Lindreas skrev 2011-02-05 11:48:29 följande:
Wow... I den här tråden svämmar det verkligen över av "mitt barn satt i gåstol och mår bra, alltså är det ofarligt". Ehm... Visst, som aktivitetsbord betraktat så funkar det säkert bra när barnet väl kan sitta själv (lägg några leksaker på bordet och lås hjulen) medan man till exempel lagar mat och inte vill ha ungen i matstolen. Men att hävda att barn lär sig gå tidigare och att det främjar motoriken är ju bara fel...
Men vem har hävdat att barnen lär sig gå tidigare av gåstolen eller att det främjar motoriken? Jag trodde alla visste att en gåstol snarare är likställt med exempelvis hoppgunga, babysitter, bumbo osv... Alltså en leksak som man har barnet i korta stunder, dels för att de tycker att det är kul och dels för att föräldrarna då vet var man har dem en liten stund så att man hinner diska eller liknande. Barn är individuella och vissa barn blir hysteriska om man försöker lägga ner dem på rygg eller mage för att få två armar fria. Det var av detta skäl som jag valde att köpa en gåstol till min son. Vi hade hoppgunga -Ungen blev förtvivlad. Jag satte honom i babysittern -Han blev galen. La honom på en filt precis brevid mig i köket -Han fick panik. I ren desperation sökte jag på nätet efter en gåstol som sista utväg eftersom ryggen och axlarna började ta stryk av allt bärande och bärsjal/sele funkade inte heller. Jag kollade på konsumentverkets hemsida om vilka gåstolar som klarat säkerhetstestet och sedan beställde jag en av dem. Förstå min lycka när sonen provade och faktiskt tyckte om den! Gu, så skönt det var. Han sitter i den 5-10 minuter åt gången, ungefär 2 gånger om dagen och det är suveränt. Självklart ligger det på mitt ansvar att plocka bort farliga saker, barnsäkra spis, lådor och skåp vilket också har gjorts. Det ligger även på mitt ansvar att låta honom få ligga på golvet och använda sin kropp på ett naturligt sätt för att se till att motoriken utvecklas som den ska.
Jag förstår de som hört någonstans att det skulle vara farligt, hämmande för motoriken eller dylikt och jag respekterar deras val att inte köpa en gåstol till sina barn. Själv har jag läst igenom rapporter och studier och de studier som påvisat att barn med gåstol utvecklas ett par veckor senare har ifrågasatts av andra forskare och läkare. De flesta studier påvisar ingen som helst skillnad och
ingen studie har kunnat påvisa att barn som använder gåstol skulle utvecklas snabbare än barn som inte gör det.