• Anonym

Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?

Jag har nu kört Dukan dieten i en vecka, har redan förlorat 3 kg!!! Förstår ju att det mesta är vätska, men det är otroligt motiverande.

Jag var lite seg i kolan de tre första dagarna samt lätt illamående men nu mår jag toppen! Har INGET sötsug what so ever och jag är verkligen godisgrisen number one i vanliga fall. Känns som en otrolig befrielse!

Är nu nyfiken på om det finns någon där ute som har kört denna diet under en längre period? Hur har det fungerat?

Mvh

• Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?
  • Meddelande borttaget
  • lattelover77

Morguse! Nä här ska ingen skjutas, möjligen bara pushas på lite ! Tänk efter; hur kommer det sig att du åt smörgåstårta och semla? Var du hungrig? Svårt att säga nej? Gammal vana? Att veta varför man gör ngt är första steget till att kunna undvika det framöver.

Vad skulle kunna motivera dig att inte göra så här? Behöver du ha nåt annat nära till hands att äta? Fokusera på att vågen imorgon bitti ska visa bra resultat och inte plus i allafall?

Proteindag nr 4 snart avklarad. Sååå sugen på nånting. Trött på lättkeso, kesella, filmjölk, har ätit mina 2 ägg idag. Får väl blanda till lite Fun Light och mineralvatten. Och tänka att när jag vaknar i morgon har jag fixat ytterligare ett dygn.

• Anonym (Wohoo)

Jag kör proteindagar mån-tors och sen PV dagar fre-sön... Tycker dagarna går så fort, jag har redan hållt på i en månad med dieten! Känns som att jag började nyss... Inte har jag hunnit tröttna på maten heller. Imorgon är det PV dag, så jag har gjort 4 Proteindagar nu men mig kvittar det. jag kan lika gärna köra 7 proteindagar och så 1 PV dag känns det som... skönt att ha blivit av med så många vanor... :-9

• lattelover77

Låter som att du hittat va som funkar för dig Wohoo. Hur har din viktminskning varit??? Har du mkt att gå ned?

• Anonym (Wohoo)

Har gått ner ca 5,7kg :)
    Ja jag har en del att ta av, ska ner 25kg ungefär :) Eller ja.. nu är det väl närmare 19kg som ska bort. :) 

• lattelover77

5.7 på en månad, helt sjukt bra ju! Lägg 6 mjölkpaket i korgen nästa gång du är på ICA o bär runt på det en kvart

en "risk" jag ser med dukan-dieten är att man faktiskt rekommenderas att väga sig ofta, tom varje dag, medan andra förespråkar 1 ggr/v. Tror kanske man är mer vägningsbenägen i början, sen misstänker jag man går ned mindre o då känns 1 ggr/v mer lagom. Sen pendlar man ju i vikt en hel massa under dygnet.

• MsM84

Jag har inte läst hela tråden men undrar om någon har upplevt "rabbit starvation" vilket är en form av undernäring man kan få när man äter för mycket magert protein och för lite fett? (symptom är trötthet, ont i huvudet, lågt blodtryck, diarre, en svag hungerkänsla som bara kan mättas av fett eller kolhydrater enligt wikipedia)

Har tänkt prova denna dieten men är lite orolig för det.  

• tussill
    lattelover77 skrev 2011-02-24 16:38:27 följande:
    Tussill, vad är ibs?

Att frukt inte ingår är väl pga hög socker- o kolhydratsinnehåll. Tror inte heller jag kommer kunna skippa dem helt, men tänkte i såfall välja sånt som bär me massa nyttiga ämnen, äpple & päron som har mkt bra fibrer.

Min nystart den här veckan har gått bra. Vågen stod på 80.0 i mån morse, nu imorse 78.9. Det gillar jag.... kommer nog bli så mkt protein&mejeri som möjligt fram till semestern om 10 dgr, men lär bli en del grönsaker tex när det är utelunch me jobbet, är bortbjuden osv. Gillar konceptet som nån skrev om tidigare, att köra protein mån-tors och sen grönt fre-sön.

ang mensen; protein i sig påverkar inte det, skulle väl i så fall va om man får i sig för lite kcal o kroppen är inne på svältläge.

nån mer som äter miniyoggi ibland, den sockerfria/nästan fettfria med tex blåbär i? KÄnns som det borde va ok, 4% blåbär och färre kcal per dl än vanlig lättfil/yoggi.

Va ska ni ha till middag ikväll????
    Ibs är en förkortning av irretable bowel syndrome, eller lättare sagt ett samlingsnamn för sjukdomen. Jag tycker det är lättare att säga det är en inflammation i tarmens och magens nervsystem. Och den är obotlig tyvärr men väldigt individuell. Mår ofta dåligt på morgonen och fm men resten av dan går ganska bra. Är begränsad med vad jag kan äta (tål ex inte pizza, strips, friterat, chips, paprika, för mycket fibrer, sötnings medel i större mängd osv) Har haft sjukdomen i 5 år nu så man är rätt van och är lyckligt lottad över att jag mår mycket bättre än många andra med ibs. Sjukdomen går även i skov så ibland är man sämre en period.
    Planering inför dagarna är A och O och stress förvärrar det.
    Men mycket av maten man får äta vid dukan påminner om sk ibs kost, därför jag provar denna diet. Som lchf skulle aldrig funka med fet mat.

Kan tänka mig att det pga frukt sockret man helst inte ska äta det men jag kan ju inte gå svälta mig själv och tror det är däför jag lätt fuskar. Jag äter alltså bara middag och något kvällsmål och det är kvällsmålet som blir svårt för min del. Det enda jag har hittat du som känns givande är yogurth och dukan skorpor. Så av den anledningen lägger jag till frukt i min diet.
    Nu har jag äntligen gått ner 1kg! Så minus 3kg igen, känns bra! Mest märks det runt höfterna där har det minskat ca 7-8cm! Magen -4cm så det är alltid något.
  • lattelover77

Goddagens alla. Hoppas ni har en toppenhelg! Strålande vacker lördag, om man igonerar snålblåsten. Klurar på hur jag ska lägga upp helgens mat. Tänkte ha i lite grönsaker, kanske göra en fisksoppa. Ikväll blir det coctailpartaj, som tur är är alkoholtoleransen rätt låg just nu så jag ska köpa me lite lightläsk att ha i glaset mellan varven. O värdinnan har lovat ha grönsaksstavar till det andra onyttiga småplocket.

Tussill, tack för svaret om ibs. Klart du ska äta så som det passar dig. Skorpor o drickyoghurt är ju bättre alternativ än smågodis, choklad o kakor...

MsM84, när brukar detta fenomen med "rabbit starvation" infinna sig??? Har inte hört det om diarré innan, vanligen blir man väl mer hård i magen Andedräkten suger tycker jag, men det är priset man får betala. Kanske inte så kul för dem som har en partner i närheten

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Dukan dieten!!! I love it! Någon som prövat en längre tid?