• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Mirva
    Balahir skrev 2011-02-05 10:17:28 följande:
    man kan tycka att något är bra fastän man inte har det. att han körkort och bil är ju bra att ha vid tex jobbsökande men alla har det inte. man kan rösta nej då för att man är emot föroreningarna bilen släpper ut men ändå tycka det är bra.

antagligen för att TS inte förstår varför vissa använder gåstol, behöver inte betyda att man är emot den för det.
    Du läser ju inte vad jag skriver!
    Mirva skrev 2011-02-05 08:31:33 följande:
    Att säga ja eller nej till något är ofta synonymt med att tycka att något är bra eller dåligt. De som på 70-talet tyckte att kärnkraft var dåligt hade en knapp där det stod "Kärnkraft, nej tack".

Sedan kan man förstås säga nej till gåstol för att man exempelvis inte har råd att köpa den, eller för att man inte har någon i sin närhet som har behov v en sådan, mormor, farfar eller bebis
    Återigen, var har jag gissat vad TS menar?
  • muffin

Jag röstade nej. Jag tror att barn bör ligga på mage så mycket som möjligt för å stärka rygg. Ingen förespråkare av vare sig babysit eller gåstol. Däremot har jag själv haft babysit kortare stunder till mina för att det helt enkelt varit bekvämt för oss vuxna. Gåstol har jag inte haft, tycker det känns onödigt. Dessutom kan barnen göra sig illa med dem, välta ner lamor och annat. Mina barn gick helt utan hjälp vid 13 respektive 11 månader.

• Mothes

nej,

1) för att vâran lägenhet är sâ liten sâ Lillan typ skulle kunna ta tvâ steg+ att vi inte behöver fler stora saker att snubbla över.

2) Lillan tar sig fram alldeles utmärkt själv sen hon var 5 1/2 mân.

3) Vâran barnläkare sa till mig att det kan vara dâligt för utvecklingen. Han trodde även att det var förbjudet att sälj sâ farliga leksaker i sverige. Men av denhär trâden att dömma är sâ alltsâ inte fallet.

Ett nytt sätt att älska.
  • snowball

ja röstade ja för gå stol, vi har inga trappor här hemma o mina två arn älskar gåstolen,

min första dotter som är 2 år idag tyckte jätte mycket om den, inga hemningar i motoriken här inte, tvärt om hon är jätte duktig på det mesta,o otroligt vig o snabb, gick när hon var 10 månader.

min andra dotter som snart blir 8 månader. tycker den är jätte kul som låter o har sig, sitter i den max 30 min på en hel dag....

ser inge farligt med den, man kanske inte ska missbruka den, men gillar barnet att vara i den om inget annat duger, så skulle ja använda den mera....

• Savina

Det är väl en sak om man börjar använda den för tidigt och att de får sitta för länge, men använder man den rätt o anänder sunt förnuft (som med allt annat) så är det väl inte farligt. Klart man har koll, det har man även om de kryper på golvet.
    Här har det faktiskt varit tvärtom, hon som vi inte använde gåstol till, lärde sig allt lite sent, medans de två yngre som vi har haft stolen till, har varit tidiga i utveckling.

• Sorbus
    Zawina skrev 2011-02-04 23:05:38 följande:
    Jag har en gåstol som vi fått av svärfar. Använder den inte så värst ofta. Sonen gillar att ligga på golvet! Dock så sätter jag han i stolen ibland för att variera på ytterligare ett sät (iom att han alltid blir överlycklig när han får sitta i den). Nån kniv på vår köksbänk når han inte då vi aldrig låter farliga saker ligga framme! Och jag anser heller inte att man kan skylla på stolen om barnet drar ner ngt från en fönsterbräda.. Jag menar, det är ju ändå bara en tidsfråga innan de når utan en gåstol.. Jag har flera vänner vars barn har haft en gåstol som de använt då o då. Ingen av dessa barnen går på tå eller var sena med att lära sig gå som folk skrivit. Vet heller inte om vi är ensamma om det, men vi har grindar för trappan, både uppe och nere så ingen risk att sonen trillar ner där. Och hade barnet inte kunnat trilla ner för en trappa utan grind utan en gåstol?

Jag är ingen förespråkare av gåstol, som sagt jag har använt den nångång men anser själv att golvet är bäst. Däremot anser jag att argumenten ovan var ganska kassa?
    Jag tycker också just de argumenten mot gåstol är lite märkliga. Ett barn som är rörligt och befinner sig i närheten av trappa kan riskera att falla utför trappan - och det gäller oavsett om barnet har gåstol eller inte. Ett barn som ligger på golvet och hasar sig runt kan också trilla ner. Placerar man barnet i en gåstol på nära trappan måste man ju förstå att det inte är gåstolens fel om det händer en olycka, utan att man måste förhindra risken att åka utför trappan, enklast genom att ha en trappgrind. Tror man det är risk för att man inte lyckas stänga trappgrinden eller att den inte är tillförlitlig så kan man använda gåstolen enbart på bottenvåningen.

Vad gäller risken för att nå saker så gäller det ju också barn utan gåstol. När de börjar ställa sig upp själva så når de längre. Sedan vet jag inte hur alla gåstolar ser ut men den vi hade har en en bred ram (där hjulen är) så räckvidden blir inte så stor trots att barnet kan stå upp, för armarna räcker inte så långt utanför ramen. Och vår dotter var i alla fall inte så lång så hon kunde nå upp till saker på köksbänken, det gör hon först nu när hon är över två år.
  • dripdrop

Känner många vuxna som satt i gåstol som barn, ingen av dem har ryggproblem. Men det kan säkert hända, men tror inte det är så stor risk att man behöver sitta på FL och skrämma upp eller ge föräldrar dåligt samvete för det.

Tjatigt kanske, men har du tänkt på alla cancerframkallande ämnen i luften och sakerna runtomkring dig? Allt är ju liksom relativt.

• fiatin

jag har aldrig sett något positivt med en gåstol. kommer inte skaffa en denna gången heller.

vad jag har fått inpräntat i  skallen är att barn som är mycket i gåstol hoppar över krypningen vilket medför att barnet inte tränar bort reflexer som då ligger kvar och stör när barnet blir så stort så det ska tex cykla.

varför gåstol när man kan ligga på golvet och lufta rumpan och leka samtidigt? om man kissar/bajsar så får väl mamma tvätta Flört

• Sorbus
    La Lola skrev 2011-02-04 23:21:15 följande:
    Ja till gåstol.

Varför?
    Mina barn har tyckt att det har varit kul att sitta i den.
    Helt enkelt.

Hade förövrigt en jättesöt rund (äldre) modell av gåstol.
    Precis. Vi hade inte tänkt skaffa en gåstol för vi tyckte det verkade onödigt men så fick dottern prova hos en kompis och tyckte det var så otroligt roligt. Så det blev en egen gåstol ändå. Vi har aldrig inbillat oss att det skulle vara något som ska användas för att främja utvecklingen utan något man har för att det är roligt. Dessutom fick hon gåstolen sent så hon hade redan börjat ställa sig upp. Så hon hade jätteroligt och vi fick dessutom spara lite på ryggarna för att hon knatade runt i gåstolen istället för att vi gick dubbelvikta och höll händerna som stöd. Vi gjorde ju det också, stöttade alltså, men behövde inte göra det precis hela tiden. Så jag tycker gåstolen var en absolut hit. Sedan tror jag att det kan vara mindre bra om de sitter i gåstol i timmatal när de är väldigt små, men det är ju något helt annat.
  • u77

svarade ja till gåstol...men inte för att lära sig gå, utan mer som en "leksak".
    Används inte ofta här hos oss, utan i syfte att killen ska kunna vara lite upprätt "själv" och att han kommer till insikt med att han har ben!

Svar på tråden Gåstol.