Zawina skrev 2011-02-04 23:05:38 följande:
Jag har en gåstol som vi fått av svärfar. Använder den inte så värst ofta. Sonen gillar att ligga på golvet! Dock så sätter jag han i stolen ibland för att variera på ytterligare ett sät (iom att han alltid blir överlycklig när han får sitta i den). Nån kniv på vår köksbänk når han inte då vi aldrig låter farliga saker ligga framme! Och jag anser heller inte att man kan skylla på stolen om barnet drar ner ngt från en fönsterbräda.. Jag menar, det är ju ändå bara en tidsfråga innan de når utan en gåstol.. Jag har flera vänner vars barn har haft en gåstol som de använt då o då. Ingen av dessa barnen går på tå eller var sena med att lära sig gå som folk skrivit. Vet heller inte om vi är ensamma om det, men vi har grindar för trappan, både uppe och nere så ingen risk att sonen trillar ner där. Och hade barnet inte kunnat trilla ner för en trappa utan grind utan en gåstol?
Jag är ingen förespråkare av gåstol, som sagt jag har använt den nångång men anser själv att golvet är bäst. Däremot anser jag att argumenten ovan var ganska kassa?
Jag tycker också just de argumenten mot gåstol är lite märkliga. Ett barn som är rörligt och befinner sig i närheten av trappa kan riskera att falla utför trappan - och det gäller oavsett om barnet har gåstol eller inte. Ett barn som ligger på golvet och hasar sig runt kan också trilla ner. Placerar man barnet i en gåstol på nära trappan måste man ju förstå att det inte är gåstolens fel om det händer en olycka, utan att man måste förhindra risken att åka utför trappan, enklast genom att ha en trappgrind. Tror man det är risk för att man inte lyckas stänga trappgrinden eller att den inte är tillförlitlig så kan man använda gåstolen enbart på bottenvåningen.
Vad gäller risken för att nå saker så gäller det ju också barn utan gåstol. När de börjar ställa sig upp själva så når de längre. Sedan vet jag inte hur alla gåstolar ser ut men den vi hade har en en bred ram (där hjulen är) så räckvidden blir inte så stor trots att barnet kan stå upp, för armarna räcker inte så långt utanför ramen. Och vår dotter var i alla fall inte så lång så hon kunde nå upp till saker på köksbänken, det gör hon först nu när hon är över två år.