• viljestarkmamman

Överlevnadsbarn

Hejsan! Vi har en 8 månaders son som redan från början var otroligt krävande. skrek i stort sett hela tiden de 6 första månaderna. Vi trodde det var kolik eftersom han hade problem med magen fram till att han började få riktig mat. och ett tag där så blev humöret bättre men sedan vände det igen. Svårt att beskriva allt men han är ledsen mer eller mindre alltid. kan inte leka eller underhålla sig själv. Är inte trygg med att vara själv. Vill bli buren mest hela tiden men vill inte bara ligga hos en och mysa utan man måste gå runt. Vi har varit på utredningar ang magen och ett gäng ggr på bvc och även bup.det har konstaterats gång på gång att inget är fel och allt är normalt.
    Hur som en kväll för någon vecka sedan när jag satt och googlade på missnöjda ledsna barn så kom jag in på sidor om överlevnadsbarn/high need children mm o kände direkt att de beskrev vår son. dessvärre finns det inte så mycket information om det. Inte en ändaste gång har bvc pratat om det heller? de om någon måste ju veta att vissa barn är så krävande. hade varit så skönt att få bekräftelse. Jag skulle även vilja ha kontakt med andra föräldrar som har överlevarbarn i olika åldrar. För att kanske kunna stötta varandra komma med tips och ideer mm.. kanske någon som vet vart man kan vända sig med barn som kräver all ens uppmärksamhet.

Desperat nu nästan..

• Svar på tråden Överlevnadsbarn
  • Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2011-02-01 10:33:03 följande:
    Sia>> Han hade stora problem med sin mage när han var liten och fram till 6 månader. Pga en tuff start i livet fick vi aldrig ammning till att fungera så efter 2,5 månader gav vi upp och körde bara på ersättning och det blev magen jättehård av och han blev ofta förstoppad. Jättemycket strul. önskar att jag orkat fortsätta pumpa istället men jag hade så lite tid eftersom han alltid var vaken och redan då krävde all uppmärksamhet. Då provade vi även mjölkfritt men det gjorde ingen skillnad. utan det blev bättre med magen först när vi började intruducera välling och riktig mat och vid 6 månader slopade vi ersättningen. Tyvärr så ändrades inte humöret med magens förbättring vilket jag verkligen hoppats. Kanske hade min son haft extra behov av anknytningen vid amning men han ville aldrig ta bröstet och hade inte tålamod att ligga där eftersom han blev vand vid kopp och flaska på bb.  och att bara ligga i min famn och gosa har har aldrig gått hem fören nu på senare tid då han gärna föredrar att somna i min famn när han är riktigt trött. Så jag har svårt att tro att det är mjölkallergi. och det är så påfrestande att experimentera en massa med mat och produkter. men när vi var hos läkaren så sa de att det inte var lönt att utreda utan bättre att prova sig fram vilket jag har svårt att hålla med om. Magen är iallafall extremt känslig fortfarande och råkar man ge för mycket banan tex så blir han hård och får han förmycket aprikos, päron så blir han lös så man får nästan undvika produkter som har effekt på magen.
    Något annat vet vi inte, Hna utvecklas normalt förövrigt. Man nojjar ju lite att något ska vara "fel" Men jag försöker att slå bort de tankarna.
    Igentligen så tror jag att vår start kan förkalar en del. Han fick inte komma till mig direkt utan blev tvungen att sugas ca en timme för han hade svalt fostervatten och sen var han så medtagen och fick sond och jag var ganska slut också efter 2,5 dygn utan sömn så jag kanske inte var där mentalt jag vet inte.. Jag var iaf ledsen och orolig eftersom han inte ville äta. Har ju försökt ta igen det där med anknytningen hela tiden sen dess och så har jag ständigt dåligt samvete och rädsla att inte räcka till. och hans humör gör ju inte det bättre eftersom han aldrig är nöjd. så det är en ond cirkel.

Har din son någon allergi?

Ja angående hans magsjuka. vilken pers. Natten till igår hade han diaree. Vi var uppe med honom hela natten och det sprutade ur honom. Jag hade feber o mådde förfärligt men vi tog oss igenom det och igår vände det och han fick behålla ris och banan blåbär och vätska. han va förståss jättehungrig och arg att han intt fick så han blev mätt men vi fick bara ge små mängder. Men mot kvällen verkade allt bra och han var ganska nöjd (sina mått mätt) Men sen i morse var han totalt aptitlös och började klökas när han fick dricka. kändes flera ggr som han var påväg att kräkas men det kom inget. Han har varit väldigt trött och är ostadig när han kryper och reser sig, nära att trilla hela tiden. Känns inte ett dugg bra att det blivit sånt bakslag igen. Han sover nu och bvc sa att vi skulle avvavkta framåt middag för vidare åtgärder. Vill bara att allt ska bli normalt.
    Dom blir ju snabbt uttorkade när de är så små så om han tar lång tid att kissa och är slö o matt måste ni absolut åka till barnakuten med honom. Han är ju bara 8 mån.

Jo min son har reflux och är känslig mot komjölk o soja.Han hade kolik.Han är mkt förstoppad också. I bland undarar jag om han inte har glutenkänslighet också men de har inte hittat ngt. Så i vårt fall så vet jag ju att han har jobbigt av refluxen o sen äter han väldigt lite. Men förutom det så har han en väldigt viljestark och ganska krävande personlighet faktiskt. Men underbar o gullig också så klart. Bara ganska krävande endå.
  • viljestarkmamman

Han är 8 månader nu:) (Var 8 när tråden startades) Som tur va så piggnade han till och efter ha pratat med bvc ett par rundor beslöt vi oss för att avvakta. Han är riktigt trött men har ändå varit "med" och kissat riktigt bra så därför så kändes det bara som en pers att dra han till akuten igen men blir han inte helt bra snart så får vi ta in. tycker det är jobbigt att se honom så sjuk.

Usch så orättvist att de ska ha besvär med mat-känslighet mm man vill att de ska må bra. måste vara jobbigt att vara så liten och besvärad av något o inte riktigt kunna förmedla det hela. Hur gick ni tillväga för att få det utrett?

• Ronjan709
    viljestarkmamman skrev 2011-02-01 21:26:22 följande:
    Han är 8 månader nu:) (Var 8 när tråden startades) Som tur va så piggnade han till och efter ha pratat med bvc ett par rundor beslöt vi oss för att avvakta. Han är riktigt trött men har ändå varit "med" och kissat riktigt bra så därför så kändes det bara som en pers att dra han till akuten igen men blir han inte helt bra snart så får vi ta in. tycker det är jobbigt att se honom så sjuk.

Usch så orättvist att de ska ha besvär med mat-känslighet mm man vill att de ska må bra. måste vara jobbigt att vara så liten och besvärad av något o inte riktigt kunna förmedla det hela. Hur gick ni tillväga för att få det utrett?
    Bra han blev snabbt bättre o skönt han kissar!

Refluxen misstänkte jag själv och fick tillslut igenom att få remiss till sjukhuset för riktig utredning. Blev gastropi nedsövd o sk phmätning. Komjölk har jag alltid undvikit då hans kolik blev ännu värre av det o sen fortsatte jag själv köpa mjölkfri ersättning men när jag ville ha på recept tyckte läkaren så klart vi skulle pröva vanlig ersättning först. Det var  vid ca 6-7 mån ålder o då kaskadkräktes han o slutade vilja dricka så det var tydligt att det var överkänslighet. Sen har pricktest hos barnläkare gjorts på allt möjligt också men visade inget. Men via en mamma här på familjeliv fick jag tips om att utesluta soja o baljväxter o det var tydligt att hans illaluktnade gaser blev bättre då. Sen upptäcktes vid 9 mån ålder även astma av en barnläkare men jag hade hört hans pipiga anding ett tag o misstänkt det med ( tips från mamma här på familjeliv att det var vanligt refluxbarn har astma med)
    Hur som helst kan ni väl se till att bvc skriver en tid till barnläkare o diskutera allergitest o annat eftersom han är så kinkig o ni märker han lätt blir förstoppad osv. Bara för säkerhet skull i fall det är ngt.
  • viljestarkmamman

Ja det är en jättebra ide. Jag ska ringa bvc och be om att få ett samtal mellan kontrollerna.
    Jag vill så gärna få allt sånt utrett.

Imorgon ska vi till buptanten, Vi får se lite vad hon säger. De brukar ju inte vilja kännas vid överlevartermen och undervisar gärna heldre Anna Whalgrens metoder än ap. men jag är öppen i sinnet. Har hon knep som kan göra S mindre arg och frustrerad, ledsen och orolig så tänker jag prova men jag tänker inte "vänja" S vid att klara sig själv o lära sig att mamma inte kommer när han är ledssen. Risken är rätt stor att vi kommer att ha meningsskiljaktigheter där. Jag vill att han ska känna sig trygg med mig då kan jag ta att vi är tillsammans 24 timmar om dygnet. Men när han är arg gnällig ledsen mer än  halva den vakna tiden trots att jag försöker med alla medel så tär det så extremt och man blir själv både ledsen och trött såklart. Sen blir han så arg när vi gör saker som han av någon annledning tycker att han hatar som att byta blöja och ta på eller av sig kläder.

• Ronjan709

Lycka till med Bup tanten!

Jag kände precis som du när det gäller att komma när barnet ropar på en när min son var mindre. Min son är ju snart 2 år och som vittra beskriver nu kan de förstå mer o man kan förklara mer att mamma måste göra klart ngt snart o inte kan bära just nu. Men när min son var i din sons ålder kände jag xakt lika dant. Uppoffrade väldigt mkt av mig själv också att inte laga mat, dusha osv. Kombinerat med min sons dåliga nattsömn o matproblem och krävande (men underbar också såklart) personlighet så har det nog fått mig att bli väldigt frustrerad och nu känner jag att jag måste bryta det här uppoffrande mönstret när han är äldre o försöka ha ett vanlgit familjeliv o inte tassa på tå för att slippa gråt o skrik

En sak som hastigt blev bättre vid drygt ett års ålder var att åka bil. Nu åker han kortare sträckor visserligen ropar han hela tiden vilka sånger man ska spela i bilen men ialla fall... Hela första året gallskrek han så han tappade andan . Det gick inte att åka bil med honom. Det var en fruktansvärd pärs. Men nu accepterar han det i alla fall 20-30 min.

• puffin

Hej! Får jag också vara med här och dela tankar och ta del av era råd!? Jag har en liten tjej på 4 1/2 månad som är high need, känslig eller kalla det vad man vill... Jag känner mig så ensam i hela situationen, jag vill inte riktigt prata med mammorna i mammagruppen - min tjej är så totalt annorlunda, och vi har lite andra challenges i vardagslivet. Jag känner igen mig så mycket i många av era berättelser och jag hoppas att jag kan få lite kraft från dem när det känns riktigt körigt! :)

• viljestarkmamman

Puffin>> Hej! klart du får! Ja det e tufft att inte ha det så mysigt o trevligt som alla andra utan mest tuft uttömmande och jobbigt ständigt kämpa med dåligt samvete för att man inte riktigt räcker till för att göra sitt barn nöjd. Har själv fått stöd av att bara läsa andras berättelser att det finns andra med barn som syns och hörs. och som inte nöjer sig med det lilla. Vi får stärka oss med att våra barn får otroligt mycket kärlek och uppmärksamhet av oss (ja till vår egen bristningsgräns, Vi ger ju allt vi har) och förhoppningsvis kommer de aldrig att tvivla på sitt värde!

• Philologica

Jag har två barn och den yngsta är high need. Första halvåret kantades av skrik och missnöje, ville vara nära men ändå ha distans, haft extrema humörsvängningar, konstaterade affektkramper (dvs hon skriker så hon svimmar när hon blir arg). Det har varit en jäkla resa, men en givande sådan!
    Hon är 3 år nu och fortfarande ett mitt lilla monster

• novastargaze

Hej alla! Här har ni en till med barn som kräver lite extra. Jag har en som är 26 månader och en som är 9 månader. Äldsta tjejen var en riktigt missnöjd, grinig och väldigt svårtröstad liten tjej. När hon var runt året och började gå och kunna uttrycka sig i ord så hände något med henne, hon blev så mkt mer nöjd! Hon har fortfarande ett sjuhelsikes humör och sover dåligt, men det är en underbar tjej!

Hennes lillebror kräver 100% uppmärksamhet, gråter och gnäller sig igenom sina dagar. Sover mkt dåligt med 5-15 uppvak per natt! Äter bra och utvecklas normalt, men han är superkänslig för det mesta!  Han visade direkt på BB vem han var, skrek och var svårtröstad, han ammade sig igenom sina 6 första månader, sov på mig osv.

Själv är jag väl i det närmsta ett nerv vrak, det känns lite som en ständig terrorbalans här hemma hos oss! Har en underbar man, men han jobbar heltid så jag har ju den mesta tiden själv med barnen. När han är hemma gör han såklart massa saker! Vill inte skriva att han "hjälper till" för han är ju barnens pappa och jag ser det som självklart att vi delar på det vi kan! Detta blev lite rörigt, men lilleman har somnat en liten stund och man vet ALDRIG när han vaknar! Så jag känner mig konstant stressad liksom. Ska jag äta, gå på toan eller sitta en liten stund vid datorn för att få lite stöd, det får jag genom att veta att jag inte är ensam i detta!

Ha en fin dag, nu ska jag slänga imig lite kaffe:)

• canmamma
    novastargaze skrev 2011-02-15 13:25:34 följande:

Hej alla! Här har ni en till med barn som kräver lite extra. Jag har en som är 26 månader och en som är 9 månader. Äldsta tjejen var en riktigt missnöjd, grinig och väldigt svårtröstad liten tjej. När hon var runt året och började gå och kunna uttrycka sig i ord så hände något med henne, hon blev så mkt mer nöjd! Hon har fortfarande ett sjuhelsikes humör och sover dåligt, men det är en underbar tjej!

Hennes lillebror kräver 100% uppmärksamhet, gråter och gnäller sig igenom sina dagar. Sover mkt dåligt med 5-15 uppvak per natt! Äter bra och utvecklas normalt, men han är superkänslig för det mesta!  Han visade direkt på BB vem han var, skrek och var svårtröstad, han ammade sig igenom sina 6 första månader, sov på mig osv.

Själv är jag väl i det närmsta ett nerv vrak, det känns lite som en ständig terrorbalans här hemma hos oss! Har en underbar man, men han jobbar heltid så jag har ju den mesta tiden själv med barnen. När han är hemma gör han såklart massa saker! Vill inte skriva att han "hjälper till" för han är ju barnens pappa och jag ser det som självklart att vi delar på det vi kan! Detta blev lite rörigt, men lilleman har somnat en liten stund och man vet ALDRIG när han vaknar! Så jag känner mig konstant stressad liksom. Ska jag äta, gå på toan eller sitta en liten stund vid datorn för att få lite stöd, det får jag genom att veta att jag inte är ensam i detta!

Ha en fin dag, nu ska jag slänga imig lite kaffe:)

Åh vad jag känner igen mig. Man blir så uttröttad att man inte vet var man ska börja när man väl har en minut för sig själv. 
    Vila, mat, motion först. I den ordningen (äta KAN man göra med en gnällig bebis på höften och det går att gå en promenad med en missnöjd bebis, men sova - det går inte). Sedan kan man ägna sig åt omgivningen socialt liv, städning, planering, kreativa saker... Saker som gör att du mår bra.  
    Det kommer att bli bättre! Ta hand om dig själv så att du överlever tills dess. Hittar man bara en balans med tillräcklig vila och avlastning så blir det faktiskt roligt tom. Och gör inte som jag och fastna i någonsorts duktighetsfälla - mer hjälp gör oss till bättre föräldrar! Visst kan vi klara av det här och mycket, mycket  mer, men det blir så mycket trevligare för alla inblandade om vi inte behöver. 
Svar på tråden Överlevnadsbarn