga att utbudet på svar var väldigt skralt
    i förhållande till de svar jag nu sett på flashback.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tiikeri skrev 2010-10-19 14:27:47 följande:
    De har säkert rätt att göra som de vill, ta bort de inlägg de vill och låta andra vara kvar. Det är deras sida, och jag misstänker starkt att jag inte kan luta mina åsikter på någon lag (inte för att jag skulle orka driva det vidre om det nu fanns någon lag jag kunde luta mig på). Det vi diskuterar nu är hurvida vi känner inför det. Jag känner att det är fel enligt mina värderingar och vad jag tycker, trots att det inte finns någon lag om det, så känner jag att de inte följer hur jag uppfatar deras regler.
    Då är det fullständigt onödigt att börja prata om yttrandefrihet när det i själva verket handlar om att du inte gillar hur modereringen sköts, det är inte en fråga som berör yttrandefrihet.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • TrailerTrash

Jag måste ha missat den tråden på FB..Hittar den inte fanSkrikandes

• TrailerTrash

Såg nu att den stod i TS..Stupid me

• Tiikeri
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-10-19 18:13:56 följande:
    Då är det fullständigt onödigt att börja prata om yttrandefrihet när det i själva verket handlar om att du inte gillar hur modereringen sköts, det är inte en fråga som berör yttrandefrihet.
    Meeeeeeeen.... Jävlas du med mig eller? Läser du ens det jag skriver? "Fullständigt onödigt att börja prata om yttrandefrihet"? Jag nämnde yttrandefrihet i en mening (läs inlägg 446). Menar alltså där att FB som är så väldans mycket för att man får skriva vad man vill, till och med antyda att man önskar livet ur någon annan (tycker jag är läskigt, men okej, jag behöver inte hålla till på den sidan)... Men har man en annan åsikt som TS här, då är det helt plötsligt inte okej att yttra sig på FB. Förstår du? De flaggar för att här får man säga vad man vill, men det gäller tydligen inte om man har TS:s åsikt. Läs FB regler så får du se.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Tiikeri skrev 2010-10-19 20:37:31 följande:
    Meeeeeeeen.... Jävlas du med mig eller? Läser du ens det jag skriver? "Fullständigt onödigt att börja prata om yttrandefrihet"? Jag nämnde yttrandefrihet i en mening (läs inlägg 446). Menar alltså där att FB som är så väldans mycket för att man får skriva vad man vill, till och med antyda att man önskar livet ur någon annan (tycker jag är läskigt, men okej, jag behöver inte hålla till på den sidan)...
    Nej, jag jävlas inte. Ja, jag läser vad du skriver. Ja, du skrev det i en mening (vilken jag bemötte).

Yttrandefriheten som Flashback står för (säger sig stå för) är alltså "riktig" yttrandefrihet, den lagstadgade. Det du beskriver är inte av den sorten. Startar man en ny tråd om samma ämne så kommer den med mycket stor sannolikhet få vara kvar, det är bara det att FBs ledning uppenbarligen inte vill ha den sortens inlägg i den tråden.
    Tiikeri skrev 2010-10-19 20:37:31 följande:
    Men har man en annan åsikt som TS här, då är det helt plötsligt inte okej att yttra sig på FB. Förstår du? De flaggar för att här får man säga vad man vill, men det gäller tydligen inte om man har TS:s åsikt. Läs FB regler så får du se.
    Det går alldeles utmärkt att ha en annan åsikt, det är det hela forumet bygger på (liksom FL). Det man inte får göra är att börja diskutera saker som moderatorerna anser strider mot reglerna. Uppenbarligen så tyckte de inte att andra inlägg var ot och så var det med den saken.

Jag är mycket väl förtrogen med FBs regler, men tack ändå.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
Svar på tråden Flashback - nejtack!