BF september 2011
Jennypenny83 skrev 2011-08-15 12:48:08 följande:
Lindande av bebisar rekomenderas ju endast om de är mycket oroliga eller tex. om de ska sova, just av den anledningen du skriver - det ger trygghetskännsla. Kultäcken fungerar likadant och används bla i psykiatrin och till dementa. Däremot så lindande man ju förr pga att barnen inte skulle bli hjulbenta (har jag fått förklarat förmig iaf) och då hårt. Det hämmar ju den motoriska utvecklingen.
Lite samma sak med magen, den stramas inte upp för att man lindar/ har något som stramar, men det kan kännas behagligt och påminna en om att man ska ha en bra hållning och spänna magmusklerna.
Som jag skrev innan,så har jag lindar in mina men lååångt ifrån hårt bara så att de känner att något är runt deras hud. Själv stoppar jag in täcket överallt runt hela kroppen annars sommnar jag inte. Kultäcke har jag använt i många år på jobbet och för de flesta har det varit toppen.
Håller med om det där med magen,jag är enbart ute efter att det ska känas behagligt och inte hänga så mycket

Flisan79 skrev 2011-08-15 12:52:36 följande:
Japp, i många länder lindas mammorna redan på BB. Det är ju för att ge stöd åt både muskler och hud. Att linda bebisar är urgammalt trick som ska påminna om trångheten i livmodern. Alla bebisar behöver det inte men vissa verkar nästan må bäst så. Det hindrar tillexempel att de vaknar av sin "fallreflex" som ofta sker när de just somnar in.
Bellybandit har många problem med storlekarna så det var därför jag kör med vanlig korsett/gördel. Något annat som är bra med det är ju att kläder sitter snyggare. Och ja, så ytlig är jag

Ska försöka ta mig till Lindex och titta närmare på deras. Där har vi en anledning till,kläderna sitter snyggare. Låter kanon,då är jag lika ytlig som du. Ska vi bilda klubb ?