• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • Leonike

Vi har en gåstol, men den används inte varje dag. Han ligger och sitter mycket på golvet. Men gåstolen är kul för då upptäcker han världen på ett annat sätt och kan gå och pilla lite själv med (ofarliga) saker. Vi har ett enplanshus så inga trappor alls. Gåstolen är super ibland när jag städar då kan han vara omkring mig och följa efter och jag har samtidigt koll på vad han gör. Jag tror inte det är farligt på något sätt, så som vi använder den.  Allt med måtta är min melodi och det gäller också gåstolen.

• mialee1

Ja - i vårt fall så var det vår lilla månes bästa leksak under en lång tid. Hon var väldigt stadig och stark från födsel så hennes rygg behövde jag inte oroa mig för. Hon racade runt i den och var överlycklig!
    Är det NÖDVÄNDIGT att ha en gåstol - självklart inte, det är en interaktiv leksak bland många andra.

• förvirrande

Nej, precis som att alla som röker inte får lungcancer så blir inte alla som använder gåstol ödelagda i sitt motoriska rörelsemönster, men jag vill inte chansa i något av fallen.

• 3Under

JA!
    Har använts flitigt till båda mina barn, ska också inhandlas en ny till min tredje som är på G!

Har fungerat som leksak och ett sätt för ungarna att snabbt och smidigt ta sig framåt då de ännu inte har lärt sig att knalla omkring!

Rekomenderas varmt och det finns inga belägg för rygg problematik eller andra knasigheter hos nån av mina ungar!

• Lindreas

Wow... I den här tråden svämmar det verkligen över av "mitt barn satt i gåstol och mår bra, alltså är det ofarligt". Ehm... Visst, som aktivitetsbord betraktat så funkar det säkert bra när barnet väl kan sitta själv (lägg några leksaker på bordet och lås hjulen) medan man till exempel lagar mat och inte vill ha ungen i matstolen. Men att hävda att barn lär sig gå tidigare och att det främjar motoriken är ju bara fel...

• JohannaLea

Ja till gåstol!

Vi fick en till vår son, jag vet inte om jag hade köpt en själv då den inte är absolut nödvändig.. Min unge kröp innan 5 månaders ålder -inget begrepp över huvudtaget! Har insett att mitt hus är en bebisfälla så det är himla skönt att kunna sätta honom i gåstolen när ngt måste göras. Strax efter 5 månader nu och ställer sig mot saker och det kan han inte från gåstolen och han kommer inte åt diverse grejer som han alltid tykc hitta som han förmodligen skulle lyckas skada sig på! han sitter inte i gåstolen så mycket utan då och då, han gillar ju att leka i den och det har inte hämat hans krypande.. vore nästan bra om han lugnade ner sig lite;) Tiden går för snabbt och bebis blir ett barn <3

• FrökenKanSjälv
    förvirrande skrev 2011-02-05 11:37:51 följande:
    Nej, precis som att alla som röker inte får lungcancer så blir inte alla som använder gåstol ödelagda i sitt motoriska rörelsemönster, men jag vill inte chansa i något av fallen.
    Låter du ditt barn sitta i barnmatstol? Det är lika hämmande för utvecklingen att sitta i den som att sitta i gåstolen.
  • t0va

Jag tycker det är lite facinerande att man avfärdar gåstol med att barnen kan få motoriska problem, rygproblem osv. lågt senare. Hur vet man att det beror på stolen och har inte utvecklingen på gåstol gått frammåt? 

En av de rapporter som länkades till här handlade om långvarigt sittande, som med allt annat så är nog överdrivet bruk den stora boven. 

• JuliaåRonjasmammis
    knäppisen skrev 2011-02-05 06:58:25 följande:
    det ska du inte heller, i alla fall inte långa stunder.
    Eh nej, det säger väl sig självt. Men på många  låter det som om man absolut aldrig får ha barnen halvsittandes innan de själva är helt stadiga, inte ens för kortare stunder. Och _det_ blir jättemärkligt, åtminstone för mig, då är man ju väldigt begränsad.
    Don't mess with my integrity!
  • Jordgubbssmak

Ja, alla mina tre har haft gåstol och både vi och dom har haft väldigt glädje av det!
    De blev gladare och mer nöjda när de kunde förflytta sig och se lite mer av världen.
    De två första börja gå nån vecka innan de fyllde 1 och den siste när han var 10 månader.
    Den äldste är 18 nu och jag har inte hittills märkt att hon fått några problem med ryggen i alla fall.

Svar på tråden Gåstol.