• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • JuliaåRonjasmammis
    Donum skrev 2011-02-05 13:00:15 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man behöver just en gåstol för att kunna laga mat, fixa tvätt osv. Det måste ju gå lika bra med något annat att sitta i?
    Vi använder t ex Bumbo när pojken inte  vill ligga ner utan sitta upprätt och vara med.  
    Vad är Bumbo?

Fördelen som vi såg det med gåstolen var ju att ungen kunde åka omkring som den ville (ytan fick man såklart begränsa säkerhetsmässigt), och slapp sitta stilla på en och samma fläck. Sen var det väldigt smidigt när man skulle på toa eller skulle duscha. Med lilla barnet hade vi inga trösklar, så han åkte lite fram och tillbaka i hallen, åkte in i badrummet och ibland rätt in i duschen, jättekul! Och satt man på toa kunde han få stå i  gåstolen med lite ljummet vatten och plaska. Väldigt smidigt.
    Don't mess with my integrity!
  • Kabbela

Jag var/är osäker på om vi ska skaffa en. Och inte har jag blivit visare efter att jag läst denna tråd! Att ni orkar!?

• Donum
    Amlin skrev 2011-02-05 13:06:08 följande:
    Egentligen behöver man väl inte JUST en gåstol för sånt utan gåstolen kan vara en av många olika saker som barnet kan vistas i under korta stunder, som på filt, i babysitter, i sele eller i vanlig barnstol. Lite variation förnöjer.

Men som sagt, vi hade nog inte köpt en om vi inte ärvt vår. Det var nog mest en lyckoträff att dotten tyckte om den på samma sätt som hon gillade att sitta i antiloopstolen eller i babysitter.
    Mjo, fast jag är skeptisk till sådant som kan hindra barnets naturliga utveckling. Att ligga på filt är ju viktigt för att lära sig vända och så småningom ta sig upp, Gåstol hoppar ju över de utvecklingsfaserna. 
  • JuliaåRonjasmammis
    Donum skrev 2011-02-05 13:12:07 följande:
    Mjo, fast jag är skeptisk till sådant som kan hindra barnets naturliga utveckling. Att ligga på filt är ju viktigt för att lära sig vända och så småningom ta sig upp, Gåstol hoppar ju över de utvecklingsfaserna. 
    Fast barn som åker i gåstol ligger på filt _också_! Det ena behöver liksom inte utesluta det andra.
    Don't mess with my integrity!
  • Modgun
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 13:08:16 följande:
    Vad är Bumbo?

Fördelen som vi såg det med gåstolen var ju att ungen kunde åka omkring som den ville (ytan fick man såklart begränsa säkerhetsmässigt), och slapp sitta stilla på en och samma fläck. Sen var det väldigt smidigt när man skulle på toa eller skulle duscha. Med lilla barnet hade vi inga trösklar, så han åkte lite fram och tillbaka i hallen, åkte in i badrummet och ibland rätt in i duschen, jättekul! Och satt man på toa kunde han få stå i  gåstolen med lite ljummet vatten och plaska. Väldigt smidigt.
    En bumbo är en babysitter (typ), barnet sitter med ryggen uprätt och det tar bort belastningen på bakuvudet.
  • Modgun
    sabinaa skrev 2011-02-05 13:08:09 följande:
    Det är upp till var och en. Jag har inte sett några konstiga gå stilar någonsin på barn.

Hade det inte varit bra för barn så hade dom aldrig sålts.

Helt okej tråd, dock kan moralkärringarna lägga ner. Här finns inget rätt och fel.

Mina båda barn använde. Dom har raka ben, går ordentligt osv.
    I Canada så är de inte tillåtna att användas fick jag höra på vårat bvc. Har ingen källa till det så tyvärr kan jag inte ge dig en sådan på det heller.
  • Amlin
    Donum skrev 2011-02-05 13:12:07 följande:
    Ja det känns som att överdriver man något som kan hindra utveckligen så blir det ju galet. Att alltid ha ett barn i babysitter, eller sitta med stöd eller i gåstol är nog inte så lyckat men om man försöker vara lite balanserad i sitt användande så behöver det ju inte vara ett problem.

Vår dotter blev snarare lite triggad av att försöka ta sig runt för egen maskin när hon fick smak på "friheten" genom gåstolen. Men det betydde ju ändå inte att hon fick sitta i stolen jämt utan det var något hon "lekte" med ibland och när hon sen inte satt i gåstolen var det plötsligt lite mer lockande att prova ta sig iväg för egen maskin.
  • Donum
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 13:14:20 följande:
    Fast barn som åker i gåstol ligger på filt _också_! Det ena behöver liksom inte utesluta det andra.
    Och? Det har ju inte med saken att göra. Jag vill inte "överutveckla" min son genom använda gåstol. Han ska få ta den tid han behöver innan han klurar ut hur man reser sig upp. 
  • Donum
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-02-05 13:08:16 följande:
    Vad är Bumbo?

Det här är Bumbo: http://www.babykoncept.se/bumbo-babysitter-p-56.aspx
    Använder den i duschen också. 

Jag ser det inte som en fördel att ungen kan åka omkring som han vill. Jag väntar hellre på att han har utvecklats för att kunna göra det. 
Svar på tråden Gåstol.