Anonym (snart målvikt) skrev 2011-02-18 11:07:06 följande:
Jag har kört en lite egen variant av Dukan...! Har också svårt för att vara benhård och helt utesluta sånt jag älskar.
I attackfasen var jag dock duktig och höll mig till dieten till 100%. Körde attack i 5 dagar. (hade 10 kg att gå ner)
Sedan i nästa fas har jag ätit grönsaker i stort sett varje dag, fastän det ska va varannan...
Men jag har varit bra på att utesluta socker, mjöl, pasta, ris och potatis.
Keso, rotmos (utan potatis) och grönsaksgratänger är underbart gott!
På helgerna har jag fuskat lite, dvs druckit ett halvt glas vin, ibland smakat någon bit vitlöksbröd till kycklingsalladen, ätit på restaurang ett par gånger och unnat mig klyftpotatis...
Jag har gått ner 8 kg och har 2 kvar till målvikt och mår toppen.
Det här är egentligen inte en bantningsmetod utan ett nytt sätt att leva och äta!
Jag är beredd att hålla med dig.. Jag känner att mina försa 10 dagar i Attackfasen gick kanon, men sen när man skulle vända från att ha ätit grönsaker till att äta abra protein igen så tog det emot. Framförallt tycker jag det är svårt att planera. Jag laga alltid mat för att ta med mig til dan efter till mig & maken.
Sen handlar man grönsaker & dom räcker ju mer än 5 dagar, körde 5/5, o jag är för snål för att slänga
Egentligen förstår jag inte varför man inte skall äta frukt & grönsaker, kan ju inte ha så jättestor påverkan på vikten ? Vad kan man gå ner? Några 100 gram extra på att äta 5/5 ?
Mitt stora problem är godiset, inte chips & kolhydrater i övrigt utan godiset !!
När vädret är som idag, strålande sol, men snålblåst då är det inte svårt att göra valet att gå ut på en långrunda på lunchen ! Men när det regnar då stannar jag hellre inne. Men så sa en kompis till mig, att det är ju som bäst att gå ut när det regnar & blåser, då riktigt biter det i kinderna & man känner verkligen att man gjort sig förtjänt av att omma hem & krypa upp i soffan med en fruktsallad & en kopp te !!
Är som du säger, man måste lära sig att leva sitt liv på ett nytt sätt !!