• Modgun

Gåstol.

Personligen så röstar jag nej.
    Förstår inte varför man har en gåstol. Men det är jag det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 23:28
    Håll en god ton i tråden, känner någon för att ge syrliga kommentarer eller dylikt, så kan ni väl vara så snälla att ta det via pm isåfall?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 00:30
    Nu ska jag logga ut. Återkommer till diskussionen imorgon, då den för en gång skull är ganska sansad, vilket är vanligt på fl.
    God natt med er och sov gott.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gåstol.
  • älskarlivet81
    MiaPersson skrev 2011-02-05 14:28:57 följande:
    Tycker alla här på familjeliv är överdrivet hipspiga över småsaker, och varenda liten sak ska analyseras till det minsta! detta är ett av de exempel.. HERREGUD ,, jag är osäker på om vi ska ha gåstol eller inte.. ?! VA? NEJ förbjud barnen att ha roligt, det kan ju hämma deras utveckling. so fucking what.. alla barn lär sig de dem behöver tidsnog, alla barn utvecklas inte efter en mall..
    Men för all del, ge era barn miniräknare istället för lekaser. Det blir nog minigenier istället för barn som har roligt och får lov att vara barn! 
    Fast min dotter har roligt utan gåstol... Varför skynda på utvecklingen? Hon utvecklas i den takt hon vill..
  • Elias mor

vi fick gåstolen i present..
    Jag tyckte den var en bra barnvakt under de stunder man var tvungen att göra lite andra saker i hemmet..
    vi har dock för liten yta+matta för att han skulle kunna röra sig särskilt mycket med den..
    Nu när han är 1 år så klättrar han i den själv och sitter där och leker i den..
    Visst tar den stor plats men det går ju att fälla ihop den så det är inget problem..

• lilly85

Vet inte om någon tagit upp det i tråden men har hört massa om att barnet kan bli hjulbent i med ställningen kroppen och benen får i en gåstol.. Någon som vet?

• Phlippan87
    lilly85 skrev 2011-02-05 16:00:49 följande:
    Vet inte om någon tagit upp det i tråden men har hört massa om att barnet kan bli hjulbent i med ställningen kroppen och benen får i en gåstol.. Någon som vet?
    kan säkert hända vid för långa stunder och i felhöjd. den ska ju vara höjdmässigt så att barnet precis når ner till golvet
    ♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110618 | phlippans.blogg.se
  • linas fina

Nej jag tycker det känns som en onödig pryl. Ful och klumpig är den också även om det är en annan femma.
    Fast i o för sig gick dottern så pass tidigt att det kändes onödigt av den anledningen också. 
    Nej, mycket pengar för en så kort användningstid.
    Gåvagn är väl bättre då kan jag tycka, den är ju kul länge Man kan köra saker i den tex. 

• Jennypenny83

Ja - vi fick en i present, sonen har haft många roliga stunder i den. Perfekt när han inte ville vara på golvet eller medans man skulle fylla i diskmaskinen etc. Han gick själv vid 10 månader, så det var absolut ingen som hämmade hans utveckling.

• en glad

Nej - för jag tror att barns motoriska utveckling och hjärnor mår bra av att saker och ting tas i den ordning som är naturlig för just det barnet. Friska barn mår inte bra av "drivhusmiljö" ! Minns att inget levande väsen har en så avancerad hjärna som utvecklas EFTER barnets födelse, under det första året (= gåstolstid!!) och i det sammanhang barnet lever. Onaturligt sammanhang, särskilt under det första årete, kan påverka hjärnan för lång tid framöver! Det vet vi bla fran studier av de barn som fått för lite mänsklig kontakt, för lite samspel och för lite fysisk närhet under det första året. Det går i många fall inte att reparera. Som Barnpsykologen Anders Broberg sa en gång; "de spår i hjärnan som inte blir använda på rätt sätt är för evigt förlorade" ...

• ragatan

Som mamma till ett funktionsnedsatt barn, och därmed rekommenderad gåstol av sjukgymnast, kan jag med bestämdhet säja att barn blir varken hjulbenta, får krökta ryggar eller skadas av gåstol PÅ NÅGOT SÄTT.
    Om några barn skulle uppvisa skador av (för mycket) användande av gåstol så är det våra funkisbarn. Som dessutom ofta har andra problem, som muskelsvaghet, skelettdefekter, balanssvårigheter osv och därmed borde vara skörare än andra (friska, ej funktionsnedsatta) barn. Och därmed definitivt inte rekommenderas att använda gåstol.

Och nej, gåstolar för funktionsnedsatta barn är inte mycket annorlunda än de man kan köpa i handeln. Men de finns i betydligt större storlekar.

De allra flesta friska barn som använder gåstol gör det en kort period, men de tröttnar snabbt och inser gåstolens begränsningar och slutar vilja använda den. Gåstolen brukar vara intressant under några månader.
    Mitt eget, funktionsnedsatta barn, använde den i fyra år. Hen har varken krökt rygg, krumma ben eller uppvisar andra skador av användandet.

• gryning2

Ja, vi hade en som vi tyckte var jättebra. Under en period var min son väldigt frustrerad och missnöjd men kunde vara i gåstolen en stund så man kunde äta/gå på toa utan stress. Och man får ju använda en gåstol med sunt förnuft såklart, då tror jag inte det kan skada på något sätt.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • emmeth

Vi har fått låna en och min lille kille älskar den :) vi har vardagsrum + lekrum i ett med mycket yta :) Vi hade inte köpt en själva eftersom vi tycker att det är för mycket pengar för någonting som man använder så kort tid.

Svar på tråden Gåstol.