lattelover77 skrev 2011-02-24 16:38:27 följande:
Tussill, vad är ibs?
Att frukt inte ingår är väl pga hög socker- o kolhydratsinnehåll. Tror inte heller jag kommer kunna skippa dem helt, men tänkte i såfall välja sånt som bär me massa nyttiga ämnen, äpple & päron som har mkt bra fibrer.
Min nystart den här veckan har gått bra. Vågen stod på 80.0 i mån morse, nu imorse 78.9. Det gillar jag.... kommer nog bli så mkt protein&mejeri som möjligt fram till semestern om 10 dgr, men lär bli en del grönsaker tex när det är utelunch me jobbet, är bortbjuden osv. Gillar konceptet som nån skrev om tidigare, att köra protein mån-tors och sen grönt fre-sön.
ang mensen; protein i sig påverkar inte det, skulle väl i så fall va om man får i sig för lite kcal o kroppen är inne på svältläge.
nån mer som äter miniyoggi ibland, den sockerfria/nästan fettfria med tex blåbär i? KÄnns som det borde va ok, 4% blåbär och färre kcal per dl än vanlig lättfil/yoggi.
Va ska ni ha till middag ikväll????
Ibs är en förkortning av irretable bowel syndrome, eller lättare sagt ett samlingsnamn för sjukdomen. Jag tycker det är lättare att säga det är en inflammation i tarmens och magens nervsystem. Och den är obotlig tyvärr men väldigt individuell. Mår ofta dåligt på morgonen och fm men resten av dan går ganska bra. Är begränsad med vad jag kan äta (tål ex inte pizza, strips, friterat, chips, paprika, för mycket fibrer, sötnings medel i större mängd osv) Har haft sjukdomen i 5 år nu så man är rätt van och är lyckligt lottad över att jag mår mycket bättre än många andra med ibs. Sjukdomen går även i skov så ibland är man sämre en period.
Planering inför dagarna är A och O och stress förvärrar det.
Men mycket av maten man får äta vid dukan påminner om sk ibs kost, därför jag provar denna diet. Som lchf skulle aldrig funka med fet mat.
Kan tänka mig att det pga frukt sockret man helst inte ska äta det men jag kan ju inte gå svälta mig själv och tror det är däför jag lätt fuskar. Jag äter alltså bara middag och något kvällsmål och det är kvällsmålet som blir svårt för min del. Det enda jag har hittat du som känns givande är yogurth och dukan skorpor. Så av den anledningen lägger jag till frukt i min diet.
Nu har jag äntligen gått ner 1kg! Så minus 3kg igen, känns bra! Mest märks det runt höfterna där har det minskat ca 7-8cm! Magen -4cm så det är alltid något.