• M y

BF september 2011

Jennypenny83 skrev 2011-08-15 12:48:08 följande:
    Lindande av bebisar rekomenderas ju endast om de är mycket oroliga eller tex. om de ska sova, just av den anledningen du skriver - det ger trygghetskännsla. Kultäcken fungerar likadant och används bla i psykiatrin och till dementa. Däremot så lindande man ju förr pga att barnen inte skulle bli hjulbenta (har jag fått förklarat förmig iaf) och då hårt. Det hämmar ju den motoriska utvecklingen.

Lite samma sak med magen, den stramas inte upp för att man lindar/ har något som stramar, men det kan kännas behagligt och påminna en om att man ska ha en bra hållning och spänna magmusklerna. 
    Som jag skrev innan,så har jag lindar in mina men lååångt ifrån hårt bara så att de känner att något är runt deras hud. Själv stoppar jag in täcket överallt runt hela kroppen annars sommnar jag inte. Kultäcke har jag använt i många år på jobbet och för de flesta har det varit toppen. 
    Håller med om det där med magen,jag är enbart ute efter att det ska känas behagligt och inte hänga så mycket 
    Flisan79 skrev 2011-08-15 12:52:36 följande:
    Japp, i många länder lindas mammorna redan på BB. Det är ju för att ge stöd åt både muskler och hud. Att linda bebisar är urgammalt trick som ska påminna om trångheten i livmodern. Alla bebisar behöver det inte men vissa verkar nästan må bäst så. Det hindrar tillexempel att de vaknar av sin "fallreflex" som ofta sker när de just somnar in.

Bellybandit har många problem med storlekarna så det var därför jag kör med vanlig korsett/gördel. Något annat som är bra med det är ju att kläder sitter snyggare. Och ja, så ytlig är jag
    Ska försöka ta mig till Lindex och titta närmare på deras. Där har vi en anledning till,kläderna sitter snyggare. Låter kanon,då är jag lika ytlig som du. Ska vi bilda klubb ?

• M y
    velvet skrev 2011-08-15 14:39:43 följande:
    Appro på det här med hur mycket magen kommer att hänga... Jag tänker nog vänta lite med att planera hur jag ska åtgärda det. För det första har jag träffat jättemånga som nyss varit gravida vars magar inte hänger alls, bara några veckor efter förlossningen. Det känns så individuellt. Samt borde ju ha att göra med tex hur gammal man är, hur mycket man gått upp i vikt, vad man har för personlig fasthet och elasticitet i huden. Glad
    Klart du kan avakta och se,men jag vet med 99% att min kommer att hänga där som en deg...fast bebis både bakats och jäst färdigt
    Jag var 22 när nr 1 föddes,vägde 62 kg innan och 72 kg efter att han var ute =magen hängde. Nr 2 kom när jag var 24 vägde 60 kg innan och 68 när han väl var ute=magen hängde.
    Nu sex år efter och med ca 17 kg innan bebis kommer ut är jag övertygad om att en ny deg hänger sig fast vid min mage efter förlossningen.
    Alla är olika,själv har jag inte haft turen på min sida bara. Är det din första du väntar nu?
  • M y

Velvet: Katastrof? Nejnej, bara obehaglig känslan över att det hänger. Svårt att förklara för någon som inte varit med om det innan.Magen blir så fin så efter några veckor, tack vore att man tränat/ tränar. Men det känner du säkert också till som hudterapeut ;)

Renni: Hur många har du sen tidigare?

• M y

Norna B: fy, vilken tur att allt slutade bra. Märkligt att samma sak hände en bekant till mig nu i Juni. Så det kanske är mer vanligt ju fler man föder, detta va nr 6 för henne.

• M y
    Renni skrev 2011-08-15 17:15:42 följande:
    My: Detta är vårt andra barn :)
    Förlåt,läste det sen i trådstarten *förvirrad*

Tänkte på att det kanske var nr 3 för dig också,då jag pratade med min svärmor som är BM om detta med kraftiga & täta verkar. Hon sa att med nr 3 så går det inte att säga så mycket,man har kraftigare & tätare verkar. Sen själva förlossningen kunde se ut precis hur som, inte så som man kan säga att nr 1 tar långt tid (för de flesta) nr 2 går oftast lättare mm. Samt att de inte är fixerade,men att utdrivningsskedet oftast tar mindre tid.

Men när jag väntade nr 2, så hade jag ligamentsmärtor + foglossning+ryggont i slutet. Kan det inte vara ligamenten du känner av?    
  • M y

Lagottolisa: hållet med dig, jag skriver en lista så jag kan ha något att göra precis innan jag åker in.Tänker också åka hem så fort jag bara kan, undrar om de 6 tim. är efter förlossningen eller efter att man kommit till BB. Hur är det hos er?

• M y

Jag liter inte ett dugg på TUL, gjorde fler med nr 2 och oroade mig i onödan. De beräknade honom hela 14 dagar efter det jag räknade med. Ut kom han prick den dagen jag räknat fram och vägde 3330 och inte några ca. 2500 som de trodde. Känner fler vars bebis vägt mycket mer än vad de fick fram på TUL och inga alls vars bebis vägt mindre.

• M y

På tal om BB väskan, ni som är frusna glöm för allt i världen inte packa ner något varmt. Jag hade egen tjock morgonrock, strumpor och tvingade maken att köra hem och hämta mitt duntäcke. Jag skakade som ett asplöv och sjukhus täcken räckte inte fast jag fick två. Antar att det beror på blodförlusten och chocken man precis varit med om

• M y

Jennypenny 83: va olika det kan vara, jag födde i februari och mars med - 15 minst. Men å andra sidan fryser jag och skakar även när jag inte är på BB bara jag ser att det går ner under 5
    Fy va du är duktig "avis" nu har jag beställt blåbärspaj som sambon står och mixtrar med. Jag tycker sååå synd om honom, starkas han som får göra allt

• M y

Monchichi 2011: Välkommen i tråden. Då har du BF en dag förre mig. Väntar också nr 3.

Nu ska jag få hjälp ur sängen bort till köket och vräka i mig blåbärspaj.

Svar på tråden BF september 2011